Trasa S19 - transport maszyny do drążenia tunelu. Z 16 na 17 listopada zablokowany ruch w kierunku Warszawy
S19 to droga ekspresowa, która powstaje we wschodniej części kraju, pomiędzy przejściem granicznym z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, a granicą ze Słowacją w Barwinku. GDDKiA informuje o transporcie maszyny TBM, która wydrąży tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. 15 listopada o godzinie 22 maszyna ruszyła autostradą A1 w kierunku Warszawy. Sprawdź, jakie i gdzie będą utrudnienia?
Spis treści
- Utrudnienia od 15 do 19 listopada w woj. łódzkim
- Przebieg drogi ekspresowej S19
- Trasa S19 - aktualności
- Odcinki S19 w budowie
- Przetargi na podlaskie odcinki S19
- S19 to część międzynarodowego szlaku Via Carpatia
Utrudnienia od 15 do 19 listopada w woj. łódzkim
Trwa transport maszyny TBM, która ma wydrążyć tunel na odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów - Babica (woj. podkarpackie).
W nocy z 14 na 15 listopada transport wjechał na teren woj. łódzkiego autostradą A1 z woj. śląskiego. Nad ranem 15 listopada konwój dotarł do Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Stobiecko Szlacheckie Wschód i tam ma postój do godziny 22.
Transport odbywa się tylko nocą. Ale i tak są spore utrudnienia. Konwój porusza się z maksymalną prędkością 10 km/h i zajmuje całą szerokość jezdni.
15 listopada o godzinie 22 konwój pojazdów wyruszy z MOP Stobiecko Szlacheckie Wschód i będzie podążał autostradą A1 w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego. Tej nocy kolumna pojazdów przejedzie przez będący w budowie odcinek A1 Kamieńsk - Piotrków Trybunalski, co oznacza, że przez dwie godziny nie będzie możliwości przejazdu zarówno w kierunku Łodzi, jak i Katowic.
Jadący z Warszawy mogą ominąć to miejsce, zjeżdżając na węźle Piotrków Trybunalski Wschód na DK91. Z kolei poruszający się z południa w kierunku Łodzi lub Warszawy zjadą na węźle Kamieńsk i DK91 dotrą do węzła Piotrków Trybunalski Wschód.
Tej nocy transport opuści autostradę A1 i wjedzie na drogę ekspresową S8 (na węźle Piotrków Tryb. Zach.), którą dotrze na parking dla pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne (338 km między węzłami Polichno i Wolbórz).
16 listopada o godzinie 22 transport wyruszy dalej. Nad ranem 17 listopada musi dotrzeć na kolejny parking który usytuowany jest za węzłem Rawa Mazowiecka (km 398).
W nocy z 16 na 17 listopada ruch w kierunku Warszawy będzie utrudniony. Konwój będzie się poruszał całą szerokością jezdni, brak możliwości wyprzedzania. Jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.
Noc z 18 na 19 listopada - transport skieruje się drogą ekspresową S8 w stronę Warszawy. Przewiduje się, że między północą a godz. 1 konwój opuści województwo łódzkie i wjedzie na teren województwa mazowieckiego. Jadący ze Śląska w kierunku Warszawy mogą ominąć odcinek trasy S8, po której prowadzony jest transport, jadąc z Piotrkowa Trybunalskiego autostradą A1 w kierunku Łodzi i zjeżdżając na węźle Łódź Północ na autostradę A2 w stronę Warszawy.
Tak dużych elementów jeszcze po polskich drogach nie przewożono. GDDKiA apeluje do kierowców o ostrożność i stosowanie się do wprowadzanej na czas przejazdu zmienionej organizacji ruchu.
Przebieg drogi ekspresowej S19
Droga ekspresowa S19 wiedzie od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, przez bliskie sąsiedztwo Białegostoku i dalej na południe przez Lublin aż do granicy ze Słowacją w Barwinku. Ten fragment S19 jest częścią międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia łączącego kraje bałtyckie, poprzez Białystok, Lublin i Rzeszów, z południem Europy.
Trasa S19 - aktualności
Maszyna TBM w październiku najpierw dotarła do portu w Hamburgu, a później do Szczecina. Następnie ze Szczecina do Opola elementy maszyny przetransportowano barkami i pontonami po Odrze. Teraz przewożone są lądem na plac budowy S19. Transport odbywa się w trzech konwojach, tylko nocą.
Technologia i sprzęt TBM, który ma zostać wykorzystany podczas budowy tego odcinka zostanie dostarczony przez firmę Acciona. Wszystkie elementy zostaną dostarczone na plac budowy w Babicy do końca tego roku tak, aby prace związane z drążeniem tunelu mogły rozpocząć się w 2023 roku.
W kwietniu tego roku rozpoczęła się budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 między Rzeszowem a Babicą.
Odcinki Jawornik - Lutcza i Lutcza - Domaradz - ten fragment S19 będzie wymagający technicznie dla przyszłego wykonawcy. Trudny geologicznie teren narzuca konieczność poprowadzenia trasy w tunelu i estakadami. Estakadą ma być realizowany odcinek pomiędzy Jawornikiem i Lutczą, o długości ok. 5,2 km. Estakada będzie miała 780 m rozpiętości i wysokie na 36 m nawet filary. Estakada przejdzie w dwunawowy tunel pod górą Kamieniec o długości niemal 3 km. Oprócz estakady i tunelu, wybudowane zostaną też obiekty inżynierskie oraz most pełniący funkcję przejścia dla małych zwierząt. Powstanie, oczywiście, MOP - Jawornik w kierunku Barwinka. GDDKiA przebuduje także drogi lokalne. Na tym odcinku zakończenie prac projektowych i robót budowlanych jest planowane w ciągu 59 miesięcy od podpisania umowy.
Prace na odcinku S19 Lutcza - Domaradz obejmą budowę odcinka drogi ekspresowej o długości ok. 6,4 km o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, wraz z pasem awaryjnym. W ramach zadania wybudowany zostanie m.in. węzeł drogowy Domaradz, zlokalizowany w miejscu skrzyżowania S19 z drogą wojewódzką nr 886. Na tym odcinku S19 największym wyzwaniem będzie budowa dwunawowego tunelu pod górą Hyb o długości ok. 990 m. W ciągu trasy głównej powstaną także: estakada, 3 mosty, 5 wiaduktów, przejście górne dla średnich zwierząt. Powstanie również obwód drogowy w Domaradzu, którego częścią będzie Centrum Zarządzania Tunelami obsługujące tunele w ciągu S19 w województwie podkarpackim. Na potrzeby akcji ratunkowych wykonane zostaną także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR. Zakończenie prac projektowych i robót budowlanych na tym fragmencie S19 jest planowane w ciągu 51 miesięcy od podpisania umowy.
W maju 2022 oddano fragment S19 między Niedrzwicą Dużą a Kraśnikiem, dzięki czemu mieszkańcy Rzeszowa uzyskali połączenie drogami ekspresowymi z Warszawą, a kierowcy z Lubelszczyzny ekspresowo dotrą do autostrady A4. W ramach inwestycji powstało m.in. 17 obiektów inżynierskich, w tym 12 wiaduktów, dwa przejścia dla dużych zwierząt, most i dwie kładki. Zadanie obejmowało ponadto budowę węzła drogowego Wilkołaz.
W lutym 2022 ruszyła budowa ponad 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Wykonawcą jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988. Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19.
