Poznaj M2 w Warszawie, czyli 2. linię metra. Ciekawostki, historia, stacje M2. Tego nie wiesz o II linii metra
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Z 2. linii metra M2 Warszawa korzysta od 2015 r. Jak wyglądają stacje metra M2, które z nich są najbardziej zaskakujące i kiedy II linia metra warszawskiego ma zostać przedłużona? Oto fakty i ciekawostki o metrze.
Spis treści
- Metro M2 Warszawa w pigułce. Co warto wiedzieć o 2. linii metra?
- Stacje metra M2 – lista. Jaki jest przebieg II linii metra w Warszawie?
- 2. linia metra – rozbudowa. Jak zmieni się M2 do 2050 r.?
- II linia metra – ciekawostki. Tego możesz nie wiedzieć o M2
Metro M2 Warszawa w pigułce. Co warto wiedzieć o 2. linii metra?
2. linia metra w Warszawie przebiega z południowego zachodu na północny wschód miasta i ma 18 stacji, jednak docelowo w 2026 r. będzie to 21 stacji. Obecnie trwa bowiem budowa 3 stacji na Bemowie – Karolin, Chrzanów i Lazurowa, a przy okazji powstaje także stacja techniczno-postojowa STP Karolin.
Pierwszy, centralny odcinek II linii metra (Rondo Daszyńskiego – Dworzec Wileński) otwarto 8 marca 2015 r. Dziś linia ma 19 km długości, a przejazd nią z krańca na kraniec zajmuje 33 minuty. Według oficjalnych danych łącznie 2. i 1. linia metra w Warszawie przewiozły w 2022 r. aż 160 818 910 pasażerów. Pasażerowie mogą korzystać z dwóch typów pociągów:
- Siemens Inspiro – 35 pociągów,
- Skoda Varsovia – 11 pociągów.
Według oficjalnych planów miasta M2 ma do 2050 r. stanowić część sieci 5 linii metra w Warszawie. W przypadku 2. linii metra Warszawa ogłosiła też plany wydłużenia trasy. Zakłada się, że do 2050 r. linia wzbogaci się o liczne nowe stacje na obu krańcach i docelowo sięgnie przez Żerań w stronę Żoliborza oraz do Ursusa. Warto jednak dodać, że część ekspertów kwestionuje opłacalność metra na Ursus.
– Chcemy, żeby transport szynowy dotarł do wszystkich 18 dzielnic stolicy oraz żeby do 2050 roku ponad połowa warszawianek i warszawiaków miała metro w zasięgu krótkiego, kilometrowego spaceru – mówił w lutym 2023 r. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Stacje metra M2 – lista. Jaki jest przebieg II linii metra w Warszawie?
Linia M2 łączy Bemowo z Bródnem po drugiej stronie Wisły, przebiegając z południowego zachodu na północny wschód. Trasa 2. linii metra zaczyna się w dzielnicy Bemowo, następnie przebiega przez Wolę, Śródmieście i Pragę-Północ, by zakończyć się na Targówku. Jak podaje strona Metra Warszawskiego, stacje metra M2 to:
- Bemowo,
- Ulrychów,
- Księcia Janusza,
- Młynów,
- Płocka,
- Rondo Daszyńskiego,
- Rondo ONZ,
- Świętokrzyska,
- Nowy Świat-Uniwersytet,
- Centrum Nauki Kopernik,
- Stadion Narodowy,
- Dworzec Wileński,
- Szwedzka,
- Targówek Mieszkaniowy,
- Trocka,
- Zacisze,
- Kondratowicza,
- Bródno.
Przejazd między sąsiadującymi ze sobą stacjami M2 trwa nieco krócej niż dwie minuty, a na przejazd całą linią trzeba zarezerwować 33 minuty.
Zobacz galerię: Stacje metra M2 w obiektywie Muratora. Zobacz, jak wygląda warszawskie metro
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
2. linia metra – rozbudowa. Jak zmieni się M2 do 2050 r.?
