Port w Elblągu. Modernizacja portu morskiego coraz bliżej. Powstanie m.in. obrotnica dla statków
Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej port w Elblągu będzie w ciągu kilku lat obsługiwać większe statki niż dotychczas. Wymaga to jednak pewnych prac modernizacyjnych w obrębie portu. Jakie zmiany przejdzie port? Elbląg doczeka się m.in. obrotnicy dla statków oraz pogłębienia toru wodnego.
Spis treści
- Port w Elblągu. Modernizacja już pewna. Na początek pogłębienie toru wodnego
- To nie koniec inwestycji w port. Elbląg zyska obrotnicę dla statków
- Co z innymi planowanymi zmianami w porcie morskim Elbląg?
Port w Elblągu. Modernizacja już pewna. Na początek pogłębienie toru wodnego
Przyszłość portu w Elblągu była przez ostatnie lata niepewna. Z jednej strony wykonany został przekop Mierzei Wiślanej, który ma umożliwić portowi obsługę większych statków. Z drugiej strony do skorzystania z tej możliwości potrzebne było pogłębienie ostatniego odcinka rzeki Elbląg (ok. 900 m), a rząd i samorząd nie mogły się porozumieć co do tego, kto za inwestycję zapłaci.
To już jednak przeszłość. W marcu 2024 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że rząd sfinansuje pogłębienie ostatnich 900 m toru wodnego prowadzącego do terminala przeładunkowego portu w Elblągu. Inwestycja za 30–35 mln zł ma rozpocząć się na przełomie 2024 i 2025 r. Obecnie trwają prace koncepcyjne i dokumentacyjne niezbędne do rozpoczęcia prac w terenie. W najbliższych miesiącach zostaną m.in. przeprowadzone badania dna.
- Dowiedz się również: PKM Południe, Gdańsk. Kto zaprojektuje nową linię kolejową na odcinku Gdańsk Śródmieście – węzeł Kowale?
– Zbudowaliśmy porozumienie między rządem i samorządem, aby w Elblągu powstał port morski z prawdziwego zdarzenia. Port, który będzie obsługiwał statki morskie – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak. – Za półtora roku ma tu wpłynąć statek morski. To miejsce ma być funkcjonalne pod względem gospodarczym i ma służyć przedsiębiorcom.
Z zapowiedzi wynika, że pierwsze statki morskie wpłyną do portu w Elblągu w drugiej połowie 2025 r. Prace pogłębiarskie umożliwią zawijanie do portu jednostkom o długości 100 m i zanurzeniu 4,5 m (dziś do 2 m). Przypomnijmy, że trwa już pogłębianie pozostałych odcinków rzeki Elbląg.
- Zobacz galerię: Przekop Mierzei Wiślanej
Autor: materiały prasowe NDI/BESIX
Przekop Mierzei Wiślanej
To nie koniec inwestycji w port. Elbląg zyska obrotnicę dla statków
Kolejną kluczową inwestycją, która zwiększy możliwości portu w Elblągu, będzie budowa obrotnicy dla statków. Obiekt ten jest niezbędny do obsługi większych statków, które mają za kilka lat zacząć zawijać do elbląskiego portu. Konkrety w sprawie budowy obrotnicy padły w lutym 2024 r. Inwestycję za ok. 30 mln zł zrealizuje Urząd Morski w Gdyni, a przetarg na wykonawcę prac ma zostać ogłoszony w IV kwartale 2024 r. Zasadnicze roboty budowlane byłyby realizowane w pierwszych dwóch, trzech kwartałach 2025 r.
– Aktualnie rozważamy wariant jej wykonania – z pionowymi ścianami, takimi, jak umocnienia, które są od Zalewu Wiślanego lub ze skarpami, co spowoduje, że będzie ona mogła być wykonana dużo szybciej, ale być może nie będzie miała 211 metrów, tylko 180 m – mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektorka Urzędu Morskiego w Gdyni cytowana przez serwis info.elblag.pl.
O szczegółach inwestycji zadecydują wyniki badań, które zostaną przeprowadzone w tym roku przez Urząd Morski w Gdyni. Koncepcja ma zostać zaprezentowana pod koniec 2024 r., po czym wyłoniony zostanie wykonawca prac. Urząd spodziewa się rozpoczęcia prac jeszcze w 2024 r.
- Przeczytaj również: Stopień wodny Siarzewo powstanie czy nie? Ministerstwo Infrastruktury zajęło stanowisko
Co z innymi planowanymi zmianami w porcie morskim Elbląg?
Warto przypomnieć, że omawiane inwestycje to tylko część prac modernizacyjnych, jakie w ostatnich latach planowano w elbląskim porcie. W 2020 r. Prezydent Miasta Elbląg zgłosił do Krajowego Planu Odbudowy projekt „Rozbudowa i modernizacja portu morskiego w Elblągu” o wartości 190 mln zł. Niestety, w ostatnich latach wypłata środków z KPO była zablokowana w związku z konfliktem pomiędzy poprzednim rządem a Unią Europejską. Sytuacja zmieniła się po zmianie rządu. Odblokowanie środków z KPO ogłoszono w lutym 2024 r., zaś pierwsze wypłaty zaplanowano na kwiecień 2024 r. Łącznie do samorządów trafi ok. 150 mld zł.
Zgłoszony do KPO projekt rozbudowy i modernizacji portu w Elblągu obejmuje następujące zadania:
- budowa obrotnicy dla statków,
- budowa terminala nr 2 z dostępem do bocznicy kolejowej,
- powiększenie terminala składowo-przeładunkowego,
- przebudowa ul. Portowej w celu ułatwienia dojazdu do portu.
Aktualnie nie wiadomo, kiedy mogłyby ruszyć powyższe prace modernizacyjne (poza omówioną już budową obrotnicy). Można się jednak spodziewać, że wypłata środków z KPO umożliwi ich realizację w najbliższych latach. Inwestycje te umożliwią portowi morskiemu w Elblągu wykorzystanie potencjału, jaki daje przekop Mierzei Wiślanej.
- Sprawdź także: Elektrownia atomowa. Pomorze będzie mieć atom. Gdzie ma powstać elektrownia jądrowa w Polsce?