Powstanie nowy most nad Narwią o konstrukcji podwieszanej. Połączy dwa powiaty

2024-07-08 11:33
Most nad Narwią (wizualizacja)
Autor: Skanska Most nad Narwią (wizualizacja)

Za 45 milionów złotych Skanska wybuduje nowy most na Narwi. Chodzi o nowy obiekt w gminie Rzewnie, który połączy dwa powiaty – makowski i wyszkowski. Ma znacznie ułatwić życie mieszkańcom regionu. Niektóre media porównują koszty budowy tego mostu do budowy kładki w Warszawie. To jednak są dwa zupełnie różne obiekty.

Spis treści

  1. Skanska wybuduje nowy most na Narwi
  2. Most nad Narwią - parametry
  3. Nowy most połączy powiaty makowski i wyszkowski
  4. Most nad Narwią tańszy niż kładka nad Wisłą w Warszawie
  5. Jakie są parametry kładki nad Wisłą?
  6. Tak wygląda kładka pieszo-rowerowa nad Wisłą w Warszawie

Skanska wybuduje nowy most na Narwi

Rozpoczyna się budowa mostu nad Narwią pomiędzy miejscowościami Nowe Łachy i Nowy Lubiel na Mazowszu. Obiekt wybuduje firma Skanska, która właśnie podpisała umowę na wykonanie tej inwestycji.

Inwestycję finansują Urząd Województwa Mazowieckiego, powiaty makowski i wyszkowski oraz gminy Rząśnik i Rzewnie. Gmina Rzewnie jest liderem projektu. Koszt budowy nowej przeprawy przez Narew wyniesie 45 milionów złotych.

Północna obwodnica Krakowa

Most nad Narwią - parametry

Nowy most będzie miał wraz z drogami dojazdowymi 600 metrów długości. Sam obiekt mostowy jednak będzie liczył tylko 250 metrów długości.

Główne przęsło nad nurtem rzeki Narew jest zaprojektowane w systemie podwieszonym, bez podpory w korycie Narwi. Rozpiętość przęsła nurtowego wynosi 104 metry i jest ono zaprojektowanie jako konstrukcja stalowa zespolona podwieszona do pylonów.

Natomiast szerokość jezdni będzie wynosiła 6 metrów. Powstanie też ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 3 metrów.

Czytaj też: W Małopolsce powstaje kolejny most. Łukowe przęsła już są na miejscu

Nowy most połączy powiaty makowski i wyszkowski

Nowy most ma połączyć miejscowości Nowe Łachy w powiecie makowskim i Nowy Lubiel w powiecie wyszkowskim. Most na Narwi skróci czas przejazdu z jednej gminy do drugiej. Miejscowości te dzieli w linii prostej 2,5 km, jednak brak przeprawy mostowej przez Narew powoduje, że dojazd zajmuje 40 minut.

Most, który wybudujemy, znacznie więc ułatwi codziennie życie i pracę mieszkańcom, którzy na tę inwestycję czekali od dziesięcioleci. Otworzy  też ona nowe możliwości dla lokalnych firm, także tych z branży turystycznej – podkreślają przedstawiciele firmy Skanska, wykonawcy obiektu.

Most nad Narwią tańszy niż kładka nad Wisłą w Warszawie

Niektórzy porównują koszty budowy nowego obiektu z kładką pieszo-rowerową przez Wisłę, jaką oddano w tym roku w Warszawie. Ostateczny koszt jej budowy wyniósł nieco ponad 150 mln złotych. Czyli ponad trzy razy tyle co koszt budowy mostu nad Narwią.

Warto jednak zwrócić uwagę an parametry obu obiektów, które są diametralnie rożne. Począwszy od długości mostu. Most nad Narwią jest o ponad połowę krótszy od mostu warszawskiego. Inna jest także konstrukcja obu obiektów, bo ten nad Wisłą w Warszawie ma aż siedem podpór żelbetowych umieszczonych w nurcie rzeki. Ten nad Narwią to most o konstrukcji podwieszonej. Nie ma podpór w korycie rzeki. Różnic jest sporo, zarówno konstrukcyjnych, pod względem użytych materiałów oraz rozmiarów obiektu, - więc trudno obiektywnie porównywać koszty ich budowy.

Jakie są parametry kładki nad Wisłą?

Kładka w Warszawie ma 452 metry długości. Na moście nie ma podziału na strefę pieszą i rowerową. Szerokość konstrukcji w najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. Jednopoziomowy most wspiera się na 7 podporach z żelbetu.

Czytaj też: Kładka pieszo-rowerowa Warszawa - przeprawa otwarta od 28 marca 2024! Zobacz nowy most przez Wisłę

Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą w kolorze kortenu (pomarańczowo-brązowa imitacja rdzy), która dobrze zniesie wyższy poziom wilgotności, charakterystyczny dla obszarów nadrzecznych. Nawierzchnia mostu wyłożona zostanie warstwą żywicy MMA ‎‎(metakrylowej) w kolorze jasnoszarym.‎ Szerokość konstrukcji wygiętej na kształt błyskawicy jest zmienna i w ‎najwęższym punkcie wynosi 6,9 m, a nad nurtem rzeki rozszerza się do 16,3 m. W ‎miejscu zagięć przeprawa jest znacznie szersza, aby piesi i rowerzyści mogli zejść ‎na bok i bezpiecznie podziwiać widoki z dwóch stref wypoczynkowych, które zostaną wyposażone w drewniane siedziska. Dodatkowo, dla komfortu i bezpieczeństwa użytkowników, obiekt będzie dyskretnie oświetlony poprzez źródła światła umieszczone w balustradach.

Tak wygląda kładka pieszo-rowerowa nad Wisłą w Warszawie

Czytaj też:

Listen on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej