Kolejny odcinek Trasy Łazienkowskiej do remontu i kolejne utrudnienia, tym razem po praskiej stronie
W lutym 2022 zaczął się remont Trasy Łazienkowskiej, czyli wyburzanie wiaduktów nad Agrykolą. Teraz Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta ogłosił przetarg na rozbiórkę i odbudowę wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ul. Paryską. W ramach zadania dwa wiadukty w złym stanie technicznym zostaną rozebrane, a następnie odbudowane. Inwestycje będą prowadzone równolegle. Czy warszawiaków czeka paraliż komunikacyjny?
Spis treści
- Remont trasy Łazienkowskiej nad ulicą Paryską
- Remont Trasy Łazienkowskiej przy parku Agrykola
- Jak przebiega ruch na Trasie Łazienkowskiej podczas remontu?
- Jak długo potrwa remont Trasy Łazienkowskiej?
- Jak ominąć korki podczas remontu Trasy Łazienkowskiej?
- Jakie będą nowe wiadukty w ciągu Trasy Łazienkowskiej?
- Gdzie remont Trasy Łazienkowskiej? - mapa
Remont trasy Łazienkowskiej nad ulicą Paryską
4 maja Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta poinformował o przetargu na rozbiórkę i odbudowę wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ul. Paryską. Termin składania ofert mija 7 czerwca.
W ramach inwestycji dwa wiadukty Trasy Łazienkowskiej nad ul. Paryską długości 210 m zostaną rozebrane, a następnie odbudowane. Liczba pasów ruchu na nowych wiaduktach będzie taka jak obecnie, czyli po trzy pasy na każdym. Trasa ma być przejezdna przez cały czas prowadzenia robót. Inwestycja obejmie również budowę ekranów akustycznych i wymianę nawierzchni jezdni w al. Stanów Zjednoczonych na odcinku od ul. Bajońskiej do ul. Międzynarodowej.
Remont ma być zrealizowany w przeciągu 30 miesięcy od podpisania umowy z wybranym wykonawcą.
Inwestycja zostanie dofinansowana kwotą 114 mln zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Remont Trasy Łazienkowskiej przy parku Agrykola
Przypomnijmy, że od 29 stycznia Skanska remontuje wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy parku Agrykola nad rondem Stanisława Sedlaczka. Obiekty powstały w 1974 roku, ich stan wymagał całkowitego rozebrania i wybudowania od podstaw. Północny wiadukt nad Agrykolą został zamknięty dla ruchu. Kierowcy i autobusy jeżdżą w obu kierunkach wiaduktem południowym. Aż na 37 skrzyżowaniach przeprogramowano sygnalizację świetlną w związku z modernizacją drogi.
Na odcinku Trasy Łazienkowskiej od ronda Jazdy Polskiej do węzła z Wisłostradą wprowadzono zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych oraz pojazdów o szerokości powyżej 2,2 m. Zalecany objazd dla tych pojazdów prowadzi ulicami: L. Waryńskiego, Goworka, Spacerową i J. Gagarina do ul. Czerniakowskiej.
Jak przebiega ruch na Trasie Łazienkowskiej podczas remontu?
Możliwość przejazdu Trasą Łazienkowską ma być zachowana przez cały czas prowadzenia robót. W trakcie rozbiórki pierwszego z wiaduktów przejazd będzie możliwy po drugim obiekcie. Kierowcy jadący od strony Pragi-Południe zjadą na niego za węzłem z Wisłostradą, a na właściwą jezdnię wrócą na wysokości pl. Na Rozdrożu.
Na południowym wiadukcie wytyczone zostały cztery pasy ruchu – po dwa w każdym kierunku. Dla kierowców indywidualnych przeznaczone są dwa skrajne pasy szerokości 2,2 m. Dwa wewnętrzne pasy, szerokości 3 m, zarezerwowane są dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego i dopuszczonych pojazdów (taksówek, motocykli, MTON, pojazdów uprzywilejowanych).
Po zakończeniu remontu na południowym wiadukcie ruch zostanie skierowany na nowo wybudowany wiadukt i rozpocznie się rozbiórka pozostałej części drogi.
Jak długo potrwa remont Trasy Łazienkowskiej?
Zgodnie z założeniami Skanska zrealizuje prace budowlane nad Agrykolą ciągu 32 miesięcy, czyli potrwają one ponad 2 lata, do marca 2024 roku. Ich koszt wyniesie około 87,5 mln zł.
Nad ul. Paryską remont ma być zrealizowany w przeciągu 30 miesięcy od podpisania umowy z wybranym wykonawcą. Miasto zakłada, że jeszcze w tym roku zostanie podpisana umowa.
Jak ominąć korki podczas remontu Trasy Łazienkowskiej?
Zanim wiadukt północny zostanie wyburzony, drogowcy muszą uzgodnić i wprowadzić tymczasową organizację ruchu. Część kierowców przeniesie się na pewno na inne przeprawy przez Wisłę, ale utrudnienia i tak będą. Na pewno warto wiedzieć co nieco o planowanych zmianach i objazdach.
Objazdy do Mostu Siekierkowskiego: ul. Puławską i Goworka, Alejami Ujazdowskimi lub Waryńskiego i Spacerową do Gagarina i Czerniakowskiej. Trasę będzie można także ominąć, jadąc: aleją Niepodległości, Wilanowską, Trasą Siekierkowską, Czerniakowską.
Jest też szansa na przeniesienie ruchu bardziej na południe stolicy. Chodzi o Południową Obwodnicą Warszawy, która jest gotowa od 22 grudnia 2021. Czytaj więcej TUTAJ.
W związku z wyznaczeniem powyższego objazdu zmiany w organizacji ruchu zostaną wprowadzone także na rondzie Jazdy Polskiej. Kierowcy jadący od strony ul. Wawelskiej będą mieli dwa pasy do skrętu w prawo w ul. L. Waryńskiego. Trzeci pas pozostanie do jazdy prosto lub skrętu w lewo.
Natomiast na wlocie ul. L. Waryńskiego na rondo od strony pl. Konstytucji będzie tylko jeden pas do skrętu w lewo na Trasę Łazienkowską (skrajny). Z pasa środkowego w lewo skręcić będą mogły tylko autobusy i pojazdy dopuszczone.
Kierowcy jadący al. Niepodległości od ul. T. Chałubińskiego i chcący skręcić w lewo w al. Armii Ludowej będą mieli tylko jeden pas do przeznaczony do tego manewru.
Natomiast na ul. J. Gagarina dla chcących skręcić w lewo w ul. Czerniakowską w stronę centrum, wykonany został dodatkowy lewoskręt – w rezultacie skręcić w tej relacji będzie można z dwóch pasów.
Na czas remontu dopasowana do nowych warunków ruchu zostanie sygnalizacja świetlna w 35 lokalizacjach (w tym wybudowana zostanie jedna nowa: na skrzyżowaniu ul. L. Van Beethovena i al. Jana III Sobieskiego). Priorytety dla autobusów zostaną wprowadzone w 17 lokalizacjach, dla tramwajów w 9, wspólnie dla autobusów i tramwajów w 2 lokalizacjach. W 6 lokalizacjach zostanie wprowadzony priorytet w sygnalizacji świetlnej dla pieszych.
Jakie będą nowe wiadukty w ciągu Trasy Łazienkowskiej?
Przebudowany fragment Trasy Łazienkowskiej ma długość ok. 400 m. Po modernizacji wiaduktu, poza nowymi jezdniami, pojawią się obustronne ciągi pieszo-rowerowe, pochylnie poprawiające dostępność drogi dla osób z ograniczeniami ruchowymi, a także nowoczesne oświetlenie. Nowe wiadukty mają być wybudowane zgodnie z obowiązującymi, wyższymi standardami w zakresie dostępności i wytrzymałości obiektów.