Postęp prac przy nowym dworcu Łódź Fabryczna
Nowy dworzec Lodź Fabryczna to jedna z ważniejszych inwestycji wchodzących w skład Nowego Centrum Łodzi. Inwestorami są trzy podmioty: PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe, oraz Miasto Łódź. Inwestycja pochłonie ok. 1,75 mld zł.
Budowa nowego dworca i modernizacja torów w Łodzi
Budowa trzypoziomowego dworca Łódź Fabryczna to obecnie największa tego typu inwestycja w Polsce. Generalnym wykonawcą przebudowy jest konsorcjum firm Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów oraz Intercor. Cały dworzec podzielony jest na 3 hale o łącznej powierzchni 36 tys. m2. Jedna z hal to stacja kolejowa, która znajdzie się 16,5 metra pod ziemią, na poziomie –2. Będą się na nią składać 4 perony i 8 torów. Druga hala zlokalizowana będzie 8 metrów pod ziemią (poziom -1). Znajdzie się tam dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami oraz lokalami handlowo-usługowymi, a także pomieszczeniami administracyjnymi i socjalnymi dla pracowników stacji. Na tej kondygnacji powstanie również wielostanowiskowy przystanek autobusowy oraz parking dla samochodów i rowerów. Natomiast na poziomie ulicy zlokalizowane będą główne wejścia na teren dworca – wschodnie i zachodnie, a także dodatkowe wejścia od strony północnej i południowej. Po południowej stronie dworca zbudowane zostaną nowe przystanki tramwajowe, wyposażone w wiaty oraz tablice informacyjne. Zostaną one podłączone łączem światłowodowym do Obszarowego Systemu Sterowania Ruchem. Z nowego obiektu będzie w stanie korzystać do 200 tys. osób dziennie, czyli 20-krotnie więcej niż obecnie.
Nowa inwestycja obejmie nie tylko budowę dworca i zagospodarowanie terenu wraz z małą architekturą, ale również modernizację ok. 2,5 km torów kolejowych w kierunku Łodzi Widzew, a także wybudowanie 1700-metrowego tunelu dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego. Nowa inwestycja rozpoczęła się w grudniu 2011 i ma potrwać do połowy 2016. Początkowo realizacja dworca planowana była na luty 2014. Planowany termin zakończenia budowy przesunął się jednak z powodu konieczności przebudowy wiaduktu nad ul. Kopcińskiego.
Postęp prac przy dworcu Łódź Fabryczna
Na placu budowy nowego dworca Łódź Fabryczna w całości zrealizowano już płytę denną. Obecnie trwa budowa 4 peronów, z których najbardziej zaawansowany jest południowy – peron nr 4. Powstała tam m. in. konstrukcja schodów ruchomych. Kolejne schody będą montowane na peronie nr 3. Na peronach 2 i 3 powstały już klatki schodowe, a na peronach 3 i 4 zainstalowano windy techniczne. Na terenie całej stacji znajdzie się 19 szybów windowych, zarówno towarowych jak i osobowych.
W części parkingowej wykonano już wszystkie stropy pośrednie, na które montowane są instalacje i układane tynki akustyczne. Wykańczane są tam również ściany wygradzające pomieszczenia. W tej części wykonano już konstrukcję żelbetową ramp dojazdowych, i rozpoczęto budowę klatek schodowych. W tunelu trwa układanie nawierzchni szynowej. W ramach całej inwestycji (tunel i stacja) jest łącznie do położenia ok. 12,5 km torów.
Trwa również budowa zadaszenia nowego dworca Łódź Fabryczna – dach jest już w połowie gotowy. Zakończono montaż głównej konstrukcji stalowej na wszystkich trzech trójkątnych świetlikach dworca. Najbardziej zaawansowany jest proces montażu paneli w zachodnim świetliku A. Równocześnie panele instalowane są w świetliku środkowym B. Na dachu dworca pojawi się w sumie 10 tys. przeziernych i nieprzeziernych paneli. Do połowy 2015 wykonane zostaną również elewacje obiektu.
Nazwa inwestycji: Nowy dworzec Łódź Fabryczna
Adres inwestycji: Sałacińskiego 1, Łódź
Inwestor: PKP PLK, PKP SA, Miasto Łódź.
Generalny wykonawca: Torpol SA – lider konsorcjum, a także Astaldi SpA, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. oraz Intercor Sp. z o.o.
Początek realizacji: grudzień 2011
Planowane oddanie do użytku: I połowa 2016
Powierzchnia użytkowa: 36 000 m2
Koszt inwestycji: 1,75 mld zł
Autor: www.nlf-b2.pl
Dworzec Łódź Fabryczna – trwają prace wewnątrz obiektu