Pierwszy odcinek Via Carpatia w województwie podlaskim już się buduje. Ruszyły prace przy fragmencie S19 Haćki – Bielsk Podlaski

2023-10-03 13:58
Budowa odcinka S19 w ramach trasy Via Carpatia
Autor: GDDKiA Ruszyła budowa odcinka S19 między Bielskiem Podlaskim a Haćkami w ramach trasy Via Carpatia.

Via Carpatia to przebiegająca przez Polskę kluczowa trasa samochodowa łącząca północ i południe Europy. Pod koniec września 2023 ruszyła budowa pierwszego fragmentu tej drogi w województwie podlaskim. Sprawdź, co dzieje się na budowie S19 na trasie Haćki – Bielsk Podlaski.

Spis treści

  1. Via Carpatia wkracza do województwa podlaskiego. Kiedy będzie gotowy nowy odcinek S19?
  2. Co dalej z Via Carpatią na Podlasiu i dalej? Kolejne odcinki są w przygotowaniu

Via Carpatia wkracza do województwa podlaskiego. Kiedy będzie gotowy nowy odcinek S19?

O trasie Via Carpatia (lub też Via Carpathia) słyszy się od lat. Zrodzony w 2006 r. pomysł przecinającej Europę drogi, która połączyłaby wygodnie Litwę z Grecją, jest od lat stopniowo realizowany. Ukończona Via Carpatia pozwoli na szybszą i łatwiejszą podróż samochodem czy TIR-em przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Odcinek na terenie naszego kraju będzie miał ok. 700 km długości.

Teraz Via Carpatia wkracza na teren województwa podlaskiego. 29 września 2023 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozpoczęciu prac nad odcinkiem drogi S19 między Haćkami a Bielskiem Podlaskim. Najważniejsze fakty na temat tej inwestycji są następujące:

  • co powstaje: 9 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 oraz jednojezdniowy odcinek DK66 (łącznik do istniejącej DK19),
  • gdzie powstaje: na trasie Haćki – Bielsk Podlaski (między Lublinem a Białymstokiem),
  • ogłoszenie rozpoczęcia prac: koniec września 2023,
  • termin zakończenia budowy: III kwartał 2025,
  • wykonawca: Budimex,
  • koszt inwestycji: 325,9 mln zł.

Jak podaje GDDKiA, nowa droga będzie mieć nawierzchnię bitumiczną. W ramach inwestycji powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa duże przejścia dla zwierząt. Dodatkową korzyścią z budowy będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Bielska Podlaskiego (obok miasta powstaną dwa węzły drogowe: Bielsk Podlaski Północ i Bielsk Podlaski Zachód).

Odcinek Via Carpatia między Haćkami a Bielskiem Podlaskim
Autor: GDDKiA Mapa budowanego odcinka trasy Via Carpatia między Haćkami a Bielskiem Podlaskim Link: Kliknij, aby powiększyć

W ubiegłym roku zakończyliśmy budowę drogi ekspresowej między Lublinem a Rzeszowem. Czas na kolejny krok. To dobra wiadomość dla mieszkańców woj. podlaskiego i lubelskiego oraz dla wszystkich, którzy dobrze życzą Polsce i chcą jej szybkiego i harmonijnego rozwoju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zobacz galerię: S3 – droga zyska rekordowo długi tunel. Zobacz zdjęcia z budowy na Dolnym Śląsku

Co dalej z Via Carpatią na Podlasiu i dalej? Kolejne odcinki są w przygotowaniu

Docelowo Via Carpatia będzie przebiegać w Polsce od przejścia granicznego w Budzisku do przejścia granicznego w Barwinku. W jej skład wejdzie większość drogi S19, a także fragmenty S16 i S61.

Co dalej z tą ogromną inwestycją? Gotowy jest już odcinek między Lublinem a Rzeszowem, a kolejne fragmenty trasy są w przygotowaniu (na różnych etapach tego procesu). Jak podaje GDDKiA, w przyszłości w województwie podlaskim powstaną następujące odcinki:

  • Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (długość ok. 12,2 km) – oczekuje na decyzję ZRID,
  • Boćki – Malewice (ok. 15,9 km) – oczekuje na decyzję ZRID,
  • Malewice – Chlebczyn (ok. 25,1 km) – oczekuje na decyzję ZRID,
  • obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66 (jedna jezdnia o długości ok. 6 km., klas GP) – oczekuje na decyzję ZRID,
  • Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP) – trwają prace budowlane,
  • Sokółka – Czarna Białostocka (ok. 24,1 km) – w przetargu,
  • Czarna Białostocka – Białystok Północ (13 km) – w przetargu,
  • Białystok Północ – Dobrzyniewo (ok. 8,8 km) – w przetargu,
  • Dobrzyniewo – Białystok Zachód (ok. 10,2 km), w realizacji – oczekuje na decyzję ZRID,
  • Białystok Zach. – Białystok Księżyno (ok. 16,6 km) – otrzymano nową DŚU,
  • Białystok Księżyno – Białystok Południe (ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65) – otrzymano nową DŚU,
  • Białystok Południe – Wojszki (ok. 11,2 km) – otrzymano nową DŚU,
  • Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami, ok. 3,9 km) – otrzymano nową DŚU, w przygotowaniu,
  • Deniski – Haćki (ok. 6,6 km, w realizacji) – oczekuje na decyzję ZRID,
  • Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (ok. 11,2 km), w realizacji – ruszyły prace budowlane,
  • Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (ok. 12,2 km), w realizacji – oczekuje na decyzję ZRID,
  • Boćki – Malewice (ok. 15,9 km), w realizacji – oczekuje na decyzję ZRID,
  • Malewice – Chlebczyn (ok. 25,1 km), w realizacji – oczekuje na decyzję ZRID,
  • obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66 (ok. 6 km GP), w realizacji – oczekuje na decyzję ZRID.

W przygotowaniu są też odcinki na terenie województwa mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.

Droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z sześciu odcinków S19 w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Węglin do granicy woj. podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji jest sześć odcinków tej trasy od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 km. (…) W województwie podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km szlaku Via Carpatia na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Kolejne 72,9 km jest w realizacji – informuje GDDKiA.

QUIZ. 10 niby prostych pytań o bloki z wielkiej płyty. Na którym polegniesz?

Pytanie 1 z 10
Najwięcej bloków z wielkiej płyty powstało w Polsce...
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej