Przebudowa ulic Złotej i Zgoda w Warszawie. Budują zbiornik retencyjny, posadzą drzewa i krzewy
Autor: ZDM Warszawa
Przebudowa ul. Złotej i Zgoda w Warszawie
Przebudowa ulic Złotej i Zgoda w Warszawie ma uczynić z nich miejsce zielone i przyjazne przechodniom. W miejscu betonu i parkingów planowane są wysokie drzewa, krzewy, nowe place i alejki spacerowe. Prace w ramach tej części projektu Nowego Centrum Warszawy potrwają 2 lata. Obecnie powstaje m.in. zbiornik retencyjny.
Spis treści
- Przebudowa ulic Złotej i Zgoda w Warszawie – aktualności
- Co zmieni remont ul. Złotej i Zgoda w Warszawie?
- Do kiedy przebudowa ulic Złotej i Zgoda w Warszawie?
- Przebudowa ulic Złotej i Zgoda w Warszawie – wizualizacje
- Remont Złotej i Zgoda – co z wjazdem i parkowaniem po zmianach?
Przebudowa ulic Złotej i Zgoda w Warszawie – aktualności
Do tej pory śródmiejskie ulice Złota i Zgoda w Warszawie były zdominowane przez samochody i praktycznie pozbawione zieleni. Teraz zmienia się to w ramach projektu Nowego Centrum Warszawy, który zakłada metamorfozę centrum stolicy w miejsce zielone, przyjazne i dostępne. 16 lipca 2024 r. poinformowano o podpisaniu umowy z wykonawcą – firmą Skanska. Prace w terenie wystartowały w sierpniu 2024 r. Przebudowa powinna się zakończyć w drugiej połowie 2026 r.
Aktualnie zaawansowanie prac oceniane jest na ok. 11%. Postępuje budowa zbiornika retencyjnego pod ul. Złotą w miejscu zlikwidowanego tunelu pod Marszałkowską. Trwa też układanie nowej nawierzchni w rejonie Domu pod Orłami. Gotowe jest już pierwsze pomieszczenie techniczne dla fontann, które ozdobią ogród linearny. Z kolei na ul. Sienkiewicza w połowie grudnia 2024 r. odkryto pozostałości murów XVIII-wiecznego Szpitala Dzieciątka Jezus. Są one badane przez archeologów.
– Rejon ulic Złotej i Zgoda zmieni się w ramach Nowego Centrum Warszawy – będzie dużo drzew i mnóstwo zieleni, nowe place, wygodne chodniki i nawierzchnie, naziemne przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów. Zniknie tunel pod ul. Marszałkowską, w zamian powstanie podziemny zbiornik retencyjny na wody opadowe – podaje UM Warszawa.
Co zmieni remont ul. Złotej i Zgoda w Warszawie?
Projekt zmian w rejonie ul. Złotej i Zgoda (oraz ul. Sienkiewicza i fragmentu ul. Jasnej), opracowany przez pracownię RS Architektura, przewiduje m.in.:
- likwidację tunelu drogowego pod ul. Marszałkowską i przekształcenie go w zbiornik na deszczówkę, z płytkim zbiornikiem wodnym na powierzchni,
- budowę nowego naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Złotej,
- przekształcenie obu ulic w woonerfy, czyli drogi z pierwszeństwem ruchu pieszego i rowerowego – powstanie m.in. alejka z nawierzchnią mineralną pośrodku ul. Złotej,
- zastąpienie dwóch parkingów naziemnych przez zielone skwery,
- wprowadzenie dużej ilości nowej zieleni: 167 wysokich drzew (nawet 9 m), krzewów, bylin, łąk kwietnych, trawników,
- stworzenie reprezentacyjnego placu przed Domem pod Orłami,
- budowę elementów małej architektury (ławek, koszy na śmieci itp.),
- objęcie rewitalizowanego obszaru strefą zamieszkania i strefą Tempo 30,
- stworzenie przy ul. Zgoda 12 skweru z placem zabaw, siłownią, stolikami i zielenią,
- przekształcenie parkingu przed Filharmonią Narodową w skwer i Ogród Muzyki.
