Postęp prac przy budowie tunelu na obejściu Węgierskiej Górki i nowy termin oddania trasy
Autor: GDDKiA
Wykonawca jest bliski osiągnięcia 70-procentowego zaawansowania przy pracach drogowych.
Trwa budowa 8,5 kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 w Beskidach. To tzw. obejście Węgierskiej Górki, jeden z najważniejszych odcinków tej trasy i jeden z najbardziej skomplikowanych. Także najdroższy. Wykonawca, Grupa Mirbud podała właśnie nowy termin oddania tego fragmentu ekspresówki. Do GDDKiA wpłynęły już roszczenia terminowe i finansowe.
Spis treści
- Budowa obejścia Węgierskiej Górki
- Kiedy oddadzą obejście Węgierskiej Górki - postęp prac
- Tajemniczy megatransport w górach. Co kryje obudowa tunelu?
- Prace drogowe na budowie obejścia Węgierskiej Górki
- Zobacz postęp prac na budowie obejścia Węgierskiej Górki - zdjęcia
Budowa obejścia Węgierskiej Górki
Budowa Obejścia Węgierskiej Górki, czyli 8,5-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 rozpoczęła się w 2019 roku. Choć prace na początku miały dobre tempo, to znacznie spowolniła je budowa dwóch tuneli. Już na początku prac doszło do zawalenia się jednego z nich. Trzeba było zawiesić prace. Wstrzymano je na kilka miesięcy. Powstała ekspertyza i plan naprawczy.
Wykonawca, konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia oraz Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż, natrafił tam na odbiegające od dokumentacji technicznej warunki geologiczne. I choć prace związane z drążeniem tuneli po kilku miesiącach wznowiono, to opóźnienie z tego tytułu okazało się spore. Zmienił się też termin oddania tej inwestycji.
Kiedy oddadzą obejście Węgierskiej Górki - postęp prac
Podczas ostatniej konferencji wynikowej na temat nowego terminu zakończenia tej inwestycji wypowiedział się członek zarządu Mirbudu – Paweł Korzeniowski. Nie jest tajemnicą, że firma złożyła do generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad roszczenia zarówno terminowe, jak i finansowe.
Na budowie obejścia Węgierskiej Górki mieliśmy znacząco zwiększone koszty z uwagi na odmienne warunki geologiczne i złożyliśmy do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad duże roszczenia finansowe. Oczekujemy obecnie na ich rozpatrzenie – mówi Paweł Korzeniowski.
Roszczenie dotyczy zarówno zwiększenia wynagrodzenia z uwagi, jak już wspomnieliśmy na odmienne warunki geologiczne, na jakie trafił wykonawca, jak i dotyczące wydłużenia realizacji tego kontraktu, także z tego powodu. Koszt budowy 8,5 kilometra, usianej wiaduktami, estakadami i tunelami drogi, budowanej w trudnym górskim terenie wynosi obecnie 1,4 mld zł. To obecnie najdroższa droga ekspresowa w Polsce, bo budowa jednego kilometra kosztuje tu ponad 162 mln zł. Jednak koszty jej budowy z pewnością przekroczą jeszcze tę kwotę.
Obejście Węgierskiej Górki na S1. Powstają ogromne skarpy na górskich zboczach
Autor: GDDKiA
Tak w lutym 2024 wygląda plac budowy tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli drogi ekspresowej S1
Na dziś realny czas realizacji tego zadania to koniec pierwszego kwartału 2025 roku. Nasze roszczenia jednak znacznie wykraczają poza ten termin. Na dziś jednak to obowiązująca data – kończy Paweł Korzeniowski.
Tajemniczy megatransport w górach. Co kryje obudowa tunelu?
Tymczasem na placu budowy obejścia Węgierskiej Górki sporo się dzieje. Jak informuje GDDKiA na budowę na tunelu pod Białożyńskim Groniem S1 w Węgierskiej Górce dotarł właśnie megatransport ze 150-tonowym szalunkiem obudowy dla nitki tunelu prowadzącej w kierunku Żywca.
Szalunek przetransportowano z innego tunelu pod Baranią Góra. Ważąca prawie 150 ton stalowa konstrukcja w trzy godziny przebyła ponad trzykilometrowy odcinek, pokonując po drodze trzy estakady. W pierwszej nawie tunelu prowadzącej jezdnię w kierunku Zwardonia mamy już wykonane prawie 230 m obudowy zasadniczej. Zamontowanie obudowy oznacza, że w nitce w kierunku Żywca niebawem rozpocznie się betonowanie nawy tunelu.
Prace drogowe na budowie obejścia Węgierskiej Górki
Drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,30 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. W ubiegłym roku zostało już wykonane 1,1 km warstwy wiążącej na dwujezdniowym odcinku między tunelami oraz 0,96 km jednojezdniowego odcinka na końcowym zakresie zadania. Powstała także jedna z łącznic na Węźle Milówka o długości 0,45 km. Do wykonania pozostało około 50 proc. zakresu na trasie głównej nawierzchni na odcinku dwujezdniowym, blisko 64 procent na odcinku jednojezdniowym oraz nawierzchnia asfaltowa na węźle Przybędza i węźle Milówka. Całość prac asfaltowych zakończy wykonanie warstwy ścieralnej „SMA” na całym odcinku drogowym.
Zobacz postęp prac na budowie obejścia Węgierskiej Górki - zdjęcia
Autor: GDDKiA
Wykonawca jest bliski osiągnięcia 70-procentowego zaawansowania przy pracach drogowych.
Czytaj też:
- Najdłuższy tunel na świecie powstaje w Alpach. Będzie gotowy w 2032 roku
- Budują estakadę na rozlewisku Biebrzy. Woda jest praktycznie wszędzie
- Tymi nowymi drogami na majówkę... nie dojedziesz. Kiedy otworzą te ekspresówki?
- Obwodnica Koszalina i Sianowa prawie gotowa, ale termin oddania się przesunął
- Mercure Szczyrk Resort: zbliża się otwarcie gigantycznego hotelu w górach. Trwa rekrutacja pracowników