Najdłuższa droga ekspresowa w Polsce to obecnie S7. Łączy Gdańsk, Kraków i Warszawę. Kiedy cała S7 będzie gotowa?
Autor: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Oto wybudowane już odcinki S7
Droga ekspresowa S7 to obecnie najdłuższa w Polsce ekspresówka i jedna z najważniejszych tras szybkiego ruchu. Kiedyś dłuższa od niej będzie S8. S7 łączy północ z południem, Gdańsk z Warszawą i Krakowem. Droga S7 nie jest jeszcze kompletna. Brakuje kilku odcinków, które są w budowie lub na etapie projektu. Kiedy będzie gotowa cała S7?
Spis treści
- Droga ekspresowa S7 – najdłuższa w Polsce
- Droga ekspresowa S7 przebieg
- Droga ekspresowa S7 - odcinki w budowie
- S7 Płońsk – Czosnów w budowie
- S7 do Warszawy (Kiełpin – Trasa Armii Krajowej w Warszawie)
- Budowa S7 w Małopolsce
- S7 Kraków – Myślenice w planach
- S7 od Myślenic do Rabki-Zdrój jest gotowa
- Początki budowy drogi ekspresowej S7 w PRL-u
Droga ekspresowa S7 – najdłuższa w Polsce
Droga ekspresowa S7 to dziś najdłuższa droga szybkiego ruchu w Polsce o standardzie drogi ekspresowej. To część europejskiego traktu E77. Po ukończeniu budowy, trasa będzie liczyła 750 km długości. To więcej niż A1 (584 km) i więcej niż ma najdłuższa polska autostrada - A4 (672,8 km). Na dziś to rekord, ale w przyszłości, po ukończeniu budowy drogi ekspresowej S8 – to właśnie ona zyska miano najdłuższej drogi ekspresowej w Polsce. S8 będzie biegła od granicy z Czechami do Białegostoku i potem do granicy z Litwą. Na razie długość tej trasy wynosi 534 km i możemy nią jechać od Kobierzyc na Dolnym Śląsku do przedmieść Białegostoku.
Droga ekspresowa S7 przebieg
Obecna długość S7, po której mogą się już przemieszczać kierowcy to 558 km.Droga ekspresowa S7 łączy kluczowe miasta Polski – Gdańsk z Warszawą i Krakowem. Docelowo S7 będzie na południe od Krakowa częścią zakopianki.
Obecnie kierowcy mogą już jeździć S7 na odcinkach:
- od Gdańska do Płońska
- z Warszawy do Miechowa
- z Myślenic do Rabki Zdrój.
Droga ekspresowa S7 - odcinki w budowie
W budowie są odcinki na północy Polski. Chodzi o obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej, która będzie częścią S7 łączącej się z S6 na węźle Chwaszczyno i włączającej się do obecnego przebiegu S7 na węźle Gdańsk Południe. Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości około 32 km pojedziemy w 2025 roku.
S7 Płońsk – Czosnów w budowie
GDDKiA przebudowuje starą dwujezdniową DK7/S7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem. Podpisano już umowę na budowę trasy od Czosnowa do Kiełpina.
S7 do Warszawy (Kiełpin – Trasa Armii Krajowej w Warszawie)
W trakcie przetargu jest opracowanie projektu budowlanego dla połączenia S7 z Warszawą. W ramach inwestycji ma powstać 13 kilometrów ekspresówki. Nowy odcinek S7 ma połączyć Kiełpin z Trasą Armii Krajowej w Warszawie. Na tym odcinku powstaną dwa tunele, a także węzeł Warszawa Północ na skrzyżowaniu z S8 na wysokości Bemowa. 57-kilometrowy odcinek od Płońska do Warszawy będzie miał po trzy pasy ruchu na obu jezdniach.
Budowa S7 Widoma - Kraków. Wiemy, kiedy ją oddadzą, ale bez węzła Mistrzejowice
Autor: GDDKiA
Trwa budowa drogi ekspresowej S7 Kraków - Widoma
Budowa S7 w Małopolsce
W budowie jest także jeden odcinkek S7 w województwie małopolskim od Widomej do Krakowa. W sierpniu 2024 roku został oddany do ruchu odcinek Miechów – Szczepanowice. Łączy się z istniejącym już 13-km odcinkiem S7 Szczepanowice – Widoma.
Bardziej skomplikowana sprawa jest w przypadku budowy odcinka S7 Kraków - Widoma.
Jego główna część zostanie oddana do użytku pod koniec 2024 roku. Jednak bez ważnego węzła Mistrzejowice. To właśnie na tym węźle S7 będzie się łączyła z drogą ekspresową S52, będącą północną obwodnicą Krakowa. Węzeł musiał być powtórnie przeprojektowany, gdyż po sprawdzeniu okazało się, że według obecnego projektu, trasa owszem, miałaby wystarczającą przepustowość na dziś, jednak w perspektywie kolejnych kilkunastu lat nie byłoby to już wystarczające rozwiązanie. Stąd decyzja o przeprojektowaniu i aneksowaniu terminu oddania tego węzła. Ma być gotowy w 2025 roku. Jak zapewniają jednak przedstawiciele GDDKiA, trasa będzie jednak przejezdna i będzie się łączyła z północną obwodnicą Krakowa przy pomocy innych tymczasowych łącznic. Droga będzie przejezdna pod koniec 2024 roku.
