Pierwszy odcinek Via Carpatia w województwie podlaskim już się buduje. Ruszyły prace przy fragmencie S19 Haćki – Bielsk Podlaski
Via Carpatia to przebiegająca przez Polskę kluczowa trasa samochodowa łącząca północ i południe Europy. Pod koniec września 2023 ruszyła budowa pierwszego fragmentu tej drogi w województwie podlaskim. Sprawdź, co dzieje się na budowie S19 na trasie Haćki – Bielsk Podlaski.
Spis treści
- Via Carpatia wkracza do województwa podlaskiego. Kiedy będzie gotowy nowy odcinek S19?
- Co dalej z Via Carpatią na Podlasiu i dalej? Kolejne odcinki są w przygotowaniu
Via Carpatia wkracza do województwa podlaskiego. Kiedy będzie gotowy nowy odcinek S19?
O trasie Via Carpatia (lub też Via Carpathia) słyszy się od lat. Zrodzony w 2006 r. pomysł przecinającej Europę drogi, która połączyłaby wygodnie Litwę z Grecją, jest od lat stopniowo realizowany. Ukończona Via Carpatia pozwoli na szybszą i łatwiejszą podróż samochodem czy TIR-em przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Odcinek na terenie naszego kraju będzie miał ok. 700 km długości.
Teraz Via Carpatia wkracza na teren województwa podlaskiego. 29 września 2023 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o rozpoczęciu prac nad odcinkiem drogi S19 między Haćkami a Bielskiem Podlaskim. Najważniejsze fakty na temat tej inwestycji są następujące:
- co powstaje: 9 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 oraz jednojezdniowy odcinek DK66 (łącznik do istniejącej DK19),
- gdzie powstaje: na trasie Haćki – Bielsk Podlaski (między Lublinem a Białymstokiem),
- ogłoszenie rozpoczęcia prac: koniec września 2023,
- termin zakończenia budowy: III kwartał 2025,
- wykonawca: Budimex,
- koszt inwestycji: 325,9 mln zł.
Jak podaje GDDKiA, nowa droga będzie mieć nawierzchnię bitumiczną. W ramach inwestycji powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa duże przejścia dla zwierząt. Dodatkową korzyścią z budowy będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Bielska Podlaskiego (obok miasta powstaną dwa węzły drogowe: Bielsk Podlaski Północ i Bielsk Podlaski Zachód).
W ubiegłym roku zakończyliśmy budowę drogi ekspresowej między Lublinem a Rzeszowem. Czas na kolejny krok. To dobra wiadomość dla mieszkańców woj. podlaskiego i lubelskiego oraz dla wszystkich, którzy dobrze życzą Polsce i chcą jej szybkiego i harmonijnego rozwoju – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Zobacz galerię: S3 – droga zyska rekordowo długi tunel. Zobacz zdjęcia z budowy na Dolnym Śląsku
Autor: GDDKiA
Wykonane dronem zdjęcie placu budowy tunelu. Cała jego długość jest już wydrążona.
Co dalej z Via Carpatią na Podlasiu i dalej? Kolejne odcinki są w przygotowaniu
Docelowo Via Carpatia będzie przebiegać w Polsce od przejścia granicznego w Budzisku do przejścia granicznego w Barwinku. W jej skład wejdzie większość drogi S19, a także fragmenty S16 i S61.
Co dalej z tą ogromną inwestycją? Gotowy jest już odcinek między Lublinem a Rzeszowem, a kolejne fragmenty trasy są w przygotowaniu (na różnych etapach tego procesu). Jak podaje GDDKiA, w przyszłości w województwie podlaskim powstaną następujące odcinki:
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (długość ok. 12,2 km) – oczekuje na decyzję ZRID,
- Boćki – Malewice (ok. 15,9 km) – oczekuje na decyzję ZRID,
- Malewice – Chlebczyn (ok. 25,1 km) – oczekuje na decyzję ZRID,
- obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66 (jedna jezdnia o długości ok. 6 km., klas GP) – oczekuje na decyzję ZRID,
- Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP) – trwają prace budowlane,
- Sokółka – Czarna Białostocka (ok. 24,1 km) – w przetargu,
- Czarna Białostocka – Białystok Północ (13 km) – w przetargu,
- Białystok Północ – Dobrzyniewo (ok. 8,8 km) – w przetargu,
- Dobrzyniewo – Białystok Zachód (ok. 10,2 km), w realizacji – oczekuje na decyzję ZRID,
- Białystok Zach. – Białystok Księżyno (ok. 16,6 km) – otrzymano nową DŚU,
- Białystok Księżyno – Białystok Południe (ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65) – otrzymano nową DŚU,
- Białystok Południe – Wojszki (ok. 11,2 km) – otrzymano nową DŚU,
- Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami, ok. 3,9 km) – otrzymano nową DŚU, w przygotowaniu,
- Deniski – Haćki (ok. 6,6 km, w realizacji) – oczekuje na decyzję ZRID,
- Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (ok. 11,2 km), w realizacji – ruszyły prace budowlane,
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (ok. 12,2 km), w realizacji – oczekuje na decyzję ZRID,
- Boćki – Malewice (ok. 15,9 km), w realizacji – oczekuje na decyzję ZRID,
- Malewice – Chlebczyn (ok. 25,1 km), w realizacji – oczekuje na decyzję ZRID,
- obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66 (ok. 6 km GP), w realizacji – oczekuje na decyzję ZRID.
W przygotowaniu są też odcinki na terenie województwa mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
- Przeczytaj: Powstaną strefy czystego transportu w Polsce. Zobacz listę miast i wymogi. Kto nie wjedzie do SCT?
Droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z sześciu odcinków S19 w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Węglin do granicy woj. podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji jest sześć odcinków tej trasy od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 km. (…) W województwie podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km szlaku Via Carpatia na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Kolejne 72,9 km jest w realizacji – informuje GDDKiA.