Powstaje nowy most na Dunajcu. Ma przęsło rekordowej długości!
Nowy most na Dunajcu, pod Tarnowem będzie miał 815,6 m długości i najdłuższe w Polsce przęsło wykonane w technologii betonowania nawisowego. W grudniu ma być betonowany ostatni zwornik mostu.
Most ma połączyć węzeł autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Strefą Aktywności Gospodarczej (SAG) w Tarnowie i Zakładami Grupy Azoty. Całkowita długość mostu wynosi 815,6 m, szerokość jest zmienna (od 13,9 do 14,35m). Oprócz jezdni o szerokości 8,3 m. znajdą się na nim również ciąg pieszo-rowerowy (3,8 m.) i pobocze techniczne.
12 przęseł mostu zaprojektowano jako układ trzech belek ciągłych (M1, M2, M3), a ich rozpiętości dostosowano do przeszkód terenowych znajdujących się pod mostem. Oprócz rzeki Dunajec są to m.in. bocznice torów kolejowych zakładu prefabrykacji Strunbet i wał przeciwpowodziowy. Most został posadowiony na palach prefabrykowanych zwieńczonych masywnymi ławami żelbetowymi, a przy budowie wykorzystano technologię betonowania nawisowego. W listopadzie połączono w ten sposób najdłuższe przęsło mostu o długości 185 m.
Nowy most z najdłuższym przęsłem
Konstrukcję części nadwieszonej nad nurtem rzeki wykonano metodą wspornikową (nawisową), startując z podpór na przeciwległych brzegach rzeki i stopniowo wykonują poszczególne segmenty.
– Na każdym końcu segmentu startowego zainstalowano po 2 wózki do formowania nawisowego. Do budowy wykorzystano konstrukcje stalowe z przesuwami wózków CVS ULMA. Podwiesza się do nich deskowanie betonowanego wspornika ustroju nośnego. Każdy wózek przejmuje obciążenie od ciężaru mieszanki betonowej realizowanego segmentu – wyjaśnia Piotr Bojda, kierownik robót mostowych firmy Metrostav Infrastructure a.s., generalnego wykonawcy mostu.
Przęsło nurtowe podzielono na 36 segmentów o długości 4-5 metrów każdy. Roboty prowadzono jednocześnie na 4 wózkach nawisowych. Przy pomocy urządzeń hydraulicznych wózki przejeżdżały na nowo wykonywany segment i były ustawiane w pozycji do betonowania.
– Betonowano segmenty po obu stronach segmentu startowego, aby zachować równowagę „wahadła”. Zazwyczaj proces dojrzewania betonu przypadał na weekend. Po otrzymaniu pozytywnych wyników badań wytrzymałości wczesnej betonu na ściskanie następowało sprężenie kabli górnych, odspojenie deskowania od sprężonego segmentu oraz wyjazd wózka – tłumaczy Bojda.
W grudniu ma być betonowany ostatni zwornik mostu. Sam obiekt nie będzie jeszcze przejezdny. Na przyszły rok zaplanowano m.in. prace przy nawierzchni, balustradach, zabezpieczeniu antykorozyjnym.
Nowy most pod Tarnowem będzie miał najdłuższe w Polsce przęsło wykonane w technologii betonowania nawisowego. Metodą tą zrealizowano już przęsła mostów m.in. na Odrze i Drwęcy. Rozpiętość przęseł nurtowych w ich przypadku była jednak mniejsza (100-120 m.). Do tej pory najdłuższe przęsło wykonane w tej technologii miał most w Grudziądzu – 180 m.
Infrastruktura dostosowana do natężenia ruchu
Most w Tarnowie jest częścią większego projektu „Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach z SAG w Tarnowie”, którego realizację rozpoczęto w październiku 2019 roku. Zamawiającym jest Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Uzasadnieniem dla inwestycji była konieczność dostosowania infrastruktury drogowej do natężenia ruchu – argumentowali urzędnicy ZDW.
W pobliżu powstającego mostu znajduje się wprawdzie druga przeprawa przez rzekę Dunajec – most w Ostrowie k. Tarnowa, który stanowił ważne połączenie autostrady z miastem. Jednak w listopadzie 2019 roku z powodu złego stanu technicznego most ten został zamknięty, co skutkowało poważnymi utrudnieniami dla wszystkich użytkowników, nie tylko mieszkańców, ale też służb ratunkowych oraz pracowników tarnowskich Zakładów Azotowych. Żeby dojechać z węzła na autostradzie A4 w Wierzchosławicach do tarnowskich Zakładów Azotowych trzeba było nadłożyć ponad 20 km.
Dopiero w czerwcu 2022, a więc po ponad dwuletniej przerwie, istniejący most w Ostrowie k. Tarnowa został po remoncie oddany do użytku.
Kiedy nowy most na Dunajcu będzie gotowy?
Uruchomienie kolejnego połączenia autostrady A4 z SAG w Tarnowie i nowej przeprawy przez Dunajec, jak informuje Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, planowane jest na grudzień 2023 roku. Całkowita wartość projektu to prawie 167 mln zł.
Informacje o inwestycji
- łączna długość pali wbijanych: 7235 mb
- stal zbrojeniowa: 2836 t
- stal sprężająca: 495 t
- beton fundamentów: 2541 m³
- beton podpór: 2845 m²
- beton ustroju nośnego M1: 3525 m³
- beton ustroju nośnego M2: 5764 m³
- beton ustroju nośnego M3: 844 m³
- Generalnym Wykonawcą Robót jest: Metrostav Polska S.A.
- Jednostka projektowa: M3M Sp. z o.o.