PKP PLK projektują linię kolejową do przyszłej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo
Autor: PKP PLK
Wizualizacja modernizacji linii kolejowej 230 i budowy jej nowej części do elektrowni jądrowej w gminie Choczewo
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują dokumentację projektową linii kolejowej do polskiej elektrowni atomowej, jaka ma powstać w gminie Choczewo. Ja zapewniają, na budowie nowej linii i modernizacji istniejących skorzysta także mieszkańcy powiatów wejherowskiego i lęborskiego.
Spis treści
- Powstaje projekt linii kolejowej do elektrowni atomowej w na Pomorzu
- Modernizacja linii kolejowej 230 i budowa dalszej części
- Kiedy pociągi przejadą po linii kolejowej do elektrowni atomowej?
- Zakres prac budowy i modernizacji linii kolejowej do elektrowni
Powstaje projekt linii kolejowej do elektrowni atomowej w na Pomorzu
Na terenie gminy Choczewo ma powstać pierwsza polska elektrownia jądrowa. Ale zanim do tego dojdzie powinna powstać infrastruktura drogowa i kolejowa, która umożliwi dostęp do terenów, na których zaplanowano inwestycję. Dlatego też PKP PLK już planują budowę i modernizację linii kolejowej prowadzącej do przyszłej elektrowni.
PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują właśnie dokumentację projektową linii kolejowej do polskiej elektrowni atomowej, jaka ma powstać w gminie Choczewo. Na realizacji inwestycji towarzyszących, w tym zapewnienia dostępu kolejowego do elektrowni, zyskają mieszkańcy regionu, a zwłaszcza powiatów wejherowskiego i lęborskiego.
Dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino” realizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. za 52,19 mln zł netto.
Czytaj też:
Wiadomo, kto zaprojektuje i zbuduje drogę do polskiej elektrowni jądrowej na Pomorzu
Modernizacja linii kolejowej 230 i budowa dalszej części
Wybrany do realizacji wariant, którego dokumentacja powstaje, obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.
Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania. We wrześniu 2023 r. odebraliśmy Koncepcję Programowo – Przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, a następnie odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami w celu wypracowania najkorzystniejszego wariantu do realizacji. Obecnie opracowywane są projekty budowlane dla zmodyfikowanego wariantu realizacyjnego, dla którego zostanie wydane pozwolenie na budowę – informują PKP PLK.
W ramach inwestycji złożono 3 wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla odcinka lk 229 Lębork – Łeba taką decyzję już uzyskano. Dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwala na dalsze procedury uzyskiwania zgód administracyjnych do realizacji zadania (decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz pozwolenia na budowę).
Kiedy pociągi przejadą po linii kolejowej do elektrowni atomowej?
Pierwsze przetargi na prace budowlane PKP PLK planuje ogłosić jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba.
Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.
Polecamy też:
Ruszają prace geologiczne w miejscu budowy elektrowni atomowej na Pomorzu
Zakres prac budowy i modernizacji linii kolejowej do elektrowni
Realizacja zadania zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś).
Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.
Czytaj też:
- Zaczyna się budowa drugiej części obwodnicy Zawiercia i Poręby. Będzie łatwiej dojechać do A1
- Dworzec z zielonym dachem na trasie do Centralnego Portu Komunikacyjnego
- Powierzchnia Polski znowu urośnie za sprawą nowego lądu dla terminala T5 w Gdańsku
- Kończy się Program Dobrowolnych Nabyć gruntów pod CPK. Spółka podała konkretne liczby