Port w Szczecinie. Kanał Dębicki przechodzi modernizację. Pierwsze efekty prac budowlanych
Port w Szczecinie jest jednym z czterech głównych polskich portów o znaczeniu krajowym. Aktualnie trwa modernizacja Kanału Dębickiego przy porcie. To to jeden z flagowych projektów realizowanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ). Przebudowa wybrzeża ma zwiększyć potencjał przeładunkowy portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego. Dowiedz się co słychać na budowie Kanału Dębickiego.
Spis treści
- Po co modernizacja Kanału Dębickiego przy porcie w Szczecinie?
- Kto jest wykonawcą modernizacji Kanału Dębickiego?
- Pierwsze efekty modernizacji w porcie Szczecin
Po co modernizacja Kanału Dębickiego przy porcie w Szczecinie?
Celem modernizacji Kanału Dębickiego jest uzyskanie zwiększonego jakościowo i ilościowo potencjału do przeładunków drobnicowych. Inwestycja obejmuje:
- budowę nowego nabrzeża Norweskiego (stanowiącego przedłużenie linii już istniejącego nabrzeża Fińskiego, pełniącego funkcję terminala kontenerowego)
- modernizację istniejących nabrzeży Czeskiego i Słowackiego
- modernizację infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 m
- poszerzenie Kanału Dębickiego ze 120 m do 200 m.
Przypomnijmy, że 17 września 2020 Komisja Europejska zatwierdziła wydanie ponad 52,5 mln euro z Funduszu Spójności na poszerzenie i pogłębienie Kanału Dębickiego w szczecińskim porcie. Inwestycja umożliwi portowi przyjęcie większych statków i obsługi większej ilości ładunków w porcie. Zgodnie z założeniami UE, ma być on bardziej konkurencyjny w południowym basenie Morza Bałtyckiego w zakresie transportu morskiego.
Ponadto Kanał Dębicki posłuży, jako zabezpieczenie brzegu Ostrowa Grabowskiego i przedłużenie w przyszłości dalszej linii nabrzeża Norweskiego. W ramach tego zadania planuje się budowę nabrzeża oczepowego długości ok. 600 m (nazwa w przyszłości – nabrzeże Duńskie).
Kto jest wykonawcą modernizacji Kanału Dębickiego?
Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. oraz NDI SOPOT SA.
Cieszymy się, że będziemy mogli realizować ten bardzo ciekawy projekt w Porcie w Szczecinie. Zawarty kontrakt jest dla nas kolejnym dużym projektem w branży hydrotechnicznej. Obecnie realizujemy kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną, a za nami budowa nabrzeża T2 dla głębokowodnego terminala kontenerowego DCT w gdańskim porcie. Jako polska firma znad morza jesteśmy szczególnie zainteresowani rozwojem branży hydrotechnicznej i staramy się jak najlepiej przygotowywać do realizacji kolejnych zadań poprzez rozwój kadry jak i zakup specjalistycznego sprzętu do pracy w wodzie - mówi Małgorzata Winiarek Gajewska, prezes NDI.
Pierwsze efekty modernizacji w porcie Szczecin
W rejonie Kanału Dębickiego szczecińskiego portu widać już pierwsze efekty prac modernizacyjnych. Na terenie Ostrowa Grabowskiego wykonawca NDI dokonał już wycinki większości zieleni kolidującej z inwestycją. Z kolei na nabrzeżu Czeskim usunięto rampę ro-ro. W kolejnych dniach prace rozbiórkowe będą kontynuowane. Na początku lutego 2021 spodziewana jest dostawa pali konstrukcyjnych, które posłużą do budowy nabrzeża Czeskiego.
Aby poszerzyć kanał do 200 m i zwiększyć jego głębokość do 12,5 m konieczne będzie wybranie mas ziemnych na całym odcinku zachodniego brzegu Ostrowa Grabowskiego. Ilość ziemi, którą trzeba będzie przetransportować to aż 1,5 mln m³.