Realizacja DTŚ - przebudowa katowickiego ronda

2007-06-01 12:48

Drogowa Trasa Średnicowa powstanie w celu udrożnienia układu komunikacyjnego Śląska i będzie pełnić rolę autostrady miejskiej o długości 31 km łączącej miasta Górnego Śląska.

W ramach inwestycji Drogowa Trasa Średnicowa Katowice - Gliwice, przewidziano przebudowę ronda im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach. Autorem projektu jest konsorcjum, w skład którego wchodzą Przedsiębiorstwo Projektowe Budowy i Remontów Mosty Katowice sp. z o.o., Biuro Projektów Budownictwa Komunikacyjnego Trakt oraz ILF z Austrii. Zakończenie prac projektowych przewidziano na październik 2002 roku. Procedurę przetargową rozpoczęto w marcu procesem prekwalifikacji, początek właściwego przetargu na wybór wykonawcy zaplanowano na wrzesień, a zawarcie umowy na wykonawstwo na początek przyszłego roku. Wartość kontraktu zostanie ogłoszona po rozstrzygnięciu przetargu. Realizacja DTŚ finansowana jest ze środków budżetowych oraz z kredytu EBI. Przewiduje się , iż pierwsze prace przy realizacji kontraktu rozpoczną się wiosna 2003 roku, a ich zakończenie przypadnie na październik 2005 r.
W ramach DTŚ oddany do użytku został już I etap trasy - części chorzowskiej - zapewniający szybki przejazd z Katowic do Rudy Śląskiej (9 km). Generalnym wykonawcą zrealizowanego odcinka było Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych z Katowic, spółka należąca do Grupy Kapitałowej Mostostal Zabrze - Holding SA. Kontrakt PRInż o wartości około 40 milionów złotych obejmował wykonanie prac ziemnych, budowę jezdni, chodników, kładek dla pieszych, wiaduktów drogowych i tramwajowych, budowę 2 dwupoziomowych węzłów drogowych, przebudowę skrzyżowań oraz montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu i ekranów akustycznych. W ramach kolejnych kontraktów o łącznej wartości ponad 170 mln złotych PRInż jako główny wykonawca realizuje budowę przejścia granicznego w Zwardoniu oraz kolejne odcinki DTŚ o 12 pasach ruchu. Realizacja wiąże się z budową 5 obiektów mostowych, kładki dla pieszych i modernizacją linii tramwajowych.
Jednocześnie trwa budowa międzynarodowego drogowego przejścia granicznego w Zwardoniu -- Myto w końcowym odcinku DTŚ. Wykonawca kontraktu o wartości przekraczajacej 44 miliony złotych jest Mostostal Zabrze - Holding SA. Zlecajacym jest Zakład Drogowych Przejść Granicznych w Bielsku Białej. Wpisanie tego kontraktu na liste referencyjną umozliwi Mostostalowi uczestnictwo w kolejnych przetargach na dostosowanie infrastruktury transportowej Polski do wymogów unijnych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej