Przebudują DK7 w ekspresową S7 do Warszawy. Będą tunele na Bielanach i Bemowie

2023-10-16 16:43

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce przebudować pod Warszawą część DK7 do parametrów drogi ekspresowej S7. Ogłosiła przetarg który ma wyłonić wykonawcę projektu - niespełna 13-km odcinka między Kiełpinem a Trasą Armii Krajowej (S8) w Warszawie. Na trasie znajdą się m.in. tunele na Bielanach i Bemowie.

Spis treści

  1. Jak będzie biegła nowa trasa S7?
  2. Przetarg na projekt ogłoszony, kryteria nie są oczywiste
  3. Będzie wariant z węzłem Janickiego na S7 i bez takiego węzła
  4. Jak obecnie wygląda droga ekspresowa S7 na północ od Warszawy?
  5. Trasa S7 Warszawa – Kraków w kierunku południowym

To ostatni odcinek, zdaniem GDDKiA, najtrudniejszy, z punktu widzenia ruchu, jeśli wziąć pod uwagę obecny układ Warszawy i jej dzielnic.

Jak na Warszawę przystało i panujący w niej ogromny ruch, nowa trasa będzie miała przekrój dwujezdniowy z trzema pasami ruchu w każdym kierunku.

W projekcie muszą się znaleźć:

  • dwa tunele - na Bielanach (ok. 1000 m) i Bemowie (ok. 1100 m)
  • cztery węzły: Łomianki, Warszawa Wólka Węglowa, Warszawa Chomiczówka, Warszawa Północ (połączenie z Trasą Armii Krajowej S8)
  • wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

Chętne do wykonania wspomnianego projekty firmy, mają czas na złożenie ofert do 20 listopada.

Umowę z wykonawcą (przy braku odwołań) planujemy podpisać w pierwszym kwartale 2024 roku – deklarują przedstawiciele GDDKiA.

Jak będzie biegła nowa trasa S7?

Przyszły odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej w Warszawie, ułatwiający dojazd do stolicy od północy, będzie miał po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, a w niektórych miejscach nawet cztery. Przez mocno zurbanizowane tereny Warszawy (Bemowo i Bielany) droga przejdzie dwoma tunelami. Trasa o długości około 12,9 km w początkowej części przebiegać będzie po istniejącym śladzie ul. Kolejowej w Dziekanowie Leśnym. Następnie, za węzłem Łomianki w kierunku Kanału Młocińskiego, zaprojektowana będzie na nasypie.

Dalej droga będzie biegła wschodnim obrzeżem Kampinoskiego Parku Narodowego, aż do węzła Warszawa Wólka Węglowa. Następnie, za ul. Arkuszową w Warszawie, zejdzie do tuneli - pierwszego o długości około 1000 m i kolejnego o długości około 1100 m. Po wyjściu z tuneli wzniesie się ponad teren nad drogą ekspresową S8.

Pomiędzy tunelami na etapie prac koncepcyjnych przewidziano węzeł Warszawa Chomiczówka, a na przecięciu dróg ekspresowych S8 i S7 zaplanowano węzeł Warszawa Północ. 

Oprócz wspomnianych tuneli powstaną również wiadukty, przejścia podziemne, kładki pieszo-rowerowe oraz urządzenia ochrony środowiska, tj. ekrany akustyczne. Planowane są też przejścia dla zwierząt i ogrodzenie trasy.

Wjazd na trasę S7 przewiduje się obecnie poprzez wspomniane wcześniej węzły.

Zobacz też: Autostrada A18 gotowa! Ostatni odcinek oddany kierowcom

Przetarg na projekt ogłoszony, kryteria nie są oczywiste

Kryteria tego przetargu nie są oczywiste, bo cena – jaką zadeklaruje za wykonanie projektu firma, wcale nie będzie najważniejsza. Będzie stanowiła 40 proc. oferty, a pozostałe 60 proc. to kryteria jakościowe. Doceniane będzie doświadczenie projektowe osób jakie potencjalni wykonawcy zamierzają skierować do realizacji zamówienia (50 proc.) oraz metodyka jaką zadeklarują do zastosowania przy pracach projektowych (10 proc.). Dodatkowo punktowane jest także wykazanie się profesjonalnym zespołem projektantów z określonym doświadczeniem.