– Projektowana zieleń obejmuje zarówno nasadzenia zieleni wysokiej (szpalery, grupy), jak i średniej (wielogatunkowe rabaty bylinowe i krzewiaste). Kompleksowo rozwiązana zostanie kwestia retencji wód opadowych – będzie ona infiltrowana w obrębie ogrodów deszczowych, skrzynek rozsączających jak i retencjonowana w projektowanym zbiorniku podziemnym (…) i ponownie wykorzystywana w okresie suszy do nawadniania nowych terenów zieleni – piszą autorzy zwycięskiej koncepcji przebudowy.
Do kiedy przebudowa ulic Złotej i Zgoda w Warszawie?
Obecnie miasto podaje, że przebudowa zrealizowana zostanie w latach 2024–2026. Inwestycja opóźniła się względem pierwotnych planów, które zakładały, że do końca 2024 r. wszystko będzie gotowe. Ostatecznie jednak w 2024 r. prace dopiero ruszyły.
Na wykonanie przebudowy przewidziano 24 miesiące. Tak długi czas ma zminimalizować utrudnienia oraz zapewnić mieszkańcom i dostawcom możliwość dojazdu. Trzeba pamiętać, że w trakcie trwania inwestycji parkowanie w tej okolicy jest możliwe tylko dla mieszkańców. Prace będą prowadzone etapami:
- najpierw przebudowa ul. Złotej i fragmentu ul. Zgoda,
- później budowa trzech placów (plac przy Zgoda 12, pl. Młynarskiego oraz plac przy Domu Pod Orłami),
- w ostatniej kolejności prace na ul. Sienkiewicza i ul. Jasnej.
Warto przypomnieć, że objęty tą inwestycją teren ma 2,5 ha powierzchni, czyli jest dziesięć razy większy od placu Pięciu Rogów w Warszawie, również zrealizowanego w ramach projektu Nowego Centrum Warszawy.
- Sprawdź też: Rozkopano plac Defilad w Warszawie. Powstaje zielony plac Centralny pod Pałacem Kultury
Przebudowa ulic Złotej i Zgoda w Warszawie – wizualizacje
Wizualizacje autorstwa pracowni RS Architektura Krajobrazu Dorota Rudawa – Konstancin-Jeziorna można zobaczyć w poniższej galerii.
- Zobacz galerię: Wizualizacje ulic Złotej i Zgoda w Warszawie po przebudowie. Wielka zmiana w centrum miasta
Autor: RS Architektura Krajobrazu Dorota Rudawa – Konstancin-Jeziorna/UM Warszawa
Projekt przebudowy ul. Złotej i Zgoda w Warszawie.
Remont Złotej i Zgoda – co z wjazdem i parkowaniem po zmianach?
W ramach zmian na ul. Złotej i Zgoda zniknie wiele miejsc parkingowych. Jest to powiązane z (trwającą już) budową parkingu podziemnego pod placem Powstańców Warszawy. Okoliczni mieszkańcy będą mogli parkować w tym obiekcie po preferencyjnych stawkach, po wykupieniu specjalnego abonamentu. Jednocześnie część miejsc parkingowych na powierzchni pozostanie.
– Uporządkujemy parkowanie. Powstaną tzw. strefy zamieszkania i Tempo 30 z wjazdem głównie dla dostaw i pojazdów technicznych. Zachowamy w nowej aranżacji znaczną liczba naziemnych miejsc postojowych. Będą przeznaczone przede wszystkim dla mieszkańców bądź na potrzeby dostaw – podaje UM Warszawa.
Warto dodać, że możliwość wjazdu osobom nieuprawnionym na omawiany obszar będą blokować automatycznie wysuwane słupki. W rejonie ulic Złotej i Zgoda przejazd samochodem ma być możliwy wyłącznie dla mieszkańców (dojazd do posesji), osób z niepełnosprawnościami, służb miejskich i dostaw.
- Przeczytaj także: Na placu Centralnym i muzeach nie skończą się zmiany w centrum Warszawy. Jaka przyszłość czeka okolice Pałacu Kultury i Nauki?