Przy CPK jednak nie powstanie Airport City? Unieważniono przetarg na audyt. Firmy się boją?
Autor: materiały prasowe CPK
Wizualizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie
CPK, czyli Centralny Port Komunikacyjny ma się składać nie tylko z lotniska i węzła kolejowego, ale też dwóch kluczowych centrów logistycznych: Airport City oraz Cargo City. Wciąż nie wiadomo jednak, czy one powstaną. Miał o tym zadecydować audyt, jednak nie udało się wybrać firmy do tego zadania. Co więcej, to już nie pierwsza taka sytuacja.
Spis treści
- W ramach CPK miały powstać Airport City oraz Cargo City. Nie powstaną?
- To już nie pierwszy problem z audytem CPK. Rząd zdecyduje bez ekspertów?
W ramach CPK miały powstać Airport City oraz Cargo City. Nie powstaną?
W czerwcu 2024 r. rząd ma ogłosić decyzję w sprawie przyszłości Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie. Wypowiedzi polityków sugerują, że w jakiejś formie inwestycja zostanie zrealizowana, ale wciąż nie znamy konkretów. Przypomnijmy, że CPK ma się składać m.in. z:
- części lotniskowej – przyszłość niepewna,
- części kolejowej, czyli węzła kolejowego przy lotnisku i sieci Kolei Dużych Prędkości – powstanie w części,
- Airport City oraz Cargo City, czyli centrów logistycznych (magazyny, obiekty biurowe itp.) służących do obsługi CPK oraz transportowanych tędy towarów – przyszłość niepewna.
– W pobliżu lotniska #CPK planowane jest Cargo City, czyli teren kilkuset hektarów przeznaczony pod działalność logistyczną – wyjaśnia spółka Centralny Port Komunikacyjny w serwisie X. – Transport będzie też istotnym generatorem ruchu na nowych liniach kolejowych.
Według zapowiedzi premiera Donalda Tuska o losach CPK miały zadecydować audyty sprawdzające, czy poszczególne części tej inwestycji są opłacalne i sensownie zaplanowane. W przypadku audytu nt. m.in. Cargo City oraz Airport City okazało się jednak, że firmy nie chcą się zgłaszać do przetargu, a jedyny kandydat żąda o wiele zbyt dużej kwoty. W efekcie przetarg na audyt trzeba było unieważnić. Zewnętrzni eksperci nie sprawdzą zatem, czy warto budować centra logistyczne Airport City oraz Cargo City.
- Sprawdź też: Centralny Port Komunikacyjny ma pozwolenie na budowę tunelu dużych prędkości pod Łodzią
– Powód to znacznie przekraczająca budżet wycena za realizację tego zadania. Zgodnie z kosztorysem CPK maksymalna kwota zamówienia wynosiła 561 tys. zł brutto, a złożona oferta opiewała na 982 tys. zł brutto – wyjaśnia spółka.
To już nie pierwszy problem z audytem CPK. Rząd zdecyduje bez ekspertów?
Warto zauważyć, że unieważniony w czerwcu 2024 przetarg na audyt zewnętrzny to już kolejny taki przypadek w ostatnich miesiącach. Wcześniej taki sam los spotkał cztery inne przetargi dotyczące audytów CPK. Powód jest prosty: brak chętnych i drogie oferty. Firmy, które miały ocenić zasadność budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, boją się zgłaszać do tego zadania.
– Piszą, że nie chcą się angażować, bo projekt jest nacechowany politycznie w dużym stopniu – wyjaśnia pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek cytowany przez money.pl.
W wyniku nierozstrzygniętych przetargów doszło do sytuacji, w której rząd najwyraźniej zadecyduje o przyszłości CPK bez opinii zewnętrznych ekspertów. Rząd dysponuje jedynie wynikami audytów wewnętrznych, przeprowadzonych przez samą spółkę odpowiedzialną za budowę CPK. Wyników tych nie zaprezentowano opinii publicznej.
- Przejdź do galerii: Tak ma wyglądać tunel dużych prędkości i Centralny Port Komunikacyjny
Autor: CPK
Tak ma wyglądać tunel dużych prędkości i Centralny Port Komunikacyjny, zobacz wizualizacje