Z uwagi na złożoność rozwiązań technicznych, przebieg trasy w terenie zurbanizowanym, prognozowane natężenia ruchu oraz  trwające rozmowy z samorządami i wynikające z tych spotkań planowane inwestycje w otoczeniu projektowanej S7, chcemy w pierwszej kolejności opracować projekt budowlany, umożliwiający analizę rozwiązań wariantowych a w konsekwencji wybór optymalnych. Jednocześnie oczekujemy od biur projektowych nie tylko odpowiedniego doświadczenia, ale i wykazania się metodami zarządzania obiektem w całym jego cyklu życia – podkreślają przedstawiciele GDDKiA.

Będzie wariant z węzłem Janickiego na S7 i bez takiego węzła

Określenie dokładnego przebiegu odcinka przyszłej drogi ekspresowej S7 między Kiełpinem i Trasą Armii Krajowej nie jest proste. Pod uwagę brane są różne warianty. Jedną z poruszanych kwestii jest budowa węzła Janickiego na drodze ekspresowej S7. Z uwagi na rozpoczęte przez miasto Warszawa prace projektowe, zmierzające do uzyskania decyzji środowiskowej dla Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom miasta, GDDKiA chce przygotować materiały projektowe wariantowo, tj. z węzłem Janickiego i bez niego (uwzględniając jednocześnie rezerwę terenową). Jak twierdzi GDDKiA, w celu finalnego rozstrzygnięcia budowy węzła Janickiego konieczna jest dalsza, ścisła koordynacja prac w zakresie rozwiązań technicznych, a głównie harmonogramów realizacji obu inwestycji. Gwarancją zapewnienia pełnej funkcjonalności ruchowej w obrębie tego węzła i omawianych tras drogowych, jest kontynuacja budowy przez miasto Warszawa Trasy Mostu Marii Skłodowskiej-Curie aż do ul. Lazurowej w Warszawie. 

Czytaj też: Jest pozwolenie na budowę ostatniego odcinka S6 w Pomorskiem

Jak obecnie wygląda droga ekspresowa S7 na północ od Warszawy?

Kierowcy mają już do dyspozycji 275 km drogi ekspresowej od węzła Gdańsk Południe do Płońska. Z dalszych 57 km trasy do Warszawy w realizacji jest odcinek Płońsk – Czosnów. Kierowcy z 35 kilometrów będą mogli korzystać w 2025 r.

Dla odcinka Czosnów – Kiełpin toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy.   

Polecamy też: Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby. W Śląskiem powstanie kolejna ważna droga

Trasa S7 Warszawa – Kraków w kierunku południowym

Wraz z oddaniem odcinków Lesznowola – Tarczyn oraz Moczydło – Miechów kierowcy mają do dyspozycji blisko 250 km dwujezdniowej trasy od węzła Warszawa Lotnisko do Miechowa w woj. małopolskim. W realizacji są kolejne dwa odcinki, Miechów – Szczepanowice (5,3 km), a także Widoma – Kraków Nowa Huta (18,3 km). 

Kierowcy korzystają już z położonego pomiędzy nimi 13-kilometrowego odcinka Szczepanowice – Widoma oraz blisko siedmiokilometrowego od Nowej Huty do węzła Kraków Bieżanów na skrzyżowaniu z autostradą A4. Całą blisko 293-kilometrową trasę z Warszawy do Krakowa przejedziemy przed końcem 2024 r.

W drodze na południe od Krakowa jest już ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. Trwają już prace przy opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla około 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.

Wybrano już Biuro projektowe, które przygotuje studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe dla przyszłej drogi ekspresowej pomiędzy Krakowem i Myślenicami.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej