Rail Baltica. Aktualności z budowy, przebieg w Polsce, mapa
Rail Baltica w Polsce modernizowana jest od wielu lat. Pasażerowie z niecierpliwością oczekują na zakończenie prac. To jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych prowadzonych w kraju. Na wielu odcinkach trwają roboty budowlane. Dowiedz się jaki jest ich stan. Zobacz jaki przebieg będzie miała linia kolejowa Rail Baltica.
Rail Baltica to część transeuropejskiego korytarza, który w przyszłości połączy Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Finlandię. Dzięki prowadzonej modernizacji linia przystosowana zostanie do ogólnych standardów linii kolejowych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej.
Spis treści
- Rail Baltica - aktualności z budowy, przetargi
- Rail Baltica na terenie Polski - przebieg
- Mapa całej trasy Rail Baltica
- Odcinek Rail Baltica Sadowne-Czyżew
- Odcinek Rail Baltica Czyżew-Białystok
- Odcinek Białystok-Suwałki-Trakiszki (granica państwa)
Rail Baltica - aktualności z budowy, przetargi
PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wykonanie wiaduktu nad trasą Rail Baltica w Kobyłce, a odcinku Sadowe-Czyżew. Wykonawcy mogą składać oferty do 12 maja 2021. Projekt będzie realizowany w formule „buduj”, w terminie 12-16 miesięcy od dnia podpisania umowy. Inwestycja współfinansowana jest ze środków unijnych CEF „Łącząc Europę”.
Wiadukt w Kobyłce będzie miał 60 m długości i jezdnię o szerokości 7 m. Powstanie również chodnik dla pieszych i ścieżka dla rowerzystów. Ponadto przebudowane zostaną przyległe odcinki ulic, zaprojektowano też dwa ronda z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów.
Po 12 kwietnia na odcinku Czyżew-Białystok Rail Baltica ruszy budowa nowych peronów na stacji Białystok oraz mostu nad Narwią. Duży zakres robót budowlanych wymusi zmiany w kursowaniu pociągów. Projekt ma wartość 3,4 mld zł.
Polecany artykuł:
Rail Baltica na terenie Polski - przebieg
- Z Warszawy do Białegostoku. Aktualnie trwa modernizacja tego odcinka, dzięki której pociągi osobowe pojadą z prędkością do 160 km/h. Przebudowa ma zakończyć się do końca 2021 roku.
- Z Białegostoku do Ełku. Modernizacja tego odcinka będzie polegała, m.in. na dobudowaniu drugiego toru oraz podniesieniu prędkości maksymalnej do 160 km/h. Prace budowlane planowane są na lata 2020-2023.
- Z Ełku do przejścia granicznego Trakiszki-Szestokaj. Cele to, m.in. podniesienie prędkości maksymalnej do min. 160 km/h dla pociągów osobowych. Będzie to wymagało wytyczenia linii kolejowej w większości nowym szlakiem. Trasa ma zostać zelektryfikowana oraz powstanie drugi tor. Prace budowlane planowane są na lata 2022-2025.
Rail Baltica w Polsce będzie miała długość 374 km.
Mapa całej trasy Rail Baltica
Rail Baltica to linia kolejowa która połączy Warszawę, Kowno, Rygę, Tallinn i Helsinki.
Odcinek Rail Baltica Sadowne-Czyżew
Projekt na linii E75, na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów - Sadowne przewiduje budowę 11 obiektów, które zwiększą poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Poza wiaduktem drogowym i planowanym wiaduktem kolejowym w Kobyłce powstaną: wiadukty drogowe w Łochowie, Łochowie-Jasiorówce, Toporze, Małkini, Tłuszczu i Mokrej Wsi, przejścia podziemne w Jasienicy Mazowieckiej, Łochowie oraz tunel drogowy w Zielonce. Powstanie też nowy most nad rzeką Bug.
Polecany artykuł:
Odcinek Rail Baltica Czyżew-Białystok
Dla odcinka Czyżew-Białyostok zakres modernizacji obejmuje, m.in. 4 stacje i 15 przystanków osobowych, 8 mostów kolejowych, 18 przejazdów kolejowo-drogowych, 6 wiaduktów kolejowych i 4 wiadukty drogowe. Oprócz tego w ramach inwestycji zostanie wybudowany nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza.
Odcinek Białystok-Suwałki-Trakiszki (granica państwa)
Dzięki realizacji inwestycji nastąpi skrócenie czasu jazdy pociągów w ruchu pomiędzy stacjami Białystok i Ełk. Poprawi się też przepustowość linii, co wpłynie na zwiększenie dostępności transportu kolejowego. Na przystankach i stacjach będą działały systemy statycznej i dynamicznej informacji pasażerskiej oraz informacji dla przewoźników. Inwestycja korzystnie wpłynie na zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok.