Pływający żuraw - Maja, wyciągnął spod wody 90-tonową konstrukcję w Porcie Gdynia
Autor: NDI
Ogromny, pływający żuraw o wdzięcznej nazwie - Maja, pomógł w w podniesieniu z wody 90-tonowego starego slipu (pochylni) dla budowanej tam nowej wnęki do pływającego doku. To inwestycja realizowana dla Portu Gdynia przez sopocką firmę NDI. Nie jest jedyną, jaką firma wykonuje na nabrzeżu portowym w Gdyni.
Spis treści
- Budowa wnęki dla pływającego doku w Porcie Gdynia
- Żuraw Maja podniósł 90-tonową konstrukcję w Porcie Gdynia
- Nowa wnęka dokowa i wzmocnione nabrzeża w Porcie Gdynia
- Kolejna budowa NDI w Porcie Gdynia
Budowa wnęki dla pływającego doku w Porcie Gdynia
Trwa budowa nowej wnęki dla pływającego doku w Porcie Gdynia. Generalnym wykonawcą tego przedsięwzięcia jest firma NDI. W ramach tego przedsięwzięcia przewidziano m,.in. rozbiórkę slipu podłużnego (pochylni schodzącej z lądu w głąb wody, służącej do wodowania lub wyciągania na brzeg jednostek pływających) i nabrzeży obudowy wnęki slipowej, Nabrzeża Południowego II przy slipie i części Nabrzeża Zachodniego wraz z Nabrzeżem zamykającym.
Żuraw Maja podniósł 90-tonową konstrukcję w Porcie Gdynia
Właśnie wyciągnięcie spod wody okazało się być całkiem skomplikowaną operacją logistyczną. Użyto do tego pływającego żurawia Maja, który musiał podnieść konstrukcję ważąca 90 ton.
Cała konstrukcja ważyła ponad 100 ton. Aby ją wydobyć, została uprzednio odkopana oraz pocięta na kawałki, co umożliwiło demontaż za pomocą liny diamentowej. W pracach rozbiórkowych pomagała nam maszyna należąca do Polskiego Ratownictwa Okrętowego, czyli żuraw Maja – relacjonował Paweł Ciomek, kierownik budowy z Grupy NDI. – Jest to jednostka o udźwigu 330 ton, długości 55 metrów i szerokości 25 metrów. Na naszej budowie po kolei wyciągała z wody 16 fundamentów starego slipu. Największy element ważył ponad 90 ton.
Nowa wnęka dokowa i wzmocnione nabrzeża w Porcie Gdynia
Podczas tej inwestycji zostanie też wykonana nowa wnęka dokowa, nabrzeża jej obudowy, a także wzmocnienie – przebudowę nabrzeży w rejonie przyległym do nowej wnęki.
Z kolei w ramach drugiego etapu przewidziano rozbiórkę głowicy Pirsu nr II, zabezpieczenie czoła skróconego Pirsu, przebudowę sieci lądowej czy usunięcie dalb dokowych z rejonu starej lokalizacji doku pływającego.
Wykonawca chwali się także wykonaniem całego zakresu robót kafarowych. Jak podkreśla, obecnie trwają roboty żelbetowe, których zaawansowanie określa na 80 procent. Co istotne, udało się już też zabetonować kluczowy element – oczepy na głowicy. Poza tym równolegle postępują roboty branżowe.
Wydobyto i zutylizowano zalegający zanieczyszczony grunt, co w połączeniu z demontażem slipu, umożliwia nam otwarcie pełnego frontu pod roboty czerpalne – mówił Hubert Konkol kierownik robót z NDI. – W najbliższym czasie planowane jest dokończenie prac żelbetowych, kontynuacja robót czerpalnych i branżowych, a także rozpoczęcie jednego z ostatnich elementów zadania – nawierzchni betonowych.
Kolejna budowa NDI w Porcie Gdynia
Budowa wnęki dokowej jest już kolejną inwestycją hydrotechniczną Grupy NDI na rzecz Portu Gdynia.
Wartość kontraktu to ponad 82 miliony złotych brutto.Przypomnijmy, że NDI buduje też na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni największą w Polsce halę kadłubową, w której będą budowane fregaty dla Marynarki Wojennej RP.
W Stoczni Wojennej powstaje gigantyczna hala kadłubowa do budowy polskich fregat
Autor: PGZ Stocznia Wojenna
Budowa ma się zakończyć w lipcu 2024 r.
Czytaj też:
- Tak rośnie głębokowodny terminal T3 Baltic Hub w Gdańsku. O 40 ha urosła też powierzchnia Polski
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej będzie trochę później. Zobacz jak powstaje
- Obwodnica Łomży - kiedy koniec budowy S61? Droga będzie przejezdna później niż planowano
- Na tym odcinku autostrady A2 wykonawcy została tylko kosmetyka. Kiedy otwarcie?
- Nad Bałtykiem stanie jeden z najpiękniejszych dworców kolejowych projektu biura Zaha Hadid Architects