Mosty, które powstaną i mosty, które warto zobaczyć w Polsce
Mosty, które mamy w Polsce to budowle piękne, z naprawdę ciekawymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Mosty to drogie inwestycje i chociaż sporo ich ostatnio wybudowano, potrzeby są nadal duże. Jakie są pomysły na nowe mosty? Jakie są mosty w Polsce? Sprawdź, co oferuje program Mostów dla Regionów i jaki tuzin mostów już wybudowanych wybraliśmy jako najciekawsze i obowiązkowo do przejechania po nich.
Mosty dla regionów, czyli pomoc dla inwestycji samorządowych
Nie ma problemu z finansowaniem mostów powstających w ramach budowy nowych dróg w Polsce, bo są one częścią inwestycji. Gorzej z takimi, których nie można wybudować z powodu braku pieniędzy, a bardzo by się przydały w danym regionie. Takim sytuacjom ma służyć rządowy program Mosty dla Regionów. Budżet programu wynosi około 2,3 mld zł.
Na dofinansowanie etapu przygotowania dokumentacji na budowę przepraw samorządy złożyły 75 wniosków. O dofinansowanie dokumentacji projektowej ubiegają się samorządy wszystkich szczebli z 14 województw, najwięcej (22) było ich z województwa małopolskiego. Można było starać się o dotacje na przygotowanie dokumentacji niezbędnej do budowy mostu wraz z drogami dojazdowymi. Po zakończeniu i rozliczeniu etapu przygotowania inwestycji, samorządy będą mogły starać się również o dofinansowanie do 80% kosztów prac budowlanych z Funduszu Dróg Samorządowych.
Z tego programu skorzysta przyszły most na Wiśle w Jeziorzanach w powiecie krakowskim, co na miejscu uroczyście potwierdzili 14 listopada 2019 ministrowie infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz finansów, inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. Planowana inwestycja połączy gminy Skawinę i Liszki. Całkowity koszt budowy mostu szacuje się na 60 mln zł, w tym koszt przygotowania 700 tys. zł, z czego 560 tys. zł to dofinansowanie dokumentacji przedprojektowej i projektowej. Nowy most ma mieć długość ok. 400 m, drogi dojazdowe do niego będą miały łącznie około 600 metrów. Obiekt powstanie w ciągu drogi powiatowej nr 2179K.
Mosty w Polsce – te nowo budowane czy remontowane – to przykłady osiągnięć technologii, myśli inżynierskiej i wizji architektów. Nie ma dwóch jednakowych konstrukcji mostowych, każdy jest jedyny w swoim rodzaju, czy raczej rozwiązaniu czy przystosowaniu do miejscowych warunków. Zanim wyrosną nam kolejne obiekty z programu Mosty dla Regionów lub finansowane w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych, podziwiajmy te już wybudowane. Wybraliśmy tuzin najciekawszych naszym zdaniem mostów, którymi warto się przejechać podróżując po Polsce.
Mosty to ciekawe i inspirujące budowle. Takie są również polskie mosty
Mosty, które można zobaczyć w Polsce zachwycają turystów, architektów, często są dziełami sztuki inżynierskiej, przepięknie wkomponowanymi w krajobraz. Zdecydowanie nie dościgają rozpiętościami najdłuższych mostów na świecie, mimo to warto je docenić. Dla porządku przypomnijmy, że najdłuższy most na świecie ma 55 km. Jest to Hong Kong–Zhuhai–Macau Bridge, który został otwarty 23 października 2018 w Chinach.
Polecany artykuł:
Most pod Grudziądzem
Budowla powstała w ciągu autostrady A1. Jest to aktualnie najdłuższy most w Polsce. Do użytku oddano go w październiku 2011. Budowa mostu trwała 2 lata. Rozpiętość najdłuższego przęsła wynosi 180 metrów, a jego całkowita długość to 1953 m (wraz z drogami dojazdowymi i estakadami).
Czytaj też o najdłuższym moście na świecie, który ma aż 55 km. Gdzie można nim przejechać?
Most Rędziński
To most wantowy nad Odrą we Wrocławiu, będący częścią autostrady A8. Przeprawa rozciąga się nad Odrą oraz całą Wyspą Rędzińską. Żelbetowa konstrukcja zawieszona jest za pomocą 160 want o łącznej długości 25 km na jednym pylonie wys. 122 m. Przeprawa ma 612 metrów długości, a razem z dojazdowymi estakadami – 1742 metry.
