Płatne autostrady w Polsce. Które odcinki autostrad są płatne? Ile wynoszą opłaty za autostrady?
W Polsce część autostrad jest płatnych. Opłaty za autostrady są różne i wynikają z różnych zarządców i koncesjonariuszy poszczególnych tras. Od lipca 2021 system poboru opłat za autostrady ma przejść na nową technologię. Jak wyglądają obecnie opłaty za autostrady? Aktualne dane.
Za które odcinki autostrad pobierane są opłaty i ile wynoszą?
W Polsce jest 5 odcinków płatnych autostrad: 3 odcinki autostrad koncesyjnych i 2 zarządzane przez GDDKiA. Opłaty za autostrady koncesyjne pobierają zarządzający nimi koncesjonariusze, a każdy z nich ma inne stawki. Na stronach koncesjonariuszy są kalkulatory, z których można wyliczyć opłatę za przejazd konkretnego odcinka autostrady. Opłaty za autostrady pobierane są na:
- A1 Rusocin – Nowa Wieś (ok. 152 km) - AmberOne Autostrada A1, z w pełni automatycznym systemem poboru opłat na bramkach, nie wymagającym pobierania biletu. Wystarczy zainstalować w telefonie aplikację płatniczą SkyCash lub Autopay i zarejestrować się w systemie. Kamery rozpoznają nr rejestracyjny pojazdu na bramce i mija się ją bez zatrzymywania, bo płatność odbywa się online. Za przejazd tego całego odcinka (152 km) płaci się 30 zł w przypadku pojazdu kategorii 1, 71 zł w przypadku pojazdu kategorii 2-4 i 298,90 - kategorii 5.
- A2 Konin - Świecko (ok. 255 km) - za pokonanie autostrady z Konina do Świecka pojazdem kategorii 1 płaci się 84 zł, pojazdem kategorii 2 - 139 zł, kategorii 3 - 190 zł, kategorii 4 - 271zł i kategorii 5 - 700 zł. Opłaty uiszcza się w trzech miejscach: PPO Tarnawa, PPO Nagradowice, PPO Lądek.
- A4 Katowice - Kraków (ok. 60 km) - za pokonanie tego odcinka kierowcy pojazdów kategorii 1 muszą zapłacić 20 zł, kategorii 2 i 3 - 40 zł, 4 i 5 - 70 zł, a motocykliści 10 zł.
Z większości blisko 4158 km dróg szybkiego ruchu w Polsce korzystanie jest bezpłatne dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Dotyczy to wszystkich dróg ekspresowych i dużej części autostrad. Sieć autostrad w Polsce ma długość ok. 1694 km, a opłaty za przejazd pojazdami poniżej 3,5 tony kierowcy ponoszą na autostradach o łącznej długości ok. 728 km.
Odcinki autostrad w zarządzie GDDKiA to:
- A2 Konin - Stryków (ok. 99 km)
- A4 Wrocław - Sośnica (ok. 162 km).
Autostrady te obsługuje system poboru opłat tzw. viaTOLL, manualny lub elektroniczny. Stawki za przejazd są tu jednakowe i wynikają z rozporządzenia Ministra Infrastruktury. I tak za za przejazd 1 km autostrady dla pojazdów kategorii 1 (motocykle) płaci się 0,05 zł. Przejazd 1 km pojazdem kategorii 2 kosztuje 0,10 zł.
Z kolei przejazd autostradą A4 od SPO Kleszczów (węzeł Kleszczów) do PPO Sośnica (węzeł Sośnica) dla pojazdami osobowymi o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony i motocykli jest bezpłatny.
- Czytaj też: Obwodnice. 100 obwodnic w 10 lat - tak zapowiada rząd. Ich budowa ma kosztować 28 mld zł
Będzie nowy system poboru opłat za autostrady
Za pobór opłat na autostradach koncesyjnych odpowiadają zarządzający nimi koncesjonariusze. W przypadku dróg, które nadzoruje GDDKiA opłaty za autostrady do 30 czerwca 2020 regulował Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Od lipca 2020 obowiązki te przejął Szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Odpowiada nie tylko za pobór opłat za przejazd wybranymi odcinkami autostrad, ale również za pobór opłaty elektronicznej za przejazd drogami krajowymi dla pojazdów powyżej 3,5 t, a także za utrzymanie, użytkowanie i rozwijanie elektronicznego systemu poboru opłat. Właścicielem Krajowego Systemu Poboru Opłat, w tym m.in. Elektronicznego Systemu Poboru Opłat viaTOLL, jest Minister Finansów.
Dotychczasowy system poboru opłat za autostrady ma jednak wygasnąć już w lipcu 2021. W toku są prace nad nowym systemem, opartym na technologii pozycjonowania satelitarnego.