W 2023 r. Warszawa ogłosiła plany rozwoju sieci metra do 2050 r. Ich elementem ma być wydłużenie linii M2 na obu krańcach (dokładna data nieznana). Nowa, przedłużona linia sięgnie od Ursusa aż na Żerań i Żoliborz, gdzie połączy się z linią M1 na stacji Marymont.
Warto dodać, że powstanie tam krzyżówka aż trzech linii metra, gdyż w tym samym miejscu znajdzie się też stacja 4. linii metra. Warszawa planuje rozpocząć wstępne prace nad nią w 2024 r., jednocześnie kontynuując przygotowania do budowy III linii metra M3. Docelowo, do 2050 r., ma zostać zbudowana także 5. linia metra w Warszawie, a także nowe stacje M1: Plac Konstytucji i Muranów.
– Prace projektowe nad trzecią linią metra już się rozpoczęły. Równocześnie chcemy rozpocząć prace nad czwartą linią. Mam obietnice z Unii Europejskiej, że dostaniemy pieniądze – mówił w lutym 2023 r. prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.
II linia metra – ciekawostki. Tego możesz nie wiedzieć o M2
II linia metra w Warszawie jest wyjątkowa na wiele sposobów. To nie tylko część jedynego systemu metra w Polsce, ale też linia łącząca w sobie wiele różnych wizji. Jadąc M2, można obserwować, jak zmienia się wygląd kolejnych odcinków – autorzy projektów stacji starali się, by były nie tylko funkcjonalne, ale i piękne. Która jest najładniejsza? To każdy musi ocenić sam, a dla wszystkich mamy garść ciekawostek o 2. linii metra w Warszawie:
- najgłębsza stacja M2 to Nowy Świat-Uniwersytet, położona 23 m pod powierzchnią ziemi;
- na odcinku między stacjami Centrum Nauki Kopernik oraz Stadion Narodowy tunel metra przebiega pod dnem Wisły;
- Stadion Narodowy to jedyna w metrze warszawskim stacja z dwoma peronami wyspowymi (czyli położonymi na środku pomiędzy torami) – zbudowano ją tak, by w przyszłości drugi peron stał się częścią III linii metra M3;
- na stacji Bródno znajduje się ogromna komora z torami odstawczymi, gdzie pociągi mogą nocować i przechodzić przeglądy;
- najmniej popularną stacją M2 jest Zacisze, co wynika z jej lokalizacji pośrodku osiedla domów jednorodzinnych;
- na M2 znajdują się jedyne w sieci metra warszawskiego stacje wyposażone w dekoracyjne neony – są to przystanki Księcia Janusza, Młynów i Płocka;
- podczas budowy centralnego odcinka II linii metra doszło do wypadku – zalany został wykop pod stację Centrum Nauki Kopernik, co opóźniło otwarcie linii o wiele miesięcy;
- na ścianach zatorowych odcinka centralnego M2 można podziwiać dekoracyjne nazwy stacji zaprojektowane przez znanego artystę Wojciecha Fangora;
- między etapem planowania a etapem budowy wiele stacji M2 zmieniło nazwy – przykładowo stacja Centrum Nauki Kopernik pierwotnie nazywała się Powiśle, stacja Młynów nosiła nazwę Moczydło, a roboczą nazwą stacji Bemowo było Powstańców Śląskich;
- na 2. linii metra, na stacji Kondratowicza, znajdują się jedyne w całej sieci metra ruchome chodniki, ułatwiające przesiadki na autobusy oraz – w przyszłości – na tramwaj na Zieloną Białołękę;
- w czasach PRL-u planowano, że M2 dotrze aż do Dąbrówki na Białołęce, jednak z planów tych zrezygnowano w latach 90.;
- podczas budowy stacji II linii metra odkryto liczne szczątki pradawnych zwierząt, w tym prażubra i słonia leśnego – te ostatnie można podziwiać na stacji Płocka.
Zobacz też: Socrealizm na stacjach metra? Warszawa mogła mieć metro jak Moskwa