Polecany artykuł:
Most Solidarności
Znajduje sie w Płocku, przebiega nad Wisłą i łączy drogi krajowe nr 60 i nr 62. Projekt mostu stworzyli Jan Wyrębkowski, Stanisław Maciąg i Ireneusz Wyrzykowski. Most został oddany do użytku w 2007. Wyróżnia go najdłuższa rozpiętość pojedynczego przęsła, która wynosi aż 357 m. Całkowita długość to 1712 m.
Most Unii Europejskiej
Przeprawa nad rzeką Wartą w miejscowosci Konin. To most wantowy podwieszony na pylonach. Rozpiętość najdłuższego przęsła wynosi 80 m. Wraz z drogami dojazdowymi oraz estakadami ma długość całkowitą 1400 m.
Most im. Jana Pawła II
Przeprawa w Puławach to najdłuższy most łukowy w Polsce. Jest częścią I etapu Obwodnicy Puław i drogi ekspresowej S12 łączącej Radom z Lublinem. Most został oddany do użytku w 2008. Rozpiętość najdłuższego przęsła wynosi 212 m, a całkowita długość mostu to 1038 m.
Most Milenijny
Most Milenijny we Wrocławiu to most podwieszony. Ma trzy przęsła, z czego najdłuższe liczy 153 metry. Przebiega nad Odrą i łączy dwa wrocławskie osiedla - Popowice i Osobowice. Stanowi fragment obwodnicy śródmiejskiej. Most powstał w 2004 roku, a jedo długość całkowita wynosi 973 m.
Most Marii Skłodowskiej-Curie
Most Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie przebiega przez Wisłę, łączy Białołękę z lewobrzeżną częścią Warszawy. Ma 10 przęseł, z czego najdłuższe ma długość 160 m. Budowa ruszyła w 2009 roku, a zakończyła ze znacznym opóźnieniem, dopiero w styczniu 2013 roku. Całkowita długość mostu to 795 m.
Most w Krakowie - najdłuższy most w Małopolsce
Najdłuższy most w Małopolsce im. Kardynała Franciszka Macharskiego powstał w Krakowie w ciągu drogi ekspresowej S7. Jego budowa zakończyła się w 2017 roku. Przeprawa składa się z dwóch równoległych obiektów długości 706 m i 695,5 m. W naszym rankingu przeprawa zajęła siódme miejsce.
Most Siekierkowski
Most Siekierkowski w Warszawie rozpięty jest nad Wisłą i łączy Mokotów z Pragą Południe i Wawrem. Przeprawa została oddana do użytku w 2002 roku. Jej konstrukcja to jezdnia podwieszona na dwóch 90-metrowych pylonach w kształcie litery "H". Do pylonów przymocowano 54 stalowe liny podtrzymujące. W nurcie rzeki nie ma podpór. Rozpiętość najdłuższego przęsła wynosi 250 m, a jego całkowita długość to 500 m.
Most Świętokrzyski
Most Świętokrzyski w Warszawie na Wiśle łączy Powiśle z Pragą Północ. Jest pierwszym w Warszawie mostem wantowym (podwieszonym). Jego konstrukcja oparta jest na 90-metrowym pylonie, z 48 linami, które podtrzymują płytę mostu. Rozpiętość najdłuższego przęsła na moście wynosi 180 m, a sam most razem z wiaduktem ma całkowitą długość 479 m.
Most autostradowy w Mszanie
To most drogowy typu extradosed nad doliną Kolejówki. Został zaprojektowany jako część autostrady A1, która ma w tym miejscu po dwa pasy ruchu w każdą stronę z zachowaną rezerwą terenu pod trzeci pas. Przeprawę oddano do użytku w maju 2014. Most ma długość 402,5 m, a jego szerokość wynosi od 38,58 m do 47,45 m, co czyni go najszerszym mostem typu extradosed na świecie.
Most III Tysiąclecia im. Jana Pawła II
Most znajduje się w Gdańsku to przeprawa przez tzw. Martwą Wisłę. Został oddany do użytku w 2001 roku. To największy w Polsce most podwieszony na pojedynczym pylonie. Rozpiętość przęsła wynosi aż 230 m, a jego całkowita długość to 380 m.