Rozbudowa S3. Droga ekspresowa będzie mieć jeden z najdłuższych tuneli w Polsce. Zobacz TS-26 w budowie
Autor: GDDKiA
Wykonane dronem zdjęcie placu budowy tunelu. Cała jego długość jest już wydrążona.
Na trasie S3 – drogi ekspresowej łączącej Pomorze Zachodnie z Dolnym Śląskiem – powstaje jeden z najdłuższych tuneli drogowych w kraju. Zobacz budowę tunelu TS-26 na odcinku S3 Bolków-Kamienna Góra. Kiedy kierowcy skorzystają z nowej trasy?
Spis treści
- Rozbudowa S3. Droga wzbogaci się o najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w Polsce
- Straż Pożarna odwiedziła plac budowy tunelu. Chodziło o bezpieczeństwo
- Na trasie S6 powstaje jeszcze dłuższy tunel. Pokona nawet Warszawę
Rozbudowa S3. Droga wzbogaci się o najdłuższy pozamiejski tunel drogowy w Polsce
Na Dolnym Śląsku trwa właśnie rozbudowa drogi ekspresowej S3, która docelowo będzie mierzyć aż 520 km i połączy Świnoujście z południową granicą Polski. Warte blisko 900 mln zł zadanie realizuje konsorcjum firm Mosty Łódź oraz ONDE. Równocześnie budowany jest kolejny odcinek trasy S3 między Świnoujściem a Szczecinem.
Ciekawostką jest fakt, iż w województwie dolnośląskim, na odcinku Bolków – Kamienna Góra powstaje obecnie tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, który w momencie ukończenia będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce. Obiekt znajdzie się między miejscowościami Stare Bogaczowice, Nowe Bogaczowice i Sady Górne. Będzie też drugi, krótszy tunel (320 m) niedaleko Gostkowa, który jest już w większości gotowy. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, otwarcie nowego odcinka wraz z tunelami planowane jest na sierpień 2024 r.
- Zobacz zdjęcia z budowy: S3 – droga zyska rekordowo długi tunel
Autor: GDDKiA
Wykonane dronem zdjęcie placu budowy tunelu. Cała jego długość jest już wydrążona.
– W połowie 2024 r. udostępnimy do ruchu 16-kilometrowy odcinek Bolków – Kamienna Góra z dwoma tunelami. W tym samym roku udostępnimy 33 km S3 pod Świnoujściem i wtedy będzie można przejechać całą 520-kilometrową trasą od Bałtyku do granicy z Czechami – podano na facebookowym profilu GDDKiA.
Przypomnijmy, że obecnie najdłuższy tunel drogowy w Polsce znajduje się w stolicy. Jest to mierzący 2335 m tunel pod Ursynowem w ciągu drogi S2, stanowiący część Południowej Obwodnicy Warszawy. Został on otwarty – po licznych opóźnieniach – 20 grudnia 2021 r.
Straż Pożarna odwiedziła plac budowy tunelu. Chodziło o bezpieczeństwo
Prace nad odcinkiem Bolków – Kamienna Góra są coraz bliższe ukończenia. Zaawansowanie robót ocenia się obecnie na ponad 80%. Sprawnie idzie też budowa tuneli. Jeśli chodzi o przyszły najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce, to ukończono już m.in. obudowę ostateczną konstrukcji, kapy chodnikowe oraz krawężniki, trwają z kolei prace m.in. przy materacach i koszach siatkowo-kamiennych przy portalach.
- Zobacz też: Tunel pod Świną w Świnoujściu oficjalnie otwarty
W dniach 10–12 lipca 2023 budowę skontrolowali strażacy z Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Jaworze.
– Strażacy zapoznali się z aktualnym stanem prac, w szczególności pod kątem możliwych zagrożeń jakie mogą wystąpić w trakcie ich prowadzenia. Tego typu spotkania będą odbywały się cyklicznie tak, abyśmy sukcesywnie zapoznawali się z szeregiem systemów, które odpowiadać będą za bezpieczeństwo wszystkich podróżujących – poinformował na Facebooku mł. bryg. Łukasz Starowicz.
Tunel TS-26 składa się z dwóch głównych naw przeznaczonych dla pojazdów, osiem poprzecznych przejść ewakuacyjnych oraz jednego środkowego przejazdu awaryjnego. Dłuższy tunel został wydrążony przy zastosowaniu technologii NATM, która opiera się na wykorzystaniu samonośności górotworu jako głównego elementu strukturalnego. Prace w tym tunelu obejmują również hydroizolację, zbrojenie oraz betonowanie przyczółków i sklepień – informuje firma Thermaflex, która dostarczyła materiały termoizolacyjne wykorzystane w tunelu.
Na trasie S6 powstaje jeszcze dłuższy tunel. Pokona nawet Warszawę
Warto dodać, że obiekt TS-26 powstający na Dolnym Śląsku nie będzie jedynym rekordowym tunelem, jaki zostanie w najbliższych latach oddany w Polsce do użytku. Trzeba bowiem wiedzieć, że na trasie S6 powstanie tunel pod Odrą. Jego długość wyniesie aż 5 km, czyli blisko dwa razy więcej niż mierzy obecny rekordzista w Warszawie (tunel POW).
Nowy tunel znajdzie się między Policami a miejscowością Święta w województwie zachodniopomorskim. Przetarg na budowę rozstrzygnięto we wrześniu 2022 r. (wygrała go firma Voessing Polska), zaś obecnie przygotowywany jest projekt budowlany, na podstawie którego inwestycja będzie realizowana. Optymistyczne scenariusze mówią o ukończeniu inwestycji do 2030 r., jednak nie jest to oficjalnie potwierdzony termin.
Zobacz też: Patodeweloperka Warszawa. I tak niestety buduje się w Warszawie
Autor: Szymon Starnawski
Bliska Wola Tower składa się z trzech wysokich na niemal sto metrów wieżowców wypełniających w całości niewielką działkę. Zw względu na skojarzenia z Azją, mieszkańcy stolicy nazwali tę patodeweloperkę warszawskim Hongkongiem