PKP PLK skasowała 12 projektów kolejowych. Będzie 7 nowych, m.in. remont na trasie Warszawa-Kraków
Autor: PKP PLK
Dwanaście projektów finansowanych z KPO skasowanych. W zamian będzie siedem nowych, które jak zapewniają PKP PLK, będą bardziej efektywne dla rozwoju sieci polskich linii kolejowych. Wśród nowych projektów m.in. poprawa infrastruktury kolejowej na trasie Warszawa – Kraków.
Spis treści
- Siedem nowych inwestycji kolejowych w ramach KPO
- Oto nowe projekty kolejowe w ramach KPO
- Te przetargi na inwestycje kolejowe jeszcze w 2024 roku
Siedem nowych inwestycji kolejowych w ramach KPO
PKP PLK pokazały dziś listę siedmiu nowych projektów inwestycji kolejowych, które będą realizowane z pieniędzy Krajowego Programu Odbudowy. Pieniądze na ten cel pochodzą z oszczędności, lub raczej skasowania 12 innych projektów, które uznano za przeskalowane i które nie przyniosą oczekiwanych efektów związanych z rozwojem sieci linii kolejowych w Polsce.
Czytaj też: Te projekty kolejowe wypadły z listy finansowanej z KPO. Umów nie będzie
Oto nowe projekty kolejowe w ramach KPO
Listę siedmiu nowych inwestycji kolejowych już zaakceptowało Ministerstwo Infrastruktury. Jakie projekty będą realizowane ?
Zarządca infrastruktury ma opracować nowe wnioski o dofinansowanie dla projektów:
- Poprawa stanu infrastruktury linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny, na odcinku Tunel – Kraków;
- Poprawa stanu technicznego tunelu kolejowego w Unisławiu Śląskim, w ciągu linii kolejowej nr 291 Boguszów Gorce Wschód – Mieroszów;
- Budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie, na odcinku linii kolejowej nr 354, od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie;
- Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap VII;
- Przebudowa wiaduktu kolejowego WK-05 na stacji Gdynia Port;
- Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock-Lublin;
- Poprawa infrastruktury pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej, poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.
Polecamy: Na tę listę przetargów czekali wykonawcy. Oto największe inwestycje kolejowe na ten rok
Jak podkreślają PKP PLK, zadania powinny być zrealizowane maksymalnie do sierpnia 2026 roku. Każdy z projektów, przed podpisaniem umowy, będzie sprawdzony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod względem spełniania kryteriów horyzontalnych.
Te przetargi na inwestycje kolejowe jeszcze w 2024 roku
Spółka ogłosiła również, że przygotowuje się do realizacji projektów, które w lutym br. zostały dodane do wykonania w ramach KPO:
1. Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza;
2. Prace na linii kolejowej nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie oraz na linii kolejowej nr 144 na odcinku Fosowskie - Opole Główne;
3. Prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice - Opole Groszowice;
4. Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinkach: Wrocław – Głogów, Czerwieńsk – Jerzmanice Lubuskie oraz Kostrzyn - Szczecin Podjuchy
5. Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski - Grabowno Wielkie etap II.
Pierwsze postępowania przetargowe w ramach nowych projektów planowane są w ostatnim kwartale 2024 roku.
Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.Kolejowy most z włókien węglowych w Kostrzynie nad Odrą już gotowy. To światowy unikat
Autor: Deutsche Bahn AG / Oliver Lang
Czytaj też:
- Z tej ekspresówki podczas ulewy spływa 1200 litrów wody na sekundę, ale zalewiska mają zniknąć
- Ekspresówka jak kryty basen. Dlaczego S8 w Warszawie została zalana po ulewie? GDDKiA tłumaczy
- Kolejny odcinek S1 wchodzi w fazę budowy. Wykonawca przejął plac budowy na S1 Bieruń - Oświęcim
- Już wiadomo, kiedy otwarcie nowej drogi ekspresowej S7 w Małopolsce