Stacja kolejowa w Ełku po przebudowie już w europejskich standardach. To część Rail Baltica

2024-11-13 12:31

Stacja kolejowa w Ełku przeszła prawdziwą metamorfozę. Zakończyły się tam właśnie najważniejsze prace związane z jej modernizacją i rozbudową. Stacja ma trzy nowe perony i nowoczesną infrastrukturę z której już od jakiegoś czasu korzystają pasażerowie. Zamiast przejazdu kolejowego stanął tu nowy wiadukt a w innych miejscach dwupoziomowe skrzyżowania.

Spis treści

  1. Metamorfoza przebudowanej stacji Ełk
  2. Nowe wiadukty kolejowe i drogowe w Ełku
  3. Stacja Ełk przyjmie nawet 740-metrowe pociągi
  4. Koszt modernizacji stacji Ełk
  5. Tak przebudowywano stację w Ełku - zobacz zdjęcia z wcześniejszych etapów budowy
MuratorPlus: Przebudowa węzła kolejowego w Katowicach

Metamorfoza przebudowanej stacji Ełk

To jedna z większych inwestycji kolejowych na Mazurach. Przebudowywana stacja Ełk jest częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, która łączy Polskę z krajami Bałtyckimi i Europą Zachodnią. Trwają tu jeszcze ostatnie, mniejsze, prace związane z modernizacją stacji kolejowej, budową nowych torów, rozjazdów i wiaduktów. Inwestycja jest warta 612 mln złotych i jest częścią większego zadania związanego z pracami na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk.

Na stacji kolejowej Ełk po gruntownej modernizacji zmieniło się praktycznie wszystko. Powstały nowe perony, układ torowy oraz obiekty inżynieryjne w mieście. Inwestycja jest częścią miliardowego projektu – budowy międzynarodowej trasy Rail Baltica, dzięki której kolej w Ełku zyskała europejski standard.

Obecnie zakończyły się już prace związane z przebudową i modernizacją stacji. Dla pasażerów nowa infrastruktura to duże ułatwienie w podróżach z tego miejsca. Zamiast dotychczasowych, niższych i mniej wygodnych, zbudowano dwie platformy o długości 400 m, jedną o długości 300 m i wysokości 76 cm. Łatwiej wsiada się z nich do pociągów, a obszerne wiaty chronią przed opadami i słońcem.

Nie na wszystkich peronach odbywa się już normalny ruch. Przy peronach nr 1 i 2 pierwsze pociągi zatrzymają się 15 grudnia tego roku, wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.

Do peronów można dotrzeć nowym tunelem o długości 110 m, prowadzącym od budynku dworca na drugą stronę stacji, w rejon osiedla Zatorze. Dostępność zapewniają windy, natomiast na samych peronach pomagają ścieżki naprowadzające. Dodatkowym udogodnieniem będzie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), który zapewni aktualne informacje o ruchu pociągów. Obecnie trwają jeszcze prace nad jego wdrożeniem.

Nowe wiadukty kolejowe i drogowe w Ełku

Jak informują PKP PLK, poza stacją Ełk, inwestycja objęła także przystanek Ełk Szyba Wschód – gdzie zbudowano dwa nowe dwustumetrowe perony. Tuż obok, w miejscu dawnego przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Kolejowej, powstał wiadukt dla pociągów. Kierowcy bezpiecznie przejeżdżają pod torami, natomiast pasażerowie zyskali wygodne drogi dojścia do peronów.

Bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania powstały także w innych częściach miasta.

Nowy wiadukt nad ul. Suwalską i przebudowane odcinki sąsiednich ulic usprawniają komunikację w centrum. Zupełnie nowe rozwiązanie komunikacyjne powstało także w rejonie ul. Towarowej i Norwida. Jest tam tunel dla samochodów, a nad nim dwa wiadukty – kolejowy i drogowy. Dzięki połączeniu z inwestycją miasta Ełk, powstał funkcjonalny układ ulic. Pulę obiektów inżynieryjnych zamyka most na rzece zbudowany w miejsce starej konstrukcji, który na lata zapewni bezpieczny przejazd pociągów.

Przypomnijmy też, że na jeden z wiaduktów prowadzą w Ełku schody wydrukowane z betonu w technologii 3D.

Stacja Ełk przyjmie nawet 740-metrowe pociągi

Zmieniło się także sporo jeśli chodzi o rozwiązania dla przewozów towarowych na stacji Ełk. Nie ma już osobnej stacji Ełk Towarowy z jej odrębnymi nastawniami. Cały układ torowy wchodzi w zakres stacji Ełk. Stało się tak dzięki centralizacji urządzeń i sterowaniu ruchem pociągów z jednego miejsca. W tym celu powstało tu nowoczesne lokalne centrum sterowania, wyposażone w zaawansowane urządzenia komputerowe. Dzięki temu dyżurni ruchu kontrolują jazdy pociągów na 40 km torów i 118 rozjazdach, z których obecnie składa się stacja w Ełku. Po przebudowie układu torowego można tu odprawiać pociągi towarowe o długości do 740 m.

Koszt modernizacji stacji Ełk

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości 612 mln zł została zrealizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace dofinansowano ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.

Generalnym wykonawcą tej inwestycji jest firma Budimex.

Tak przebudowywano stację w Ełku - zobacz zdjęcia z wcześniejszych etapów budowy

Schody - żelbetowe czy drewniane. MUROWANE STARCIE
Piotr Laskowski oraz Radosław Murat zapraszają na "Murowane Starcie". W tym odcinku, prowadzący zetrą się o wybór materiału schodów. Co i w jakich sytuacjach wybrać, schody żelbetowe czy drewniane? Zapraszamy do odsłuchu
Murowane starcie

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej