Sąd umożliwił powstanie nowej warszawskiej inwestycji – Portu Praskiego
Budowa warszawskiego Portu Praskiego jest już możliwa. Do tej pory, nowa inwestycja projektu JEMS Architekci była zablokowana z powodu zagrożenia powodzią. Rozwiązaniem byłaby tama przeciwpowodziowa, jednak inwestor przez długi czas nie mógł dostać pozwolenia na jej budowę.
Będzie pozwolenie na budowę tamy przeciwpowodziowej przy nowej inwestycji Port Praskiw Warszawie
Pod koniec kwietnia sąd wydał wyrok, który umożliwi realizację Portu Praskiego – dużej inwestycji planowanej w Warszawie. Do tej pory budowa była niemożliwa z powodu zagrożenia powodzą. Dziś, zgodnie z postanowieniem sądu, na Pradze-Północ będzie mogła powstać śluza przeciwpowodziowa, która rozwiąże problem.
Kompleks Port Praski miałby się znaleźć pomiędzy ulicami Okrzei, Wybrzeżem Szczecińskim, Sokolą i Zamoyskiego. Projekt zagospodarowania ok. 38 ha Pragi-Północ składa się z części biurowej i mieszkaniowej. Kompleks zlokalizowany będzie ok. 800 m od Stadionu Narodowego, i ok. 10 minut jazdy samochodem od Pałacu Kultury. Autorem projektu jest pracownia JEMS Architekci.
Teren portu należy do spółki miliardera Zygmunta Solorza, natomiast inwestorem jest spółka Port Praski, która już od 2010 prowadzi z ratuszem rozmowy dotyczące budowy śluzy umożliwiającej realizację nowej inwestycji. W 2013 spółka złożyła wniosek o pozwolenie na budowę, który został odrzucony. Następnie firma odwołała się do Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego – projekt również oddalono. W końcu inwestor odwołał do sądu administracyjnego, który pozytywnie rozpatrzył budowę śluzy.
Spółka Port Praski zamierza zorganizować przetarg na generalnego wykonawcę oraz konkurs na zagospodarowanie kolejnych 5 pięciu kwartałów zespołu, zaraz po tym jak uzyska oficjalne pozwolenie na budowę śluzy. Szybkość działań ma doprowadzić do sprzedaży ok. tysiąca nowych mieszkań, jeszcze w 2016. Szacuje się, że budowa 10 metrowej wysokości tamy pochłonie ok. 50 mln zł i potrwa dwa lata.Uchroni ona przed powodzią tereny od ul. Ratuszowej na Pradze-Północ do ul. Paryskiej na Saskiej Kępie. Gdy już powstanie, w okolicy ul. Sokolej będzie mogła rozpocząć się budowa 4 wieżowców biurowych z funkcją handlowo-usługową w parterach, zaś nad wodą – osiedle mieszkaniowe. Ponadto, w ramach realizacji Portu Praskiego, miasto zyska nową formę komunikacji – na ul. Krowiej, obok projektowanej mariny dla jachtów, zaplanowano przystanek tramwaju wodnego.
Nazwa inwestycji: Port Praski. Pozwolenie na budowę śluzy przeciwpowodziowej
Adres inwestycji: Praga-Północ, Warszawa
Inwestor: PORT PRASKI Sp. z o. o.
Autor projektu architektonicznego: JEMS Architekci (autor projektu Port Praski)
Generalny wykonawca: jeszcze nie wybrany
Powierzchnia: 38 ha
Koszt inwestycji: I etap, budowa śluzy – 50 mln zł