S7 Kraków – Myślenice w planach
Aktualnie odcinek drogi krajowej nr 7 między Krakowem a Myślenicami jest odcinkiem dwujezdniowym klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Występują na nim nienormatywne łuki, kolizyjne skrzyżowania, przejścia dla pieszych, a także pojedyncze zjazdy. Droga ta obsługuje zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Przeprowadzone prognozy ruchu przewidują dynamiczny wzrost natężenia ruchu w najbliższych latach. Wybrano już wykonawcę, który zaprojektuje przebieg tej trasy. To firma IVIA opracuje Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla drogi ekspresowej S7 między Krakowem a Myślenicami. Wykonawca będzie miał 6 lat na opracowanie tego dokumentu. Koszt to 23,3 mln zł.
S7 od Myślenic do Rabki-Zdrój jest gotowa
Obecnie w drodze na południe od Krakowa korzystamy już z ponad 31 km drogi ekspresowej od Myślenic do Rabki-Zdroju z tunelem pod górą Luboń Mały. Trwają już prace przy opracowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla około 35 km dwujezdniowej drogi od Rabki-Zdroju do Chyżnego i granicy ze Słowacją.
Budowa drogi ekspresowej S7 Miechów - Szczepanowice. Trasa już otwarta
Autor: GDDKiA
Budowa tego odcinka S7 nie jest zbyt skomplikowana. To odcinek liczący zaledwie 5,32 km długości.
Początki budowy drogi ekspresowej S7 w PRL-u
Jak informuje GDDKiA, pierwsze odcinki drogi ekspresowej na trasie pomiędzy Gdańskiem, Warszawą, Krakowem i Chyżnem powstawały jeszcze w czasach PRL. Chodzi o przebudowywany obecnie fragment pomiędzy Ostrzykowizną koło Zakroczymia i Czosnowem z mostem na Wiśle, którego pierwszą nitkę oddano w 1990 r. a budowę drugiej zakończono w 1992 r.
- Wcześniej, w latach 1974-1984 powstała jednojezdniowa zachodnia obwodnica Kielc, jako część planowanej autostrady z Warszawy do Krakowa, ostatecznie rozbudowana do dwujezdniowej drogi ekspresowej udostępnionej w 2013 r. Kierowcy mieli też do dyspozycji dwujezdniowe wylotówki z Warszawy w kierunku Płońska i Grójca oraz odcinki omijające położone przy trasie miejscowości.
- W 1997 roku powstała jednojezdniowa obwodnica Miłomłyna, rozbudowana do dwóch jezdni wraz z realizacją sąsiednich odcinków.
- W pierwszej dekadzie XXI wieku powstały kolejne obwodnice, już w układzie dwujezdniowym, Białobrzegów, Jędrzejowa, Grójca i Płońska.
- Z Myślenic do Lubnia jechaliśmy drogą ekspresową, podobnie jak z Grójca do Jedlińska koło Radomia. Realizacja kolejnych odcinków S7 ułatwiała podróż, ale na długie odcinki trzeba było czekać do jesieni 2018 r, gdy z Gdańska można było dojechać ponad 200-kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej do Napierek na granicy woj. warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego.
- Z końcem 2019 r. kierowcy mogli przejechać kolejne około 200 km od Grójca, omijając Radom, do Moczydła na granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego.
- W 2022 r. jadąc z Gdańska mieliśmy już blisko 280 km ekspresówki przechodzącej za Płońskiem w dwujezdniową DK7 (na fragmencie pod Modlinem starą S7).
- Z Myślenic do Rabki-Zdroju podróżujemy już korzystając z nowego pond 2-kilometrowego tunelu pod Luboniem Małym.
- Od początku września 2023 r. z Warszawy po przejechaniu 240 km wygodna ekspresówką dojedziemy już w okolice Miechowa.
Czytaj też:
- Autostrady w Polsce i Europie, najdłuższe, najdroższe i najlepszej jakości
- W Stoczni Wojennej powstaje gigantyczna hala kadłubowa do budowy polskich fregat
- Zaczyna się budowa S10, drogi która połączy Pomorze Zachodnie z Warszawą. Są wszyscy wykonawcy
- Obwodnica Łomży - kiedy koniec budowy S61? MAPA Powstaje tu największy most nad Narwią
- Obwodnica Opatowa w budowie. Kiedy otwarcie nowej trasy w Świętokrzyskiem?
- Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby minęła już półmetek. To wyczekiwana droga