Premetro w Krakowie będzie miało ponad 20 km długości. Kiedy powstanie i co to jest?
Premetro w Krakowie połączy Wzgórza Krzesławickie z rejonem ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. 7 czerwca 2021 zaprezentowano najważniejsze założenia „Studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”. W ramach inwestycji powstaną: prawie 22 km trasy, 32 stacje oraz dwa tunele. Koszt budowy to prawie 6 mld zł brutto. Zobaczcie filmową wizualizację przebiegu premetra w Krakowie.
Spis treści
- Premetro - co to takiego?
- Premetro w Krakowie
- Filmowa wizualizacja trasy premetra w Krakowie
- Przetarg na budowę premetra w Krakowie
- Kiedy pojedziemy premetrem w Krakowie?
Premetro - co to takiego?
Premetro to system publicznego transportu zbiorowego, zazwyczaj forma przejściowa pomiędzy tramwajem a metrem. W odróżnieniu od metra, które ma własne wagony i odrębny systemem zarządzania, premetro jest kompatybilne z zastanym systemem komunikacji miejskiej. W Polsce istnieją trzy systemy premetra: Krakowski Szybki Tramwaj (KST), Poznański Szybki Tramwaj (PST) oraz Szczeciński Szybki Tramwaj (SST).
Premetro w Krakowie
Zgodnie ze „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”, rekomendowanym wariantem komunikacji dla Krakowa jest budowa premetra. Według firmy ILF Consulting Engineers Polska, która wykonała analizę na zlecenie Gminy Kraków, to najbardziej optymalne rozwiązanie dla miasta z punktu widzenia finansowego, społecznego i funkcjonalnego.
Premetro w Krakowie będzie miało przebieg częściowo tunelowy i estakadowy, a odcinek tunelowy zaprojektowany został głównie na odcinku centralnym. To tu występują największe utrudnienia komunikacyjne. Pozostała część przebiegała będzie na powierzchni ziemi. Takie rozwiązanie umożliwi połączenie istniejących torowisk tramwajowych (głównie w rejonie Nowej Huty) z premetrem. Oznacza to, że normalne tramwaje będą mogły zjeżdżać do tunelu premetra i się w nim przemieszczać.
Długość trasy premetra wyniesie 21,82 km, z czego 6,6 km będzie przebiega w tunelu, 1,4 km na estakadzie, a pozostałe niemal 14 km na powierzchni terenu. W inwestycji powstaną 32 stacje, a średnia odległość między nimi wyniesie 670 m.
W godzinach szczytu z krakowskiego premetra ma korzystać nawet 14 000 pasażerów.
Czytaj też:
Filmowa wizualizacja trasy premetra w Krakowie
Przetarg na budowę premetra w Krakowie
Niebawem miasto ma ogłosić przetarg na przygotowanie dokumentów do decyzji środowiskowej wraz z jej uzyskaniem dla I etapu premetra. Będzie odcinek estakadowo-tunelowy, od stacji DH Wanda do stacji Stadion Miejski, długości 10,5 km, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem i 1,4 estakada. Tym odcinkiem będziemy jechać ok. 9 minut.
Kiedy pojedziemy premetrem w Krakowie?
Inwestycja ma powstawać w kilku fazach, dlatego też otwieranie odcinków będzie przebiegało etapowo. Według założeń premetro ma powstawać sukcesywnie, w latach 2033-2037.