Podziemna ulica Hasa w Łodzi już przejezdna – ściany szczelinowe wykonała firma Soletanche
Kierowcy mogą już skorzystać z tunelu drogowego łączącego ul. Kilińskiego z rondem pod al. Rodziny Scheliblerów. Prace fundamentowe wykonała firma Soletanche Polska w ramach kontraktu z konsorcjum Mosty Łódź oraz BUDOMAL. W inwestycji powstało ponad 9 tys. m² ścian szczelinowych pełniących funkcję ścian obiektu, jak również baret przenoszących obciążenia konstrukcji. Obiekt to część projektu Nowe Centrum Łodzi. Tunel będzie bezpośrednio połączony z mającym powstać wkrótce Rynkiem Kobro. Inwestorem jest Miasto Łódź.
Spis treści
- Podziemna ulica Hasa - zakres prac fundamentowych
- Główne wyzwania podczas budowy podziemnej ul. Hasa
- Realizacja ul. Hasa w liczbach
- Galeria zdjęć z budowy podziemnej ulicy Hasa w Łodzi
- Podziemna ulica ma ułatwić dostęp do planowanych inwestycji
- Projekt podziemia Rynku Kobro już gotowy
Podziemna ulica Hasa - zakres prac fundamentowych
Półkilometrowa ulica Hasa poprowadzona została 6 m pod ziemią, w tunelu wysokości 4 m i szerokości 10 m. Firma Soletanche wykonała prace fundamentowe w następującym zakresie:
- Projekt geotechniczny - zaprojektowanie posadowienia tunelu oraz trzykondygnacyjnego parkingu, zlokalizowanego pod płytą przyszłego Rynku Kobro.
- Realizacja fundamentowania – wykonanie ścian szczelinowych tunelu z elementami wieńca żelbetowego i tymczasowym rozparciem stalowym, a także baret stanowiących podparcie stropu rozporowego w trakcie realizacji konstrukcji.
Główne wyzwania podczas budowy podziemnej ul. Hasa
- Ryzyko kolizji z infrastrukturą podziemną - realizacja inwestycji w ścisłym centrum miasta obarczona była wysokim ryzykiem kolizji z licznymi pozostałościami starych konstrukcji podziemnych (fundamentów, kanałów, piwnic) oraz gęstą siecią uzbrojenia terenu – m.in. linią wysokiego napięcia, która została poprowadzona bardzo blisko zaprojektowanej ściany szczelinowej tunelu.
- Liniowy charakter inwestycji - chodzi tu o bardzo wąski plac budowy. Warunki wymusiły realizację zadania za pomocą zestawu do ścian szczelinowych zaopatrzonego wyłącznie w jeden żuraw gąsienicowy.
Realizacja ul. Hasa w liczbach
Mimo utrudnień firma Soletanche realizowała średnio 15,5 m.b. ściany szczelinowej w ciągu dnia.
- Łączna powierzchnia wykonanych ścian szczelinowych wraz z baretami wyniosła okokoło 9300 m².
- Realizowane ściany miały grubość 60 i 80 cm.
- Głębokość ścian w zależności od warunków gruntowych i założeń projektowych mieściła się w przedziale między 7 a 13 m (średnio 11–12 m).
W naszej ocenie, skuteczne i rzetelne przygotowanie, to fundament dobrze ułożonego procesu produkcji. Szczególnie ważne jest na kontraktach liniowych. Realizowanie tego typu przedsięwzięcia inwestycyjnego wymaga bardzo dobrej znajomości problematyki procesów technologicznych od wszystkich uczestników procesu budowlanego. Projekt stanowił duże wyzwanie w zakresie organizacji jak i logistyki, wymagał również elastycznego reagowania na zmienne warunki jego realizacji (m.in. pandemię). Kluczem do sukcesu tego projektu było wzajemne zaufanie i doskonała komunikacja z zespołem Konsorcjum – mówi Wojciech Walczak, Project Manager, Soletanche Polska.
Galeria zdjęć z budowy podziemnej ulicy Hasa w Łodzi
Zrealizowane ściany szczelinowe można obejrzeć na załączonych zdjęciach, a także oglądając teledysk do singla "I ciebie też bardzo", promującego trasę Męskie Granie 2021. Teledysk na ponad 50 mln wyświetleń.
Autor: Soletanche Polska
Zdjęcie z budowy podziemnej ulicy Hasa w Łodzi
Podziemna ulica ma ułatwić dostęp do planowanych inwestycji
W podziemnej ulicy Hasa gotowych jest już 7 wjazdów do parkingów. Miejsca postojowe mają zaspokoić potrzeby dojazdu do Nowego Centrum Łodzi, dzięki temu po powierzchni NCŁ poruszali się będą głównie piesi i rowerzyści.
Projekt podziemia Rynku Kobro już gotowy
Kolejną inwestycją w Nowym Centrum Łodzi, dla której Soletanche Polska zrealizowała projekt geotechniczny, jest parking podziemny na 300 miejsc pod tzw. Rynkiem Kobro. Rynek zaplanowano naprzeciwko budynku EC1. Wjazd do 3-kondygnacyjnego parkingu będzie możliwy również przez oddaną już do użytku podziemną ul. Hasa.
Inwestycje w podziemną infrastrukturę, oprócz niewątpliwych korzyści komunikacyjnych, mają także dodatkową zaletę: obniżają ślad węglowy, co stawia je w czołówce pro-klimatycznego budownictwa przyszłości. „Chowanie” infrastruktury komunikacyjnej pod ziemię, pomoże osiągnąć cele ekologiczne, których realizację do 2030 roku założyły sobie polskie aglomeracje.