Remont torowisk na alei Waszyngtona w Warszawie. Tramwaje przez miesiąc będą jeździć okrężną trasą
Autor: UM Warszawa
Zamknięte torowiska i objazdy na czas remontu al. Waszyngtona
Tramwaje Warszawskie wreszcie rozpoczęły zapowiadany remont na torowiskach w alei Waszyngtona. Wyremontowane zostanie prawie 400 m torów, a prace potrwają do 20 października. Jak pojadą w tym czasie linie tramwajowe?
Spis treści
- Remont torowiska przy Kinowej w Warszawie
- Remont torowiska przy Międzynarodowej
- Zwężenie jezdni i okrężne trasy tramwajów w al. Waszyngtona
- Zmiany dla pieszych
- Na gruntowny remont w al. Waszyngtona jeszcze trzeba poczekać
Położone po dwóch stronach szerokiej arterii łączącej Saską Kępę z Grochowem torowiska wymagają gruntownego remontu. Na to jeszcze poczekamy. Na razie pracownicy Tramwajów Warszawskich wyremontują najbardziej chyba zniszczone odcinki na skrzyżowaniach z ulicami Międzynarodową i Kinową. Zyskają też kierowcy, bo wreszcie będą mogli przejechać po równych odcinkach torowisk bez obaw.
Remont torowiska przy Kinowej w Warszawie
Tutaj będzie mniejszy zakres prac, które obejmą remont torowiska na przejeździe i przejściu przez tory. Wymienione zostaną tory i podbudowa. Na czas remontu wjazdy z al. Waszyngtona w Kinową z obu stron zostaną zamknięte. Na południowy odcinek będzie kierował objazd przez rondo Wiatraczna i al. Stanów Zjednoczonych, na północny ulicami: Grenadierów, Międzyborską i Stanisława Augusta.
Remont torowiska przy Międzynarodowej
W rejonie ul. Międzynarodowej zakres robót będzie większy. Wymienione zostaną tory i podbudowa, a dodatkowo zostaną przebudowane przejazdy przez tory, jak również przystanki i chodniki. Te prace zostaną połączone z budową odwodnienia torowisk, które są obecnie zalewane i podmywane. Powstanie tu pięć studni i podłączenie do kanalizacji. Do wymiany będzie także nawierzchnia na jezdni al. Waszyngtona wzdłuż całego remontowanego odcinka torowisk.
Podczas remontu tego odcinka w dwa weekendy października zamknięta będzie część ulicy Międzynarodowej. Początkowo nie będzie wyjazdu z odcinka od strony Zwycięzców na aleję Waszyngtona. Objazd poprowadzi ulicami Zwycięzców i Saską. W kolejnym etapie zamknięty będzie fragment po stronie parku.
Zwężenie jezdni i okrężne trasy tramwajów w al. Waszyngtona
W czasie prac przejazd wzdłuż al. Waszyngtona zostanie zachowany, ale konieczne będą przewężenia jezdni. W pierwszej kolejności wyłączone będą prawe pasy jezdni, a po uruchomieniu tramwajów pasy środkowe. Prace na jezdni zakończą się w listopadzie.
Na czas remontu torowisk pomiędzy rondami Waszyngtona i Wiatraczna będzie kursowała autobusowa linia zastępcza Z-9 (w dni powszednie w godzinach szczytu co 4 minuty). Utrzymana będzie kursująca tędy linia 521. Tramwaje linii 9 pojadą aleją Zieleniecką i ulicą Grochowską. Trasa linii 24 zostanie skrócona do przystanku na rondzie Waszyngtona.
Zmiany dla pieszych
Plac budowy obejmie również teren wokół przystanków tramwajowych i autobusowych, ale piesi przejdą zarówno wzdłuż Parku Skaryszewskiego, jak i po stronie ogródków działkowych. Tymczasowe przystanki autobusowe powstaną przy kanale Wystawowym i za bazą MPWiK. Nieczynne będą także pasy przez aleję Waszyngtona. Przy kanale Wystawowym zostanie wytyczona tymczasowa zebra.
Na gruntowny remont w al. Waszyngtona jeszcze trzeba poczekać
Torowiska na al. Waszyngtona są w fatalnym stanie od dłuższego czasu. Tramwaje poruszają się po nich miejscami w żółwim tempie. W zasadzie będzie to budowa torów od nowa. Dodatkowo prace skomplikują rosnące bardzo blisko szyn drzewa, które nie powinny ulec uszkodzeniu. To wymaga przeprowadzenia gruntownej analizy dendrologicznej, która m.in. określi, jak głęboko i szeroko sięgają ich korzenie.
Aktualnie Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej. Do końca roku ma zostać wyłoniony projektant remontu kompleksowego.
Projektant będzie musiał przeanalizować i porównać kilka wariantów przebudowy, które zostaną poddane dyskusji i uzgodnieniom z innymi jednostkami miejskimi. Dla wybranego wariantu zostanie opracowana pełna dokumentacja projektowa z uzgodnieniami środowiskowymi i pozwoleniami. Być może oprócz zachowania starych szpalerów drzew uda się wprowadzić dodatkową zieleń. Koniec prac projektowych Tramwaje Warszawskie przewidują w 2028 r.
źródło: Tramwaje Warszawskie, UM Warszawa
Listen to "Dach - płaski czy skośny. MUROWANE STARCIE" on Spreaker.Remont warszawskiego pawilonu Cepelii
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Remont warszawskiego pawilonu Cepelii