Natomiast, inwestycję w ciągu drogi ekspresowej S19 od granicy województwa mazowieckiego i lubelskiego do Międzyrzeca Podlaskiego zrealizuje firma Strabag za ok. 391,5 mln zł. Wykonawca w ciągu pierwszych 10 miesięcy od podpisania umowy opracuje dokumentację niezbędną do złożenia wniosku o wydanie przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W ramach zadania przewidziana jest budowa ok. 13,7 km drogi ekspresowej, która poza dwoma węzłami, jest drogą jednojezdniową i w ramach inwestycji zyska na odcinku ok. 6,2 km drugą jezdnię. Przebudowane zostaną też łącznice węzłów Międzyrzec Podlaski Północ oraz Międzyrzec Podlaski Południe. Z kolei węzeł Łukowisko, komunikujący ten odcinek szlaku Via Carpatia z autostradą A2, powstanie w ramach realizacji jednego z odcinków autostrady. W ramach inwestycji powstanie sześć obiektów inżynierskich, w tym przejście dla dużych zwierząt i wiadukt nad linią kolejową. Zakończenie budowy planowane jest w drugiej połowie 2025 r.
Przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S19 Kock - Lubartów wygrała również firma Strabag. W ramach zadania wybuduje ona odcinek długości ok. 15,8 km, między końcem obwodnicy Kocka i Woli Skromowskiej a węzłem Lubartów Północ. Trasa przebiegać będzie w ok. 70% nowym śladem, głównie terenami rolnymi. Na początkowym fragmencie (ok. 3 km) pobiegnie istniejącym korytarzem drogi krajowej nr 19. Na wysokości jeziora Kunów powstanie węzeł Firlej. Następnie trasa od wschodniej strony ominie miasto i jezioro Firlej, a także okoliczne lasy. Na pozostałym obszarze droga pobiegnie równolegle do istniejącej drogi krajowej nr 19. Przed Lubartowem zaplanowano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP Mieczysławka oraz MOP Wola Lisowska. Budowa drogi planowana jest w latach 2023-2025.
W lipcu 2021 GDDKiA podpisała również umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S19 między Miejscem Piastowym a Duklą. To już ósmy odcinek trasy Via Carpatia w realizacji w województwie podkarpackim. Wykonawcą prac jest firma Strabag. Wartość kontraktu to 479 mln zł. Umowa przewiduje opracowanie projektu i budowę odcinka drogi ekspresowej S19 długości ok. 10 km.
W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w obu kierunkach (bez pasa awaryjnego). Powstanie także węzeł drogowy w rejonie miejscowości Dukla, który połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 oraz drogą powiatową nr 1956R.
Na tym odcinku S19 powstanie łącznie 47 obiektów inżynierskich, w tym 22 w ciągu głównym drogi ekspresowej (trzy estakady, pięć wiaduktów, dziewięć mostów, jedno przejście górne dla dużych zwierząt, jedno przejście dolne dla średnich zwierząt, jedno przejście dolne dla małych zwierząt oraz dwa przepusty).
Wykonawca na projekt i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie ma 36 miesięcy (do etapu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych). Wymaganiem GDDKiA jest złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) w terminie 10 miesięcy od podpisania umowy. Zakończenie inwestycji zaplanowano na połowę 2025 roku.
Odcinki S19 w budowie
- Południowa Obwodnica Białegostoku (długość 24,5 km)
Inwestycję podzielono na 2 odcinki:
- Białystok Zachód – Białystok Księżyno (16,6 km),
- Białystok Księżyno – Białystok Południe (7,9 km).
Przetarg ogłoszono w kwietniu 2020 roku. Umowy na oba odcinki podpisano w grudniu 2020 roku. Budowa potrwa do 2024 roku.
- Białystok Południe (bez węzła) – Ploski (13 km)
Przetarg ogłoszono w maju 2020 roku. Wykonawca będzie miał do wykonania węzeł Zabłudów oraz przeszło 150-metrowy most nad doliną Narwi. Umowę na projekt i budowę podpisano w listopadzie 2020.
- Ploski – Haćki (8,9 km)
Przetarg ogłoszono w lipcu 2020 roku. Umowę o wartości 305,4 mln podpisano na początku 2021 z konsorcjum firm Unibep, Budrex i Value Engineering. Zadanie realizowane jest w systemie Projektuj i buduj. To oznacza, że wykonawca musi teraz przygotować dokumentację projektową do wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Roboty budowlane zaplanowane są na lata 2022–2024.
