Rekordowe tempo Faustyny. Właśnie skończyła drążyć trzeci tunel pod Łodzią

2024-07-05 11:09

Jeszcze tylko jeden tunel pozostał do wydrążenia maszynie TBM o imieniu Faustyna w Łodzi. Mowa o tunelach w ramach większej inwestycji za 2 mld zł, jaką jest budowa tunelu średnicowego w Łodzi. W ramach tego przedsięwzięcia powstaje pięć tuneli oraz przystanki i kolejowa infrastruktura podziemna w Łodzi. Faustyna przebiła się z trzecim tunelem w rekordowym tempie.

Spis treści

  1. To trzeci tunel Faustyny w Łodzi
  2. Faustyna drążyła średnio 6 metrów dziennie
  3. Maszyna TBM znowu zostanie przeniesiona w inne miejsce
  4. Kiedy Faustyna zacznie drążyć czwarty tunel?
  5. Katarzyna też nie próżnuje i drąży większy tunel pod Łodzią

To trzeci tunel Faustyny w Łodzi

To już trzeci tunel, jaki pod Łodzią wydrążyła Faustyna. Ma 748 metrów długości i jest jednym z czterech jednotorowych tuneli, jakie ma do wykonania w tym miejscu. Ma średnicę 8,5 metra i połączy dwutorowy tunel główny w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Teraz przebiła się pod ziemią w rekordowym czasie 122 dni, czyli po około 4 miesiącach prac. Drugi tunel drążony był 7 miesięcy (850 metrów), pierwszy – 9 miesięcy (940 metrów łącznie z odcinkiem pod przystankiem Koziny).

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Faustyna drążyła średnio 6 metrów dziennie

Maszyna drążyła średnio 6 metrów dziennie i montowała jednocześnie obudowę. W tym celu wykorzystano 499 ringów tj. pierścieni tunelu. Usunięto ponad 45 tys. metrów sześciennych gruntu. Tarcza przygotowała tunel od komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Łódź Koziny. Przygotowana nitka jest już drugą, która połączy główny tunel średnicowy ze stacją Łódź Żabieniec.

Czytaj też: Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi już pracuje. Jak działa maszyna TBM?

Maszyna TBM znowu zostanie przeniesiona w inne miejsce

W kolejnym etapie TBM Faustyna zostanie przeniesiona z poziomu -3 przystanku Koziny na poziom -2. Operacja umieszczenia maszyny o wadze 650 ton wymaga podzielenia na mniejsze elementy, które następnie zostaną wyniesione na powierzchnię. Przed ponownym zmontowaniem każda z części przejdzie szczegółową inspekcję. W ostatnim etapie elementy zostaną umieszczone na wcześniej przygotowanej tzw. kołysce startowej.

Kiedy Faustyna zacznie drążyć czwarty tunel?

Rozpoczęcie budowy czwartego, ostatniego tunelu w kierunku stacji Łódź Kaliska planowane jest na wrzesień br. W tym etapie maszyna wydrąży nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej. TBM ma zakończyć swoją misję w styczniu 2025 r. Jednotorowe tunele połączą stacje Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec z dwutorowym tunelem głównym w kierunku Łodzi Fabrycznej.

Czytaj też: "Kobiety o twardych zębach", czyli maszyny TBM, które drążą tunele w Polsce

Katarzyna też nie próżnuje i drąży większy tunel pod Łodzią

Większa maszyna TBM - Katarzyna, która niedawno wznowiła drążenie, również posuwa się naprzód. Czoło maszyny opuściło już blok postojowy i przygotowuje się do wiercenia w gruncie.

Równocześnie postępuje budowa szachtów, w których wykonawca wykonuje wzmocnienie gruntu pod budynkami znajdującymi się na trasie tunelu. W podłoże wtłacza spoiwo cementowe, aby wypełnić pustki, wzmocnić i ustabilizować podłoże oraz zminimalizować wpływ drążenia na budynki. Na czas przejścia TBM pod daną posesją, lokatorzy nieruchomości znajdujących się na trasie tunelu zmienią tymczasowo miejsce zamieszkania. Jak podkreśla PKP PLK, to działanie wyłącznie profilaktyczne.

Równocześnie wykonawca kontynuuje prace przy budowie trzech podziemnych przystanków Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny.

Oto podziemne królestwo Katarzyny w Łodzi. Tunele, przystanki i dworzec

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej