Przebudowa dworca kolejowego Gdynia Główna
Pełną parą ruszyła renowacja posadzek i okładzin kamiennych w hali głównej. Konserwatorzy zabytków zajmą się wkrótce malowidłami z sali restauracyjnej, oświetleniem i zdemontowanymi już drewnianymi elementami budynku. W piwnicy podbijane są fundamenty i wzmacniane stropy. Budowlańcy odnaleźli tam unikatowe fragmenty poprzedniego dworca, zburzonego w czasie II wojny światowej.
Wyburzone zostały też pawilony handlowe w kolumnadzie, łączącej budynek dworca z SKMką. Przebudowa dworca kolejowego Gdynia Główna przebiega zgodnie z planem i zakończy się w I kwartale 2012 r.
Projektanci i inżynierowie Mostostalu Warszawa mają za zadanie połączenie zabytkowego charakteru obiektu z nowoczesnymi wymaganiami obsługi podróżnych. Prace budowlane rozpoczęły się w sierpniu tego roku i obejmują wszystkie elementy dworca. Prowadzone są w ścisłej współpracy z konserwatorem zabytków - obiekt łączy cechy stylowe socrealizmu z tradycją modernistyczną i detalami w stylu Art Deco. Zbudowany został w latach 1950-1954.
Niedostępne do tej pory pomieszczenia na poziomie -1 zostaną zaaranżowane na dodatkowe poczekalnie dla pasażerów, skrytki bagażowe i toalety. Wyburzone zostały już tam ściany i posadzki. Teraz wzmacniane są fundamenty i podwyższane stropy. Budowlańcy odkryli fragment zabudowy dworca z 1939 r., który zostanie wkomponowany i wyeksponowany w nowym układzie funkcjonalnym pomieszczeń.
Hol główny stanowić będzie centrum obsługi podróżnych z kasami biletowymi i pełną informacją o rozkładzie jazdy. Obecnie trwają tam prace renowacyjne posadzek i okładzin kamiennych. W następnej kolejności odnowione zostaną malowidła w przylegającej sali restauracyjnej. W kolejnych dniach zdemontowane i poddane renowacji zostaną elementy drewniane dworca i zabytkowe oświetlenie.
Autor: STUDIO DZ
Gruntownej zmodernizowana zostanie również zabytkowa kolumnada, łącząca dworzec główny z dworcem SKM. Wyburzone zostały już, znajdujące się tam pawilony handlowe, a decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z pobliskiego nasypu kolejowego wycięte zostały drzewa.
Wszędzie wymieniana lub restaurowana jest stolarka okienna i drzwiowa. Wymieniane są też wszelkie rodzaje instalacji, odnawiane ściany, posadzki, sufity i toalety. Renowacji poddane zostaną też elementy tzw. małej architektury wokół budynku dworca.
Przestrzeń nowego dworca kolejowego w Gdyni zostanie zaaranżowana w sposób przyjazny dla pasażerów. Nie zabraknie punktów informacyjnych czy bankomatów, kiosków prasowych, kafejek czy restauracji. Zamontowane zostaną schody ruchome i windy, nowoczesny system informacji wizualnej oraz monitoring wewnątrz i na zewnątrz budynku. Cały obiekt przystosowany zostanie dla osób niepełnosprawnych.
Przebudowa dworca kolejowego Gdynia Główna prowadzona jest dzięki środkom Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej i kosztuje 40,7 mln zł. Wykonawcą prac jest firma Mostostal Warszawa S.A.