Rekordowe próbne obciążenia na budowie najwyższej estakady w Polsce na S19 Babica - Jawornik

2024-07-23 11:02

Między Babicą i Jawornikiem w ramach budowy drogi ekspresowej S19 powstaje najwyższa estakada w Polsce. Będzie miała miejscami nawet ponad 80 metrów wysokości. Właśnie zakończyły się tam próbne obciążenia pali, wchodzących w skład podpór estakady. To też najdłuższa estakada na tym odcinku drogi ekspresowej S19.

Spis treści

  1. Estakada na S19 wyższa od 26-piętrowego wieżowca
  2. Rekordowa siła nacisku ze specjalnie zaprojektowaną konstrukcją
  3. Najwyższa estakada w Polsce stanie na Podkarpaciu
  4. Estakada była wyzwaniem dla projektantów – pale o średnicy 1,5 m długie na 42 m
  5. S19 Babica – Jawornik: zakres prac
  6. Tak powstaje S19 i najdłuższy tunel drogowy w Polsce między Rzeszowem i Babicą – zdjęcia

Estakada na S19 wyższa od 26-piętrowego wieżowca

Na budowie drogi ekspresowej S19 Babica – Jawornik trwa między innymi budowa najwyższej w Polsce estakady, jej wysokość w najwyższym miejscu wyniesie bowiem 80 metrów. To znaczy, że zmieściłby się pod nią około 26-piętrowy wieżowiec. Górzysty teren nie ułatwia pracy wykonawcy. By obciążone ciężarówki mogły bz problemu wyjechać na strome wzniesienia, drogowcy musieli wybudować prawdziwą sieć drogowych serpentyn wijących się do szczytów. Tak, by ciężkie auta mogły bez problemy dowieźć tam np. kruszywa czy inne materiały potrzebne do budowy dróg i obiektów inżynierskich.

Na budowie tego obiektu zakończyły się właśnie próbne obciążenia pali posadowienia pośredniego podpór.

Północna obwodnica Krakowa

Sprawdzenie nośności wykonano metodą belki odwróconej. Pal testowy poddawany jest obciążeniu, którego wartość zwiększana jest do osiągnięcia jego nośności obliczeniowej. Następnie siła nacisku jest stopniowo odpuszczana do zera po czym ponownie obciążana do wyższej wartości. Przemieszczenia rejestrowane są podczas każdego cyklu zmiany obciążenia – informuje Joanna Rarus, rzeczniczka podkarpackiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Rekordowa siła nacisku ze specjalnie zaprojektowaną konstrukcją

Jak informuje GDDKiA, na jednym z pali estakady wykonano próbne obciążenie dla maksymalnej siły wynoszącej 150 procent siły o wartości 29600 kN, czyli około 2960 ton.

Do wywołania takiego nacisku na pal użyto hydrauliki siłowej, składającej się z siłowników i pomp hydraulicznych. Dla tak dużej siły, jak się okazało po raz pierwszy tak dużej w Polsce, konieczne było także zaprojektowanie i wykonanie specjalnej konstrukcji stalowej. Do jej budowy użyto między innymi dwóch belek stalowych o wysokości 2 m. Do pomiarów użyto mierników indukcyjnych o dokładności 0,01 mm. Są to jak dotąd, największe w Polsce zaplanowane siły dla tego typu obciążeń pali.

Równie duże obciążenia, tylko na mniejszą siłę, zaplanowano na podporach sąsiednich: 278 ton na podporze P5 oraz 281 ton na podporze P3.

Pomiary dały pozytywny wynik, co potwierdziło zarówno poprawność założeń projektowych, jak i jakość wykonania.

Czytaj też: Uzbrojona po zęby Karpatka w końcu wystartowała. Wydrąży ponad 2-kilometrowy tunel

Najwyższa estakada w Polsce stanie na Podkarpaciu

Estakada o roboczej nazwie projektowej ES-26 usytuowana jest pomiędzy miejscowościami Żarnowa i Godowa. To ośmioprzęsłowa konstrukcja o długości 1082 m i szerokości 29 m.

Wysokość estakady sięga ponad 80 metrów. Tyle ma między innymi wyższa wieża Bazyliki Mariackiej w Krakowie. Sama wysokość konstrukcyjna ustroju nośnego jest spora, bo wynosi 12,5 m. To średnia wysokość domu jednorodzinnego.

Estakada była wyzwaniem dla projektantów – pale o średnicy 1,5 m długie na 42 m

Projektowanie tak spektakularnej konstrukcji w niełatwym terenie stanowiło wyzwanie pod względem posadowienia. Projektant w najbardziej niekorzystnych warunkach przewiduje konieczność wykonania pali o średnicy 1,5 m i długości 42 m. Wykonanie tego obiektu będzie wymagało wbudowania ponad 80 tys. m³ mieszanek betonowych różnych klas oraz 16 tys. ton stali, zarówno konstrukcyjnej jak i sprężającej.

Czytaj też: Prof. M. Cała z AGH: Dobrze że metan wykryto zanim zaczęto drążyć tunel na S19

S19 Babica – Jawornik: zakres prac

S19 na odcinku Babica Jawornik będzie liczyła 11,6 km drogi ekspresowej, o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach (plus pas awaryjny).

  • Wybudowany zostanie również węzeł Żarnowa – Strzyżów w rejonie miejscowości Strzyżów, na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 1931R.
  • Powstanie także Miejsce Obsługi Podróżnych Jawornik (w kierunku Rzeszowa) oraz wybudowane zostaną obiekty inżynierskie:
  • osiem estakad,
  • pięć wiaduktów,
  • cztery przejścia dla zwierząt (dwa dla zwierząt średnich, po jednym dla zwierząt dużych i małych).
  • Droga zostanie też wyposażona w urządzenia BRD oraz ochrony środowiska. Przebudowane i rozbudowane zostaną kolidujące drogi poprzeczne, a także infrastruktura techniczna oraz cieki i urządzenia melioracyjne.

Powstanie również tymczasowy łącznik z drogą krajową nr 19 w miejscowości Jawornik. Jest on wynikiem etapowania budowy S19 między Babicą a Domaradzem i podziałem na dwa odcinki realizacyjne: Babica – Jawornik (z tymczasowym łącznikiem S19 z DK19) oraz Jawornik – Domaradz. Docelowo, po wybudowaniu tego drugiego odcinka, droga ekspresowa S19 nie będzie łączyła się z DK19 w Jaworniku. W śladzie tymczasowego łącznika będzie droga gminna, służąca (m.in. służbom ratowniczym) jako wjazd awaryjny na S19 przez MOP Jawornik.

Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, a wartość umowy to 1 253 370 000 zł.

Tak powstaje S19 i najdłuższy tunel drogowy w Polsce między Rzeszowem i Babicą – zdjęcia

Czytaj też:

Listen to "Okna - Plastikowe czy drewniane? MUROWANE STARCIE" on Spreaker.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej