Stacja kolejowa w Ełku po przebudowie już w europejskich standardach. To część Rail Baltica
Autor: PKP PLK/Paweł Chamera
Stacja Ełk - nowe tory i perony
Stacja kolejowa w Ełku przeszła prawdziwą metamorfozę. Zakończyły się tam właśnie najważniejsze prace związane z jej modernizacją i rozbudową. Stacja ma trzy nowe perony i nowoczesną infrastrukturę z której już od jakiegoś czasu korzystają pasażerowie. Zamiast przejazdu kolejowego stanął tu nowy wiadukt a w innych miejscach dwupoziomowe skrzyżowania.
Spis treści
- Metamorfoza przebudowanej stacji Ełk
- Nowe wiadukty kolejowe i drogowe w Ełku
- Stacja Ełk przyjmie nawet 740-metrowe pociągi
- Koszt modernizacji stacji Ełk
- Tak przebudowywano stację w Ełku - zobacz zdjęcia z wcześniejszych etapów budowy
Metamorfoza przebudowanej stacji Ełk
To jedna z większych inwestycji kolejowych na Mazurach. Przebudowywana stacja Ełk jest częścią międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, która łączy Polskę z krajami Bałtyckimi i Europą Zachodnią. Trwają tu jeszcze ostatnie, mniejsze, prace związane z modernizacją stacji kolejowej, budową nowych torów, rozjazdów i wiaduktów. Inwestycja jest warta 612 mln złotych i jest częścią większego zadania związanego z pracami na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk.
Na stacji kolejowej Ełk po gruntownej modernizacji zmieniło się praktycznie wszystko. Powstały nowe perony, układ torowy oraz obiekty inżynieryjne w mieście. Inwestycja jest częścią miliardowego projektu – budowy międzynarodowej trasy Rail Baltica, dzięki której kolej w Ełku zyskała europejski standard.
Obecnie zakończyły się już prace związane z przebudową i modernizacją stacji. Dla pasażerów nowa infrastruktura to duże ułatwienie w podróżach z tego miejsca. Zamiast dotychczasowych, niższych i mniej wygodnych, zbudowano dwie platformy o długości 400 m, jedną o długości 300 m i wysokości 76 cm. Łatwiej wsiada się z nich do pociągów, a obszerne wiaty chronią przed opadami i słońcem.
Nie na wszystkich peronach odbywa się już normalny ruch. Przy peronach nr 1 i 2 pierwsze pociągi zatrzymają się 15 grudnia tego roku, wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.
Do peronów można dotrzeć nowym tunelem o długości 110 m, prowadzącym od budynku dworca na drugą stronę stacji, w rejon osiedla Zatorze. Dostępność zapewniają windy, natomiast na samych peronach pomagają ścieżki naprowadzające. Dodatkowym udogodnieniem będzie System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), który zapewni aktualne informacje o ruchu pociągów. Obecnie trwają jeszcze prace nad jego wdrożeniem.
Nowe wiadukty kolejowe i drogowe w Ełku
Jak informują PKP PLK, poza stacją Ełk, inwestycja objęła także przystanek Ełk Szyba Wschód – gdzie zbudowano dwa nowe dwustumetrowe perony. Tuż obok, w miejscu dawnego przejazdu kolejowo-drogowego w ul. Kolejowej, powstał wiadukt dla pociągów. Kierowcy bezpiecznie przejeżdżają pod torami, natomiast pasażerowie zyskali wygodne drogi dojścia do peronów.
Bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania powstały także w innych częściach miasta.
Nowy wiadukt nad ul. Suwalską i przebudowane odcinki sąsiednich ulic usprawniają komunikację w centrum. Zupełnie nowe rozwiązanie komunikacyjne powstało także w rejonie ul. Towarowej i Norwida. Jest tam tunel dla samochodów, a nad nim dwa wiadukty – kolejowy i drogowy. Dzięki połączeniu z inwestycją miasta Ełk, powstał funkcjonalny układ ulic. Pulę obiektów inżynieryjnych zamyka most na rzece zbudowany w miejsce starej konstrukcji, który na lata zapewni bezpieczny przejazd pociągów.
Przypomnijmy też, że na jeden z wiaduktów prowadzą w Ełku schody wydrukowane z betonu w technologii 3D.
Stacja Ełk przyjmie nawet 740-metrowe pociągi
Zmieniło się także sporo jeśli chodzi o rozwiązania dla przewozów towarowych na stacji Ełk. Nie ma już osobnej stacji Ełk Towarowy z jej odrębnymi nastawniami. Cały układ torowy wchodzi w zakres stacji Ełk. Stało się tak dzięki centralizacji urządzeń i sterowaniu ruchem pociągów z jednego miejsca. W tym celu powstało tu nowoczesne lokalne centrum sterowania, wyposażone w zaawansowane urządzenia komputerowe. Dzięki temu dyżurni ruchu kontrolują jazdy pociągów na 40 km torów i 118 rozjazdach, z których obecnie składa się stacja w Ełku. Po przebudowie układu torowego można tu odprawiać pociągi towarowe o długości do 740 m.
Koszt modernizacji stacji Ełk
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o wartości 612 mln zł została zrealizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa), etap I odcinek Białystok – Ełk”. Prace dofinansowano ze środków Unii Europejskiej z instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”.
Generalnym wykonawcą tej inwestycji jest firma Budimex.
Tak przebudowywano stację w Ełku - zobacz zdjęcia z wcześniejszych etapów budowy
Autor: PKP PLK/Paweł. Chamera
Modernizacja stacji Ełk
Czytaj też:
- W Stoczni Wojennej w Gdyni zaczyna się kolejna wielka inwestycja. Powstanie hala magazynowa
- Wiadukt bez dojazdów w Ursusie w końcu „ożyje”. Jest przetarg na budowę drugiej drogi dojazdowej
- PKP PLK szuka najemców lokali na nowym dworcu Warszawa Zachodnia. Kiedy koniec remontu?
- Nowy Wojskowy Szpital w Krakowie to budynek modelowany cyfrowo. Na budowie pracuje robot
- Wydrukowali siedmiometrowy zbiornik na wodę w 38 godzin. Innowacyjna technologia