Powstanie tunel pod Odrą. Będzie to najdłuższy tunel w Polsce
Tunel po Odrą w ciągu trasy S6 pobije dotychczasowy rekord Polski, jeśli chodzi o długość, dwukrotnie. Tunel powstanie na Zachodniej Obwodnicy Szczecina pomiędzy Jeziorem Dąbie a Zalewem Szczecińskim. GDDKiA poinformowała o rozstrzygnięciu przetargu na jego budowę.
Spis treści
- Nowy tunel pod Odrą najdłuższy w Polsce!
- Tunel pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina
- Kto wybuduje tunel pod Odrą?
Nowy tunel pod Odrą najdłuższy w Polsce!
Tunel pod Odrą będzie zbudowany z dwóch nitek o dwóch pasach ruchu w każdej z nich. Jego długość będzie wynosić aż 5 km. Dla porównania, najdłuższy dziś w Polsce tunel pod Ursynowem w Warszawie ma długość 2335 m. Z kolei obecnie budowane tunele na trasie S3 (2300 m) i Zakopiance (2058 m) będą nawet krótsze od warszawskiego. Oznacza to, że tunel pod Szczecinem będzie ponad dwukrotnie dłuższych od tych aktualnego rekordzisty i tych budowanych.
Tunel pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Cała Zachodnia Obwodnica Szczecina będzie miała długość prawie 49 km. Trasa będzie omijała Szczecin od północy oraz zachodu i na wysokości Polic będzie przebiegała pod Odrą. Ze względu na bliskość zakładów chemicznych w Policach długość tunelu trzeba było zwiększyć z planowanych 3,5 do 5 km.
Całkowity koszt realizacji obwodnicy przewidziany jest na ponad 6 mld zł. Najbardziej optymistyczne scenariusze przewidują, że nowa trasa będzie gotowa około 2030 roku.
Jak podaje GDDKiA, będzie ona alternatywą dla obecnego szlaku S3/A6 omijającego Szczecin od południa oraz wschodu i razem z nim utworzy ring wokół miasta. Droga ma poprawić skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu na terenie województwa zachodniopomorskiego.
Kto wybuduje tunel pod Odrą?
GDDKiA podała, że projekt budowlany za 39,8 mln zł ma przygotować firma Voessing Polska. To drugi wybór oferty w tym przetargu. Na pierwotny wybór zostały wniesione odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Odwołania zostały uznane, więc obecny wybór został dokonany w oparciu o ponowne badanie ofert i wyrok KIO.Przetarg na opracowanie dokumentacji dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina składa się dwóch części. Pierwsza dotyczy odcinków Kołbaskowo - Dołuje i Dołuje - Police, o łącznej długości 25,5 km. GDDKiA zapowiedziała, że do końca września 2022 powinna wybrać ofertę najkorzystniejszą również dla zadania obejmującego odcinek Kołbaskowo - Police.
Źródło: GDDKiA