Polbud Pomorze znowu wstrzymał prace na swoim odcinku drogi ekspresowej S3

2024-12-16 12:14

Lider konsorcjum budującego 16-km odcinek drogi ekspresowej S3 w Zachodniopomorskiem – wstrzymał prace. Mowa o firmie Polbud Pomorze, który wystąpił z roszczeniami do GDDKiA informując o wstrzymaniu prac. Pozostałe firmy, partnerzy tworzonego z Polbudem jako liderem konsorcjum, są zaskoczone oświadczeniem lidera, ale deklarują dokończenie kontraktu. Trwają rozmowy. Termin oddania tego odcinka S3 jest znowu zagrożony?

Spis treści

  1. Lider konsorcjum wstrzymał prace na S3, jego partnerzy budują dalej
  2. Dokończenie budowy S3 na Pomorzu jest priorytetem
  3. Zaawansowanie prac na S3 Dargobądz - Troszyn
  4. S3 Dargobądz – Troszyn
  5. S3 Świnoujście - Dargobądz
  6. Kiedy otwarcie całej S3 w Zachodniopomorskiem?
  7. Polbud Pomorze już raz wstrzymał prace na S3

Lider konsorcjum wstrzymał prace na S3, jego partnerzy budują dalej

Polbud Pomorze, lider konsorcjum budującego jeden z ostatnich odcinków drogi ekspresowej S3 Dargobądz - Troszyn wstrzymał prace. Pozostałe firmy tworzące konsorcjum - Intop i PRD Nowogard były mocno zaskoczone oświadczeniem lidera. Jak powiedział nam Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, firmy zadeklarowały jednak chęć dokończenia kontraktu.

Firma Polbud złożyła oświadczenie, które nie było uzgodnione z pozostałymi konsorcjantami. Oni z kolei zadeklarowali zamiar dokończenia prac. Trwają rozmowy, ale wymagają one przede wszystkim uzgodnień wewnątrz konsorcjum – mówi Mateusz Grzeszczuk.

Dokończenie budowy S3 na Pomorzu jest priorytetem

Jeśli rozmowy nie odniosą skutku, brane są pod uwagę różne scenariusze, włącznie ze zmianą lidera konsorcjum, bo takie przypadki już się zdarzały w historii realizowanych przez GDDKiA inwestycji. Jednak GDDKiA liczy na to, że uda się dokończyć kotrakt w obecnym kształcie konsorcjum z Polbudem jako liderem.

Według informacji GDDKiA, firma Polbud poinformowała, że może wrócić do prac, ale zgłosiła szereg roszczeń finansowych powiązanych również, z budowaną przez nich obwodnicą Koszalina, którą już oddano do ruchu.

Czytaj też: 

My ze swej strony jako GDDKiA robimy wszystko, by zakończyć tę inwestycję zgodnie z harmonogramem, tak by w II kwartale przyszłego roku oddać ją całą do ruchu – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik GDDKiA w Szczecinie.

Zaawansowanie prac na S3 Dargobądz - Troszyn

Jak twierdzi, odbywają się regularne spotkania z wykonawcami. Sama budowa zaś jest zaawansowana w około 90 procentach. Do jej dokończenia nie pozostało już bardzo wielu prac. Na kilku odcinkach brakuje np. warstwy ścieralnej, trwają prace wykończeniowe w okolicach przejścia dla zwierząt, kończy się budowa dróg równoległych, budowa oznakowania pionowego.

Niewykluczone, że w ciągu miesiąca w okolicach Troszyna, ruch zostanie już przełożony na fragment nowej jezdni.

Poprosiliśmy o komentarz do opisanej sytuacji przedstawicieli Polbud Pomorze, czekamy na odpowiedź.

S3 Dargobądz – Troszyn

Przypomnijmy. Odcinek S3 Dargobądz – Troszyn

Tę część zachodniopomorskiej S3 buduje konsorcjum firm Polbud Pomorze, Intop i PRD Nowogard. Odcinek liczy 16 kilometrów długości. Koszt jego budowy oszacowano na 680 mln złotych.

Oprócz wiaduktów, mostów, przejść dla zwierząt i innych obiektów inżynierskich powstaną tu trzy węzły drogowe:

  • Dargobądz
  • Wolin Zachód
  • Wolin Wschód.

S3 Świnoujście - Dargobądz

Drugi odcinek S3 w Zachodniopomorskiem, który łączy się z tym, który buduje Polbud – to S3 Świnoujście Dargobadz. Buduje go firma Polaqua. To odcinek o długości 17,5 km. Wartość tego kontaktu 688,8 mln złotych. Tu prace trwają zgodnie z harmonogramem.

Kiedy otwarcie całej S3 w Zachodniopomorskiem?

W połowie roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wycofała się z terminów, jakie wcześniej przyjęto do oddania tych dwóch odcinków. Pierwotnie miały być oddane w połowie 2024 roku. Tak się nie stało. Jeszcze niedawno obowiązującym terminem był koniec 2024 roku.  Wszystko się jednak zmieniło. Teraz termin znacznie się przesunął.

Teraz obowiązującym zakończeniem prac jest II kwartał 2025 roku.

Polbud Pomorze już raz wstrzymał prace na S3

Przypomnijmy też, że Polbud Pomorze nie po raz pierwszy zszedł z placu budowy. Polbud Pomorze 1 marca wstrzymał prace na budowie dwóch odcinków S3 Dargobądz Troszyn i S6 obwodnicy Koszalina. Powodem był brak współdziałania ze strony GDDKiA i zwłoki po jej stronie jako zamawiającego. Jak podkreślali przedstawiciele Polbud-Pomorze, objawiało się to m.in. na budowie S3 w odmowie waloryzacji wynagrodzenia spowodowanego nadzwyczajnym i nieprzewidywalnym wzrostem cen i kosztów wykonania wywołanych pandemią wirusa SARS-CoOV-2 i wojną w Ukrainie oraz odmowie wydania polecenia zmian i wypłaty wynagrodzenia na rzecz wykonawcy za wykonane roboty dodatkowe obejmujące gruntowną przebudowę sieci gazowej wysokiego ciśnienia spowodowaną tym, że warunki techniczne opublikowane podczas realizacji inwestycji były odmienne od informacji ujawnionych w dokumentacji przetargowej.

Pisaliśmy o tym:

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej