Południowa Obwodnca Warszawy Wawer. Wyzwania na odcinku C trasy S2
Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku Wawer budowana jest przez firmę Warbud. Wykonawcy tego fragmentu trasy S2 stanęli przed wieloma poważnymi wyzwaniami. Jednym z nich było wykonanie fundamentowania specjalistycznego, za które odpowiedzialna była firma Soletanche Polska. Dowiedz się z jakimi problemami na budowie musieli się zmierzyć budowlańcy.
Trwa budowa Południowej Obwodnicy Warszawy na wschodnim odcinku - od węzła Puławska do węzła Lubelska z podziałem na trzy zadania:
- zadanie A od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła) o długości ok. 4,6 km;
- zadanie B od węzła Przyczółkowa (z węzłem) do węzła Wał Miedzeszyński (z węzłem) o długości ok. 6,5 km;
- zadanie C od węzła Wał Miedzeszyński (bez węzła) do węzła Lubelska (bez węzła) o długości ok. 7,5 km.
Planowany termin zakończenia budowy odcinka Puławska - Lubelska Południowej Obwodnicy Warszawy to III kwartał 2020 roku.
Dowiedz się więcej na temat wyzwań z jakimi musieli się zmierzyć budowlańcy na odcinku C.
Zadanie C uwzględniało zaprojektowanie i budowę odcinka długości ok. 7,45 km od węzła Wał Miedzeszyński (bez węzła) do węzła Lubelska (bez węzła), dwóch estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym oraz węzła Patriotów na skrzyżowaniu z linią PKP i ul. Patriotów. Na całej długości trasy powstaną dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Wykonawcą Południowej Obwodnicy Warszawy Wawer, zadanie C, jest WARBUD SA.
Za wykonanie fundamentowania specjalistycznego w ramach zadania C budowy Południowej Obwodnicy Warszawy odpowiedzialna była firma Soletanche Polska. Tutaj dużym wyzwaniem było podwodne betonowanie korka wanny szczelnej. Prace, które odbywały się w sąsiedztwie czynnego ruchu kolejowo-drogowego zostały zakończone w październiku 2020.
Cztery zadania Soletanche na odcinku C
- wykonanie pali CFA jako elementu kotwiącego wannę szczelną, korek betonowy oraz płytę fundamentową przepompowni;
- realizację ściany szczelinowej przepompowni;
- wykonanie elementów tymczasowych: ścianki szczelnej kotwionej kotwami gruntowymi oraz przesłony kopanej, wykonanej w technologii Slurry Trench (specjalna zawiesina twardniejąca) zbrojonej kształtownikami;
- wykonanie korka betonowego odcinającego dopływ wód gruntowych do przepompowni.
Polecany artykuł:
Wyzwania na przy budowie Południowej Obwodnicy Warszawy Wawer
Soletanche miało wykonało blisko 1300 pali CFA z czego 126 pali kotwiących płytę fundamentową przepompowni.
Dużym wyzwaniem, acz bardzo ciekawym, było podwodne wykonanie korka betonowego. Od marca do końca kwietnia prowadzony był wykop metodą podwodną, pod nadzorem specjalistycznej ekipy nurków. W tym samym czasie wykonywane były prace związane z czyszczeniem ścian oraz dna wykopu.
Podwodne betonowanie korka, przy wsparciu wspomnianej ekip płetwonurków trwało 24 godziny. Do wykonania przesłony poziomej zużyto 1647 m3 betonu. W trakcie betonowania na plac budowy wjechało 183 betoniarek.
Ostatnią fazą prac było osuszenie przepompowni i wykonanie płyty fundamentowej obiektu.
Za prace geotechniczne realizowane na tym odcinku odpowiadał zespół pod nadzorem kierownika projektu, Jakuba Morzywołka, kierownika robót, Jakuba Herbuta oraz inżyniera budowy, Dawida Selke.
Najbardziej wymagający moment realizacji w Wawrze przy budowie Południowej Obwodnicy Warszawy, betonowanie korka, nadzorował jeden z najbardziej doświadczonych majstrów w Soletanche, Zygmunt Szczęsny, odpowiedzialny m.in. za nadzór nad pracami związanymi z realizacją podwodnego betonowania korka pod Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Było to największe tego typu przedsięwzięcie w Polsce oraz w Europie i jedno z największych na świecie.
Stały zespół wsparła w czasie nocnej realizacji dodatkowa ekipa pod nadzorem Roberta Boksy, kierownika robót oraz Janusza Purzyckiego, majstra. Prace realizowane były na zlecenie firmy Warbud.
W październiku 2019 na budowie przygotowywane było podłoże pod konstrukcję drogi w trasie S2 i przy ul. Tuberozy, układana nawierzchnia z betonu cementowego w trasie S2 i podbudowa nawierzchni drogowej w trasie S2, układana nawierzchnia bitumiczna na łącznicach Ł6, Ł7. Kontynuowana budowa kanalizacji deszczowej. Zdejmowana jest warstwa ziemi urodzajnej pod drogę dojazdową DD25b oraz przy ul. Izbickiej i Truskolaskiej. Trwają roboty mostowe przy ulicach Mozaikowej, Patriotów, Tawułkowej i na terenie Mazowieckiego Parku Krajobrazowego.