Stacja kolejowa w Limanowej przejdzie spory lifting za 273 mln złotych

2024-08-01 13:26

Firma Skanska będzie modernizować stację kolejową w Limanowej. PKP PLK zapowiada nowe tory, mosty i wiadukty kolejowe. Mają powstać też bezpieczne drogi, chodniki i przejścia podziemne w pobliżu stacji. Limanowa to ważna część linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz.

Spis treści

  1. Przebudowa stacji Limanowa – koszt, wykonawca
  2. Modernizacja stacji Limanowa – zakres prac
  3. Projekt Podłęże-Piekiełko, największa inwestycja kolejowa na południu Polski
  4. Zobacz jak ma wyglądać przebudowana linia 104 Chabówka - Nowy Sącz

Przebudowa stacji Limanowa – koszt, wykonawca

Jak zapowiadają PKP PLK stacja Limanowa przejdzie kompleksową modernizację. Za 273 miliony dokona jej firma Skanska. Wykonawca ma na na całkowitą modernizację stacji Limanowa dwa lata. Kilka dni temu podpisano umowę na wykonanie tej inwestycji.

Mercure Szczyrk Resort, powstaje gigantyczny hotel w górach

Modernizacja stacji Limanowa – zakres prac

Linia kolejowa zostanie częściowo poprowadzona w nowym śladzie, co pozwoli na zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h.

Całkowicie zmieni się stacja Limanowa. Powstaną na niej dwa nowoczesne perony, wyposażone w wiaty ławki i system informacji pasażerskiej, nagłośnienie i monitoring. Dostęp osobom o ograniczonej możliwości poruszania się zapewni przejście podziemne wyposażone w windy. Całość oświetlą latarnie pracujące w technologii LED.

Oprócz torów, wykonawca przebuduje mosty i wiadukty kolejowe. Pojawi się sieć trakcyjna i nowoczesny system sterowania ruchem pociągów. Zwiększenie bezpieczeństwa zapewni zamiana przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn na skrzyżowania bezkolizyjne. Prowadzić do nich będą nowe drogi i chodniki. Dla wygody i bezpieczeństwa pieszych pod torami powstanie kolejne przejście podziemne na ulicy Żuławskiego.

Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.

Projekt Podłęże-Piekiełko, największa inwestycja kolejowa na południu Polski

Przebudowa stacji Limanowa jest kolejnym etapem modernizacji linii kolejowej 104 (Chabówka – Nowy Sącz). To część projektu Podłęże-Piekiełko, największej inwestycji kolejowej na południu Polski. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech innych fragmentach tej linii kolejowej (Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna).

Czytaj też: To największa inwestycja kolejowa na południu Polski: tunel w Limanowej i przebudowa linii kolejowej 104 Chabówka – Nowy Sącz

Pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka wydrążony będzie tunel o długości 3,8 km. Dzięki niemu skrócą się podróże. W Nowym Sączu, Rabce Zdroju i Mszanie Dolnej wykonawcy pracują przy nowych mostach, wiaduktach stacjach i przystankach. Inwestycja, oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmie również budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2029 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Projekt finansowany jest w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Inwestycja finansowana w ramach Krajowego Planu Odbudowy jest częścią projektu Podłęże – Piekiełko.

Zobacz jak ma wyglądać przebudowana linia 104 Chabówka - Nowy Sącz

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej