Południowa wylotówka z Warszawy do Krakowa w końcu ekspresowa
Autor: GDDKiA
Przed ubiegłorocznym weekendem majowym GDDKIA udostępniła kierowcom drogę S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn.
Przed ubiegłorocznym weekendem majowym GDDKiA udostępniła kierowcom drogę S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn. Kierowcy mogli korzystać z dwupasmówki na zasadzie przejezdności, bo wciąż trwały tam prace. W marcu 2024 trasa uzyskała oficjalne pozwolenie na użytkowanie i w końcu status ekspresowej. Kierowcy mogą już korzystać z niej z prędkością 120 km/h.
Spis treści
- S7 Lesznowola - Tarczyn to ważna wylotówka z Warszawy
- Droga ekspresowa S7 z Warszawy do Krakowa - przebieg
- Droga z Warszawy do Krakowa - budowa
- Koszt budowy drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec
- Jak powstanie Ranking Muratora Najciekawsze inwestycje 2023?
- Oto nasze propozycje do rankingu
S7 Lesznowola - Tarczyn to ważna wylotówka z Warszawy
Podwarszawski odcinek trasy S7 na odcinku Lesznowola Tarczyn został oddany kierowcom przed majowym weekendem 2023 roku. Mogli z niego korzystać z pewnym zakresie, jednak na trasie stanęły ograniczenia prędkości, bo wciąż poza główną jezdnią trwały prace.
To bardzo ważna część wylotówki z Warszawy na południe. Połączyła funkcjonujące już odcinki S7 od strony Warszawy i Grójca i tym samym zmieniła układ komunikacyjny na południe od stolicy Polski. Udało się rozdzielić wspólny przebieg dwóch dróg ekspresowych, S7 i S8, który dotychczas kumulował się na odcinku pomiędzy węzłem Opacz na Południowej Obwodnicy Warszawy oraz Jankami. Dlatego też zdecydowaliśmy się umieścić ten fragment trasy S7 w naszym Rankingu Muratora - Najciekawszych inwestycji 2023 roku.
Droga ekspresowa S7 z Warszawy do Krakowa - przebieg
Trasa wylotowa w kierunku Krakowa rozpoczyna się na węźle Warszawa Lotnisko, a dwujezdniową drogą dojedziemy do położnego blisko 240 km dalej węzła Miechów. W tym roku S7 zostanie wydłużona na południe o kolejne kilometry. Po udostępnieniu odcinka Miechów – Szczepanowice połączy się z już funkcjonującym Szczepanowice – Widoma, a w listopadzie GDDKiA planuje udostępnić dalszy ciąg do węzła Mistrzejowice i tymczasowego połączenia z Północną Obwodnicą Krakowa S52.
Droga z Warszawy do Krakowa - budowa
Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki pomiędzy węzłami:
- Warszawa Lotnisko – Lesznowola, o długości 6,6 km, oddana do ruchu 30 sierpnia 2022 r.
- Lesznowola – Tarczyn Północ, o długości 14,8 km, udostępniona do ruchu 28 kwietnia 2023 r.
- Tarczyn Północ – początek obwodnicy Grójca, o długości 7,9 km, oddana do ruchu w grudniu 2020 r.
Trasa główna to dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu z rezerwą pod budowę trzeciego.
Wjazd na nową drogę umożliwiają węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe.
Koszt budowy drogi ekspresowej S7 Warszawa - Grójec
Droga ekspresowa S7 na odcinku Warszawa – Grójec powstała przy współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków o łącznej długości 29,3 km wynosi ok. 542 mln zł, a łączny koszt realizacji ponad 2,1 mld zł.
Jak powstanie Ranking Muratora Najciekawsze inwestycje 2023?
Jak będzie wyglądał nasz przegląd inwestycji i ich późniejszy wybór? Przez kolejne tygodnie na stronach muratorplus.pl i murator.pl i architektura.murator.pl będziemy publikować opisy poszczególnych inwestycji, które bierzemy pod uwagę w naszym rankingu. Przedstawimy Państwu po 10 propozycji w każdej z kategorii.
W marcu zbierze się nasze jury, w którym znajdą się redaktorzy, którzy opisują na co dzień różne inwestycje i mają na ich temat własne opinie: Maciej Gładysiewicz, manager online, Piotr Laskowski, redaktor naczelny Murator.pl, Artur Celiński, redaktor naczelny architektura.muratorplus.pl, Anna Dziedzic, wydawca i Przemysław Zańko-Gulczyński, wydawca. Po dyskusji i głosowaniu wybierzemy po siedem najciekawszych inwestycji minionego roku. Tak powstanie TOP 7 najciekawszych inwestycji 2023 roku Muratora.
Oto nasze propozycje do rankingu
Inwestycje drogowe:
- Tunel w Świnoujściu był jednym z pierwszych w Polsce drążonym przez ogromną maszynę TBM
- S3 Kamienna Góra – Lubawka skończony. Czekamy na budowę D11 w Czechach
- Most nad Dunajcem to najdłuższy most w Małopolsce. Ma jeszcze jeden rekord
- Autostrada A1 po wieloletniej budowie została skończona w 2023 roku
- Budowa połączenia dróg ekspresowych S8 i S61. Połączenie trzech województw
- Ring obwodnic wokół Łodzi definitywnie domknięty w 2023 roku
- Koniec przebudowy autostrady A18. 70 km - trasa ma już dwie wygodne jezdnie
Inwestycje kolejowe:
- Remont dworca głównego w Gdańsku. Trwał długo, ale opłacało się czekać
- Wyremontowany dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej z ogrodami deszczowymi
- Nowy most kolejowy nad Regalicą – jedna z ciekawszych inwestycji 2023 roku
- Linia kolejowa do lotniska w Pyrzowicach jedną z ważniejszych inwestycji w 2023 r.
- Trzy nowe mosty kolejowe przez Wisłę w Krakowie. Ruch aglomeracyjny i krajowy podzielony
- Modernizacja węzła kolejowego Czechowice-Dziedzice za 1,5 mld zł
- Połączenie kolejowe do lotniska w Jasionce. Komfort i wygoda w dojeździe do portu lotniczego