PKP PLK projektują linię kolejową do przyszłej elektrowni jądrowej w gminie Choczewo

2024-11-20 11:36

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują dokumentację projektową linii kolejowej do polskiej elektrowni atomowej, jaka ma powstać w gminie Choczewo. Ja zapewniają, na budowie nowej linii i modernizacji istniejących skorzysta także mieszkańcy powiatów wejherowskiego i lęborskiego.

Spis treści

  1. Powstaje projekt linii kolejowej do elektrowni atomowej w na Pomorzu
  2. Modernizacja linii kolejowej 230 i budowa dalszej części
  3. Kiedy pociągi przejadą po linii kolejowej do elektrowni atomowej?
  4. Zakres prac budowy i modernizacji linii kolejowej do elektrowni

Powstaje projekt linii kolejowej do elektrowni atomowej w na Pomorzu

Na terenie gminy Choczewo ma powstać pierwsza polska elektrownia jądrowa. Ale zanim do tego dojdzie powinna powstać infrastruktura drogowa i kolejowa, która umożliwi dostęp do terenów, na których zaplanowano inwestycję. Dlatego też PKP PLK już planują budowę i modernizację linii kolejowej prowadzącej do przyszłej elektrowni.

PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowują właśnie dokumentację projektową linii kolejowej do polskiej elektrowni atomowej, jaka ma powstać w gminie Choczewo. Na realizacji inwestycji towarzyszących, w tym zapewnienia dostępu kolejowego do elektrowni, zyskają mieszkańcy regionu, a zwłaszcza powiatów wejherowskiego i lęborskiego.

Dokumentację projektową dla zadania pn. „Zapewnienie dostępu kolejowego do elektrowni jądrowej Lubiatowo – Kopalino” realizuje konsorcjum firm Multiconsult Polska sp. z o.o. i Transprojekt Gdański sp. z o.o. za 52,19 mln zł netto.

Czytaj też:

Wiadomo, kto zaprojektuje i zbuduje drogę do polskiej elektrowni jądrowej na Pomorzu

Most kratownicowy we Włocławku

Modernizacja linii kolejowej 230 i budowa dalszej części

Wybrany do realizacji wariant, którego dokumentacja powstaje, obejmuje modernizację linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo wraz z budową nowych odcinków linii kolejowej nr 230 z Choczewa poprzez elektrownię jądrową do połączenia z linią nr 229 w obszarze stacji Steknica. Po ponad 30 latach zapewni to dostęp mieszkańców tej części Pomorza do kolei. Inwestycja zakłada również modernizację linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba, gdzie obecnie ruch pociągów pasażerskich odbywa się wyłącznie w okresie letnim.

Aktualnie przygotowujemy dokumentację projektową dla zadania. We wrześniu 2023 r. odebraliśmy Koncepcję Programowo – Przestrzenną dla dwóch wariantów inwestycji, a następnie odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami w celu wypracowania najkorzystniejszego wariantu do realizacji. Obecnie opracowywane są projekty budowlane dla zmodyfikowanego wariantu realizacyjnego, dla którego zostanie wydane pozwolenie na budowę – informują PKP PLK.

W ramach inwestycji złożono 3 wnioski do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska o uzyskanie decyzji środowiskowych. Dla odcinka lk 229 Lębork – Łeba taką decyzję już uzyskano. Dla pozostałych dwóch opracowywany jest pełen raport o oddziaływaniu na środowisko. Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwala na dalsze procedury uzyskiwania zgód administracyjnych do realizacji zadania (decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz pozwolenia na budowę).

Kiedy pociągi przejadą po linii kolejowej do elektrowni atomowej?

Pierwsze przetargi na prace budowlane PKP PLK planuje ogłosić jeszcze w 2025 r., zaczynając od modernizacji linii nr 229 na odcinku Lębork – Łeba.

Zakończenie wszystkich prac projektowych wraz z pozyskaniem decyzji administracyjnych planowane jest w 2026 r., a zakończenie prac budowlanych w 2029 r.

Polecamy też:

Ruszają prace geologiczne w miejscu budowy elektrowni atomowej na Pomorzu

Zakres prac budowy i modernizacji linii kolejowej do elektrowni

Realizacja zadania zapewni sprawny i bezpieczny dowóz ładunków na potrzeby budowy elektrowni i jej eksploatacji. Możliwy będzie dojazd pociągów towarowych o długości do 750 metrów i nacisku osi 221 kN (22,5 t/oś).

Istniejące stacje i przystanki zostaną zmodernizowane, planuje się także budowę nowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h (na linii nr 229 Lębork – Łeba do 120 km/h), a towarowe do 120 km/h.

Dom - budować czy kupić gotowy. MUROWANE STARCIE
Piotr Laskowski oraz Radosław Murat zapraszają na "Murowane Starcie". W tym odcinku, prowadzący zetrą się o to czy lepiej wybudować dom od nowa czy kupić gotowy? Co i w jakich sytuacjach odpowie potrzebom inwestorów? Zapraszamy do odsłuchu
Murowane starcie

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej