Plac Trzech Krzyży wyremontowany. Nowe drzewa, drogi dla rowerów i chodniki. Zobacz zdjęcia po modernizacji

2023-11-08 16:54

Zmodernizowano plac Trzech Krzyży w Warszawie. Wyeksponowano fragment przedwojennych torów tramwajowych, stworzono nową infrastrukturę dla rowerzystów, poprawiono bezpieczeństwo przejść dla pieszych, wyremontowano nawierzchnię ulic. Największe wrażenie robią jednak nowe, ogromne drzewa. Zobacz zdjęcia.

Spis treści

  1. Plac Trzech Krzyży po modernizacji. Potrzebował jej od dawna
  2. Jak zmienił się plac Trzech Krzyży?
  3. Plac Trzech Krzyży dla rowerzystów
  4. Kiedy nowy plac Trzech Krzyży?

Plac Trzech Krzyży po modernizacji. Potrzebował jej od dawna

W ciągu minionej dekady plac Trzech Krzyży przechodził drobne remonty. Położono nowe chodniki, wymieniono oświetlenie na latarnie stylizowane na zabytkowe pastorały. Niestety, w złym stanie pozostawała nawierzchnia, nie było dróg rowerowych, a pieszym trudno było przejść przez ulicę z powodu układu drogowego.

Teraz wreszcie się to zmieniło. Jak podaje UM Warszawa, od 20 października 2023 r. zmodernizowany plac jest w pełni przejezdny i mogą z niego korzystać zarówno kierowcy, jak i piesi oraz rowerzyści. W ramach inwestycji dokonano m.in. następujących zmian:

  • posadzono 24 nowe, duże drzewa oraz liczne byliny (prace jeszcze trwają),
  • wyeksponowano fragment odkrytego podczas prac przedwojennego bruku wraz z torami tramwajowymi,
  • zbudowano nową infrastrukturę rowerową (przedtem był tu uciążliwy „teleport”, tj. nie dało się przejechać rowerem przez plac),
  • wyremontowano jezdnie i chodniki,
  • powstały nowe, bezpieczniejsze przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną i azylami (wcześniej były tu jedne z najniebezpieczniejszych przejść w Warszawie),
  • zmieniono układ przystanków autobusowych na bardziej korzystny dla pasażerów.

Plac jest zabytkowy, dlatego na wszystkie prace musiał wyrazić zgodę Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków. Zwrócono uwagę na istniejące osie widokowe oraz układ kompozycyjny i urbanistyczny placu. Z tego powodu układ ulic nie uległ większym zmianom, ograniczone zostały też plany związane z zielenią.

Przedwojenne torowisko odkryte na Placu Trzech Krzyży podczas modernizacji

Jak zmienił się plac Trzech Krzyży?

Wykonano remont jezdni samego placu i fragmentów ulic dochodzących do niego, a także ronda de Gaulle’a oraz krótkiego odcinka ulicy Nowy Świat łączącego te dwa punkty. Inwestycja zakładała budowę sygnalizacji świetlnej oraz azyli na przejściu dla pieszych na wysokości kościoła św. Aleksandra, po południowej stronie placu.

Ważnym elementem projektu jest nowa infrastruktura rowerowa. Przed remontem ciągła trasa rowerowa prowadząca aż z Wilanowa urywała się dokładnie przed placem Trzech Krzyży, kończąc się nieoczekiwanie na chodniku u zbiegu z Alejami Ujazdowskimi. Sytuację poprawiła nowa sieć dróg rowerowych oraz pasów rowerowych na jezdni. Plac Trzech Krzyży to skomplikowany splot wielu ulic i kierunków ruchu oraz ważny węzeł komunikacji miejskiej. Zaprojektowanie infrastruktury rowerowej stanowiło więc spore wyzwanie – nie można było naruszyć zasadniczej geometrii ulic, trzeba było uwzględnić potrzeby komunikacji autobusowej oraz wymogi przedstawione przez  konserwatora zabytków.

Po remoncie placu poprawiła się również dostępność komunikacji miejskiej. Autobusy, które ruszały przedtem z kilku przystanków rozsianych po placu, teraz zabierają pasażerów tylko z jednego miejsca – chodzi o linie jadące w kierunku Nowego Światu, jak i te, które skręcają w ul. Książęcą.

Plac Trzech Krzyży po modernizacji
Autor: Cezary Warś/UM Warszawa Plac Trzech Krzyży po modernizacji, widok z góry

Plac Trzech Krzyży dla rowerzystów

Po wschodniej stronie placu, od Alej Ujazdowskich do ulicy Książęcej, po remoncie biegnie dwukierunkowa droga dla rowerów będąca naturalnym przedłużeniem trasy w Alejach. Na dalszym odcinku powstały jednokierunkowe pasy rowerowe wyznaczone na jezdni i biegnące zgodnie z kierunkiem ruchu. W ten sposób rowerzyści pokonają fragment Nowego Światu oraz rondo de Gaulle’a. Pas rowerowy znalazł się też po zachodniej stronie placu.

Na wysokości ulicy Smolnej, która stanowi granicę zmian od północy, powstał krótki dwukierunkowy łącznik rowerowy. Korzystając z niego, rowerzyści mogą wykonać manewr, który w wielu relacjach zastąpi konieczność okrążania wielopasmowego ronda razem z samochodami. Łączniki, w formie dwukierunkowych dróg dla rowerów, powstały też na południowym krańcu inwestycji. W ten sposób nowa trasa połączyła się z ulicą Wiejską oraz z ul. Mokotowską. W rejonie drugiej z nich przebudowany został wspólny ciąg pieszo-rowerowy – dzięki wydzieleniu z niego osobnej drogi dla rowerów i chodnik.

Kiedy nowy plac Trzech Krzyży?

Wyremontowany plac Trzech Krzyży jest w pełni przejezdny i dostępny dla wszystkich od 20 października 2023. Trwają jeszcze prace przy zieleni, w tym sadzenie drzew.

– Po blisko stu latach zieleń wróciła na plac Trzech Krzyży. Jesteśmy w trakcie sadzenia 24 nowych, sporych już drzew – to lipy, grusze i głogi. Do tego mnóstwo nowych bylin, krzewów i trawników. Łącznie utworzymy tu ponad 2700 m kw. terenów zielonych. A oprócz tego plac jest już w pełni przejezdny i dostępny dla wszystkich użytkowników – kierowców, rowerzystów i pieszych – mówi prezydent Rafał Trzaskowski.

ZDM, MaB, PZ-G

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej