Rosną estakady i mosty na "wodnym" placu budowy S1 Oświęcim - Dankowice
Autor: GDDKiA
Odcinek drogi ekspresowej Oświęcim - Dankowice to 15,6 km zupełnie nowej trasy S1. Dwupasmówka z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku będzie biegła po bardzo zróżnicowanym terenie. Sporo tu stawów, zbiorników retencyjnych i rzek.
W województwie śląskim powstaje nowa droga ekspresowa S1. To będzie drogowy kręgosłup regionu. Od Mysłowic do Bielska- Białej trasa pobiegnie po całkiem nowym śladzie. Jedną z ciekawszych części nowej ekspresówki jest odcinek Oświęcim Dankowice. Można powiedzieć – miejscami to „wodny” plac budowy. Inżynierowie jednak świetnie sobie radzą z jej poskromieniem.
Spis treści
- Droga S1 biegnie przez bardzo zróżnicowane tereny
- Budowa S1 Oświęcim - Dankowice to "wodny" plac budowy
- Kiedy koniec budowy S1 w tym miejscu?
- Jak będzie wyglądała droga S1 Oświęcim - Dankowice?
- Droga ekspresowa S1 - drogowy kręgosłup województwa śląskiego
Droga S1 biegnie przez bardzo zróżnicowane tereny
Odcinek drogi ekspresowej Oświęcim - Dankowice to 15,6 km zupełnie nowej trasy. Dwupasmówka z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku będzie biegła po bardzo zróżnicowanym terenie. Sporo tu stawów, zbiorników retencyjnych i rzek. Niektóre estakady przecinają zbiorniki wodne, linie kolejowe i lokalne drogi. Na tej trasie powstanie w sumie aż 18 obiektów mostowych.
Budowa S1 Oświęcim - Dankowice to "wodny" plac budowy
Na wyróżnienie zasługuje z pewnością prawie półkilometrowej długości estakada biegnąca nad drogą powiatową w Jawiszowicach, nad stawem Tesznowiec oraz nad dwutorową linią kolejową Trzebinia – Zebrzydowice.
By można było tam ustawić podpory mostu, budowlańcy musieli wcześniej usypać sporej wielkości groblę. Estakada już jest świetnie widoczna. Opiera się na 11 podporach (w tym dwóch przyczółkach).
Można powiedzieć, obserwując budowę w tym miejscu, że tak naprawdę był to „wodny” plac budowy.
Podobne obiekty widać jeszcze w kilku miejscach. Przecinają zbiorniki wodne lub mijają je w bardzo bliskiej odległości.
Kiedy koniec budowy S1 w tym miejscu?
Wszystko idzie tu zgodnie z planem.
Budowa tego odcinka przebiega bez zakłóceń. Prace odbywają się zgodnie z harmonogramem – powiedział nam Marek Prusak, rzecznik śląskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Kiedy kierowcy będą mogli przejechać tym odcinkiem? Jak twierdzi rzecznik, obecnie aktualny jest wciąż termin 26 lipca 2024 roku.
Obecnie prace przekroczyły już półmetek.
Zaawansowanie jednej z największych i najbardziej wyczekiwanych inwestycji drogowych w regionie przekroczyło 50 procent. Prace postępują na każdym z odcinków ambitnego zadania wykonywanego przez połączone siły zespołów PORR Polska i Mota-Engil Central Europe S.A. Wyzwań nie brakuje!Łącznie na 15-kilometrowej trasie wykonamy aż 30 obiektów inżynieryjnych, w tym 17 mostów i 13 przepustów - chwali się w mediach społecznościowych wykonawca, firma PORR S.A.
Jak będzie wyglądała droga S1 Oświęcim - Dankowice?
Budowa tego odcinka, ze względu na sporą liczbę obiektów inżynierskich, nie jest tania. Jej koszt to prawie 990 mln złotych.
Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR S.A. i Mota Engil Central Europe S.A. Liderem jest PORR.
W sumie 15,6 – kilometrowa część ekspresowej drogi S1 będzie biegła po 18 obiektach mostowych (wiadukty, mosty, estakada). Zaplanowano 13 rożnego rodzaju przepustów i 20 zbiorników wód opadowych. Przy drodze stanie blisko 14 kilometrów ekranów dźwiękochłonnych. Droga będzie miała dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą na ewentualną dobudowę trzecich pasów.
Przy S1 Oświęcim Dankowice powstaną trzy węzły:
- Oświęcim
- Wola
- Brzeszcze
Autor: GDDKiA
Droga ekspresowa S1 - drogowy kręgosłup województwa śląskiego
Odcinek Oświęcim Dankowice jest częścią nowej drogi ekspresowej S1 między Mysłowicami i Bielskiem-Białą. Cały jest w budowie, choć dwa pierwsze, czyli Mysłowice Bieruń i Bieruń Oświęcim nie uzyskały jeszcze ZRID-u, czyli krótko mówiąc pozwolenia na budowę. Prace budowlane trwają na odcinkach Oświęcim - Dankowice i Dankowice - Bielsko Biała.
W budowie jest także 8,5-kilometrowy odcinek S1 między Milówką i Przybędzą, to tzw. obejście Węgierskiej Górki. To jeden z najdroższych odcinków dróg ekspresowych w Polsce. Jego koszt sięga 1,5 mld zł.
Szacuje się, ze całym nowym odcinkiem budowanej obecnie S1 przejedziemy najwcześniej w 2025 roku.
Droga ekspresowa S1 zaczyna się na północy województwa węźle Pyrzowice, gdzie łączy się z autostradą A1 a kończy się na przejściu granicznym ze Słowacją w Zwardoniu.
Czytaj też:
- Ten wiadukt kolejowy wjechał w nasyp po szynach w 26 godzin. Tak się teraz buduje
- Północna wylotówka z Warszawy (S7) ma już wykonawcę. To polsko-kazachsko-tureckie konsorcjum
- Czesi zaczynają budowę D11 do granicy z Polską. To świetne wieści. Trasa połączy się z naszą S3
- Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej w budowie. Za ile pojedziemy nową trasą?