Przebudowa zajezdni tramwajowej w Bydgoszczy. Za dwa lata nie poznacie tego miejsca
Autor: Mirbud
Nowoczesna zajezdnia tramwajowa wraz całą infrastrukturą powstaje w Bydgoszczy. Wartą 96 milionów złotych miejską inwestycję wykonuje firma Mirbud. Umowę podpisano w lutym 2024 roku, a na placu budowy już sporo się dzieje.
Spis treści
- Powstaje nowoczesna infrastruktura tramwajowa w Bydgoszczy
- Przebudowa zajezdni tramwajowej w Bydgoszczy – zakres prac
- Wyzwanie dla wykonawcy – budowa „pod ruchem”
- Tramwaj – ekologiczny i wygodny środek transportu
- Historia zajezdni w Bydgoszczy
- Przebudowa zajezdni tramwajowej w Bydgoszczy - zobacz zdjęcia
Powstaje nowoczesna infrastruktura tramwajowa w Bydgoszczy
Przebudowa i rozbudowa zajezdni tramwajowej przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy to zadanie warte 96,7 mln złotych i inwestycja bardzo ważna dla miasta Bydgoszcz, które stawia na ten niskoemisyjny transport. Prace budowlane mają zająć około 26 miesięcy. Po odbiorach będą objęte 7-letnią gwarancją.
Przebudowa zajezdni tramwajowej w Bydgoszczy – zakres prac
Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 oraz działu eksploatacji tramwajów nr 2, sieci trakcyjnej i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych, myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym oraz szeroko rozumiana infrastruktura techniczna związana z funkcjonowaniem zajezdni w tym m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne, instalacje elektryczne, trakcyjne, oświetlenia terenu, instalacje wodno-kanalizacyjne, w tym hydrantowe, instalacje i sieci c.o.
Warto podkreślić, że modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.
Stan zaawansowania finansowego prac przy przebudowie zajezdni tramwajowej w Bydgoszczy na koniec lipca tego roku wyniósł 8 procent. W ramach realizacji tego zadania do połowy 2026 roku, oprócz budowy o przebudowy obiektów kubaturowych zostanie przebudowane również torowisko zajezdni – informuje Paweł Bruger, rzecznik Mirbudu.
Wyzwanie dla wykonawcy – budowa „pod ruchem”
Już podczas podpisywania umowy wykonawca wskazywał największe wyzwanie, jakim jest budowa bez konieczności utrudnienia funkcjonowania obecnej zajezdni, co jest kluczowe dla utrzymania ruchu tramwajów w Bydgoszczy.
Podczas wykonywania robót budowlanych, zapewnione zostało ciągłe funkcjonowanie wszystkich obiektów zajezdni oraz przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych, w tym wykonywanie zadań przewozowych na liniach tramwajowych. Wykonywanie robót budowlanych na obiektach oraz robót na torowiskach tramwajowych zostało podzielone na podzadania, aby nie sparaliżować pracy zajezdni i nie zaburzyć przewozów pasażerskich na liniach tramwajowych.
Tramwaj – ekologiczny i wygodny środek transportu
Władze miasta podkreślają, że głównym celem inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców i podniesienie konkurencyjności miasta, poprzez rozbudowę infrastruktury transportu publicznego w zakresie funkcjonalności, komfortu podróżowania, dostępności, dostosowania do potrzeb osób w każdym wieku itp. oraz umożliwienie pełnej obsługi tramwajów niskopodłogowych oraz wymiany na nową, wyeksploatowanej infrastruktury technicznej.
W ciągu ostatniej dekady miasto Bydgoszcz kupiło 33 nowe tramwaje. Obsługują one między innymi nowe torowiska do Fordonu, dworca kolejowego oraz wzdłuż ul. Kujawskiej. W trakcie realizacji jest zamówienie na 40 kolejnych pojazdów (10 już kursuje). W związku z dostawami kolejnych tramwajów w lutym ogłosimy konkurs na patronów nowych pojazdów.
Historia zajezdni w Bydgoszczy
Zajezdnia przy ul. Toruńskiej w Bydgoszczy powstała w latach 1956-59. Rozwiązała problem postoju i serwisu pojazdów sprowadzonych po wybudowaniu linii „Brda” w 1953 roku. Tymczasowo pełniła również rolę zajezdni autobusowej. W latach 80. XX wieku obiekt przebudowywano pod kątem dostarczanych do Bydgoszczy wagonów 805Na z „Konstalu”.
Przebudowa zajezdni tramwajowej w Bydgoszczy - zobacz zdjęcia
Autor: Mirbud
Czytaj też:
- Ruszyła procedura przetargowa na projekt i budowę drogi do elektrowni atomowej
- Rozbetonowali teren przy lotnisku. Posadzili drzewa. Takie rzeczy w Katowice Airport
- Te projekty kolejowe wypadły z listy finansowanej z KPO. Umów nie będzie
- Na Warszawie Zachodniej 56-tonowy kolos szlifuje szyny, aż iskry lecą