Spółka CPK przedłuża przetarg na budowę tunelu dla kolei dużych prędkości

2024-10-20 10:14
Start maszyny TBM Katarzyna
Autor: Jakub Mazurkiewicz Obecnie tunel średnicowy pod Łodzią jest drążony m.in. przez maszynę TBM Katarzyna

Spółka Centralny Port Komunikacyjny przedłużyła właśnie przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. To jeden z najważniejszych kontraktów kolejowych tego roku i jeden z najbardziej zaawansowanych obecnie projektów kolejowych CPK. Dwa pozostałe są już realizowane w centrum Łodzi. Otwarcie ofert pod koniec listopada.

Spis treści

  1. Przetarg na tunel pod Łodzią
  2. Pod koniec września miało być otwarcie ofert na tunel dużych prędkości
  3. Tunel kolei dużych prędkości w Łodzi wydrąży maszyna TBM
  4. Komora startowa tunelu już w budowie
  5. Dwa kontrakty kolejowe już podpisane przez CPK
  6. Tunel średnicowy w Łodzi w budowie - zobacz galerię

Przetarg na tunel pod Łodzią

W lipcu ogłoszono jeden z najważniejszych przetargów kolejowych w tym roku. Mowa o budowie 4,6-kilometrowego tunelu dla kolei dużych prędkości pod Łodzią Fabryczną.

Tunel dalekobieżny CPK o długości ponad 4,6 km to kluczowy element tzw. linii Y, czyli projektowanej trasy kolei dużych prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.

Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi jest najbardziej zaawansowaną inwestycją kolejową CPK. W tej chwili w Łodzi trwa budowa komory Retkinia i toczą się prace przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury obok dworca Łódź Fabryczna.

Jak twierdził wówczas Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. “Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem.  To bardzo ważna inwestycja,  która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski.

MuratorPlus: Przebudowa węzła kolejowego w Katowicach

Pod koniec września miało być otwarcie ofert na tunel dużych prędkości

Chętne do budowy tunelu dla kolei dużych prędkości firmy, mogły początkowo składać oferty do końca września. Wtedy to zapowiedziano ich otwarcie. Ale plany się zmieniły, bo wpłynęły odwołania co do przedstawionej SIWZ. Po interwencji Krajowej Izby odwoławczej CPK musiało wprowadzić tam zmiany, dlatego też trzeba było wydłużyć postępowanie przetargowe. Jak dowiedzieliśmy się w PKP PLK, zmiany dotyczyły m.in.  warunków udziału w postępowaniu, opisu przedmiotu zamówienia, dokumentacji projektowej i projektu umowy. 

Jak informuje spółka CPK, wybór najkorzystniejszej oferty nastąpi na podstawie ceny (która stanowi 70 proc. kryteriów przetargowych) i kwalifikacji personelu (30 proc.). Na realizację zamówienia wykonawca będzie miał 46 miesięcy od podpisania umowy.

Obecnie otwarcie ofert zaplanowano na 29 listopada - powiedziała nam rzeczniczka CPK, Agnieszka Stefańska-Krasowska.

Tunel kolei dużych prędkości w Łodzi wydrąży maszyna TBM

Tunel pod centrum Łodzi, który zostanie wydrążony maszyną TBM o średnicy około 14 metrów, będzie miał 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach. To będzie najdłuższy i o największej średnicy podziemny przejazd kolejowy dotychczas realizowany tą metodą w Polsce.

Czytaj też: Tunel średnicowy w Łodzi w budowie. Jedna maszyna stoi, druga pracuje

Pociągi jadące linią kolejową nr 85 od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie „Y” – na Wrocław i Poznań.

Przetarg na tunel w Łodzi to dowód na to, że kontynuujemy realizację inwestycji CPK, kierując się korzyściami dla pasażerów. Tunel ten będzie bardzo istotnym elementem linii „Y”, która jest naszym priorytetem inwestycyjnym. Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy w 2032 roku podróż między tymi miastami skróci się do około 40 minut, czyli znacznie krócej niż obecnie. Będzie to czas porównywalny z czasem przejazdu warszawskim metrem ze stacji Kabaty do stacji Młociny – stwierdził wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

Komora startowa tunelu już w budowie

Komora startowa umożliwiająca start drążenia za pomocą tarczy zmechanizowanej TBM powstaje w okolicach osiedla Retkinia – na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej. Prace prowadzone są przez firmę Budimex, z którą w grudniu ubiegłego roku spółka CPK podpisała umowę wartą 147 mln zł netto. Zgodnie z kontraktem, prace w zakresie Komory Startowej powinny zakończyć się jeszcze w tym roku.  Realizacja tunelu dalekobieżnego CPK jest skoordynowana z trwającą budową tunelu PKP Polskich Linii Kolejowych – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego.

Polecamy też: Maszyna do drążenia tunelu kolejowego w centrum Łodzi już pracuje. Jak działa maszyna TBM?

Oto podziemne królestwo Katarzyny w Łodzi. Tunele, przystanki i dworzec

Dwa kontrakty kolejowe już podpisane przez CPK

Spółka CPK podpisała dotychczas dwa z trzech dużych kontraktów dotyczących Łodzi. Pierwszy to umowa na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), które są już mocno zaawansowane. Drugim podpisanym kontraktem jest umowa na budowę komór: startowej Retkinia (roboty już trwają) i odbiorczej Fabryczna (prace zaczną się po zakończeniu robót przy ŁDK).  Wzmacnianie fundamentów ŁDK, po zachodniej stronie dworca Łódź Fabryczna, realizuje od września ubiegłego roku firma Keller Polska. Wartość tego kontraktu to ponad 93 mln zł netto. Operacja powinna zostać zakończona w połowie 2025 r.

Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.

Tunel średnicowy w Łodzi w budowie - zobacz galerię

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej