Polska firma zbuduje łotewską część Rail Baltica. To ogromna unijna inwestycja
Polska firma – Budimex, wchodzi w skład konsorcjum, które wybuduje na Łotwie linię kolejową Rail Baltica. Kontrakt jest wart prawie 4 mld euro. W skład konsorcjum wchodzą francuski Eiffage Génie Civil, polski Budimex i włoski Rizzani de Eccher. To 230-kilometrowa kolej dużych prędkości i jednocześnie największy kontrakt w historii polskiej firmy.
Spis treści
- Ogromny unijny kontrakt Rail Baltica - polska firma w konsorcium
- Co to jest Rail Baltica?
- Budowa Rail Baltica w 2024 roku
Ogromny unijny kontrakt Rail Baltica - polska firma w konsorcium
Budimex w ramach pracy w zwycięskim konsorcjum, wybuduje obiekty inżynierii lądowej i torowisko dla około 230-kilometrowego odcinka nowej linii dużych prędkości Rail Baltica na Łotwie. Firma ma 30-procent udziałów w międzynarodowym konsorcjum. Dzięki tej inwestycji, kraje bałtyckie będą mogły zostać włączone do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą. Prace rozpoczną się w 2024 roku i potrwają 8 lat.
To największy kontrakt w historii Budimeksu, jednej z największych firm budowlanych w Polsce. Kontrakt obejmuje 175 obiektów inżynieryjnych i 11 przejść dla zwierząt. Jego wartość szacuje się na 3,7 mld euro. Będzie on przedmiotem kilku wieloletnich zamówień: 85 procent tego projektu jest finansowane z europejskiego funduszu "Łącząc Europę", a 15 procent z Republiki Łotewskiej.
Co to jest Rail Baltica?
Rail Baltica powstaje w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i jest jednym z najważniejszych zupełnie nowych projektów infrastruktury kolejowej w Europie. Celem budowy szlaku łączącego Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i pośrednio Finlandię jest przyspieszenie integracji tych obszarów z Unią Europejską oraz zwiększenie wymiany handlowej między tymi krajami, umożliwiając tym samym stworzenie prawdziwego jednolitego rynku europejskiego. Ważnym elementem inwestycji jest również aspekt ekologiczny – budowa linii sprawi, że kolej stanie się alternatywą dla transportu drogowego, a tym samym znacząco ograniczy emisję CO2 do atmosfery.
Prędkość projektowa bałtyckiego odcinka trasy łączącej Tallin, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę wynosi 249 km/h dla transportu pasażerskiego i 120 km/h dla pociągów towarowych.
Przetarg na budowę łotewskiego odcinka został ogłoszony w 2021 roku i był dwuetapowy. W lutym 2022 r. do prekwalifikacji zgłosiło się 6 konsorcjów. Ostatecznego wyboru dokonano we wrześniu 2023 roku. Umowę podpisano 21 grudnia 2024r.
Podpisanie tej umowy i udział Budimeksu w konsorcjum, realizującym jeden z największych unijny projektów kolejowych, to duży sukces polskiej branży budowlanej. Sukcesem naszego kraju – Polski - jest również to, że będzie generalnym wykonawcą największej inwestycji infrastrukturalnej na Łotwie o łącznej wartości przekraczającej 16 mld zł. Będzie to również linia dużych prędkości, która jest najwyższym standardem kolejowym w Europie. Nad tym kontraktem pracowaliśmy jako konsorcjum od ponad dwóch lat, wspólnie z wiodącymi podmiotami z rynku Unii Europejskiej: Eiffage Genie Civil oraz Rizzani de Eccher – powiedział Artur Popko, Prezes Zarządu Budimex SA.
Budowa będzie prowadzona etapami, początkowo rozpoczynając od pierwszego etapu prac budowlanych w regionie Bauska koło Iecava, gdzie zlokalizowany będzie przyszły obiekt utrzymania infrastruktury Rail Baltica.
- Specyfika budowy kolei dużych prędkości zgodnie ze standardami europejskimi wymaga od partnerów z międzynarodowym doświadczeniem, posiadających kwalifikacje i możliwości ekonomiczne, podjęcia takich zobowiązań, odpowiedzialności i ryzyka. Doświadczenie pokazuje, że łotewscy i zagraniczni przedsiębiorcy tworzą silne partnerstwa” – podkreślał podczas podpisania umowy, Kaspars Vingris , prezes zarządu Eiropas Dzelzceļa līnijas na Łotwie.
W ramach tej inwestycji, na Łotwie wylesiono już około 10 ha terenów. W okolicach Iecava kształtują się już pierwsze zarysy projektu Rail Baltica , gdzie na początku przyszłego roku rozpoczną się pierwsze prace budowlane głównej linii kolejowej.
Jak mówi Kaspars Briškens, projekt Rail Baltica wchodzi obecnie w fazę budowy we wszystkich trzech krajach bałtyckich, a jego celem jest połączenie trzech krajów bałtyckich z Polską do 2030 roku, łącznie z integracją Rygi w pierwszym etapie budowy linii kolejowej. Na Łotwie, dzięki przyznanym środkom finansowym, pierwsze prace budowlane głównej linii rozpoczną się w priorytetowym kierunku południowym. Jednocześnie będą kontynuowane prace projektowe nad torem głównym, co jest niezbędnym warunkiem kontynuacji zakrojonych na szeroką skalę prac budowlanych. Dzięki dodatkowym środkom na prace projektowe zadanie to musi zostać zrealizowane do końca przyszłego roku.
Czytaj też: Kiedy S1 w Beskidach będzie gotowa? Obejście Węgierskiej Górki z opóźnieniem
Autor: GDDKiA
Tak w lutym 2024 wygląda plac budowy tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli drogi ekspresowej S1
Budowa Rail Baltica w 2024 roku
W Łotwie zaawansowane są także inne prace, związane z budową Rail Baltica, m.in. od ponad trzech lat trwa budowa węzła centralnego w Rydze Rail Baltica. W 2024 roku kontynuowane będą prace związane z budową węzła kolejowego Ryga Centralny i infrastruktury towarzyszącej, gdyż jak przekonują władze Łotwy, integracja Rygi stanowi integralną część Rail Baltica . Ogółem w 2024 r. w ramach trzeciego etapu tych prac budowlanych planowane jest pozyskanie 65 mln. euro. Finansowanie umożliwi kontynuację prac po południowej stronie węzła centralnego w Rydze i rozpoczęcie budowy systemów kolejowych, w tym montaż torów i sieci trakcyjnych, sygnalizacji kolejowej i sieci inżynieryjnych. Planowane jest także rozpoczęcie budowy nowego mostu kolejowego Rail Baltica na prawym brzegu Dźwiny.
W budżecie na 2024 rok planowane jest pozyskanie 174,7 mln euro na realizację projektu Rail Baltica , z czego 115,3 mln euro to dofinansowanie UE. Główny nacisk zostanie położony na kontynuację prac projektowych i budowlanych toru głównego Rail Baltica , a także rozpoczęcie budowy toru głównego poza Rygą – informuje Ministerstwo Transportu Republiki Łotwy.
Czytaj też:
- Darmowe autostrady w Polsce 2024. Za które autostrady trzeba płacić, za które nie?
- Nowy most nad Regalicą spisuje się świetnie. To inwestycja za ponad 300 mln zł
- Ta droga ekspresowa będzie gotowa w 2024. Budowa S3 na Dolnym Śląsku dobiega końca