- Lubartów Północ – Lublin Rudnik (23 km)
Przetarg ogłoszono w czerwcu 2020 roku. Umowę podpisano w lutym 2021 r. Uzyskanie decyzji ZRID oraz rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w 2022. Budowa ma potrwać do 2024.
- Lublin – Kraśnik (42 km)
Przetarg ogłoszono w 2015 r. Odcinek realizowany jest etapami: Lublin (w. Lublin Węglin) – w. Niedrzwica Duża (12 km), w. Niedrzwica Duża - w. Kraśnik Północ (20 km), w. Kraśnik Północ - w. Kraśnik Południe (10 km).
- Kraśnik – Lasy Janowskie (33 km)
Przetarg ogłoszono w 2015. Umowy zostały podpisane 30 października 2017. Odcinek jest podzielony na 3 etapy:
- Kraśnik Południe – Janów Lubelski Północ (18 km),
- obwodnica Janowa Lubelskiego (7 km),
- Janów Lubelski Południe (koniec obwodnicy) – Lasy Janowskie (8 km).
- Lasy Janowskie - Rzeszów Południe (81,8 km)
Ten odcinek udostępniono do ruchu.
- Rzeszów Południe – Babica (10,3 km) i dalej Jawornik, Iskrzynia - Miejsce Piastowe - Dukla
Przetarg ogłoszono w 2019. Umowę na projekt i budowę odcinka podpisano w lipcu 2020. Budowa ma potrwać 70 miesięcy, czyli do 2026.
- Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia, Dukla - Barwinek i dobudowa drugiej jezdni Sokołów Małopolski Płn. - Jasionka
Przetarg ogłoszono 1 lipca 2022. Zakończenie prac projektowych i robót budowlanych jest planowane w ciągu 59 miesięcy od podpisania umowy na odcinku S19 Jawornik - Lutcza i 51 miesięcy na odcinku Lutcza - Domaradz.
Przetargi na podlaskie odcinki S19
Ruszyły już przetargi na zaprojektowanie i wybudowanie trzech kolejnych fragmentów drogi ekspresowej S19 w województwie podlaskim. Są to odcinki:
- Ploski - Haćki,
- Haćki - Bielsk Podlaski Zachód,
- Bielsk Podlaski Zachód - Boćki.
To kolejne 30 kilometrów drogi ekspresowej S19 na Podlasiu, prowadzące na południe w stronę Lublina - od rzeki Narew (Ploski), przez obejście Bielska Podlaskiego, aż po miejscowość Boćki.
- odcinek od węzła Księżyno do węzła Białystok Południe (wraz z budową nowego fragmentu drogi krajowej nr 65 od węzła Białystok Południe do miejscowości Grabówka)
Ten odcinek domyka tzw. Południową Obwodnicę Białegostoku. W przetargu wpłynęło 10 ofert, z których najtańszą złożyło hiszpański konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldes Construcciones (456,14 mln zł). Najwyższą ofertę, bo na 571,49 mln zł, złożył kontrakt Mostostal Warszawa i tylko ta oferta przekraczała kosztorys zamawiającego, czyli 540,31 mln zł.
- odcinek Krynice – Białystok Zachód oraz Białystok Południe – Ploski
To 10-kilometrowy odcinek Krynice (od istniejącej DK65) - Dobrzyniewo (bez węzła) – Białystok Zachód (z węzłem) oraz prawie 13-kilometrowy odcinek Białystok Południe (bez węzła) – Ploski nad Narwią. Oba odcinki mają być gotowe pod koniec 2024 roku.
Polecany artykuł:
Polecany artykuł:
S19 to część międzynarodowego szlaku Via Carpatia
S19, z wyłączeniem odcinka Kuźnica Białostocka-Białystok, to część międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który w Polsce będzie mieć długość ponad 700 km. Droga przebiegać będzie przez województwo podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Via Carpatia połączy Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję.