Stacja metra Kabaty do rozbudowy. Znikną „korki” pod ziemią? Zobacz wideo
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Stacja metra Kabaty na 1. linii metra warszawskiego
Na stacji metra Kabaty na linii M1 planowana jest duża inwestycja, która obejmie m.in. rozbudowę układu torowego. Po 12 miesiącach intensywnych prac pod ziemią ma wzrosnąć komfort podróżnych: pociągi metra będą mogły szybciej wyjeżdżać na linię. Roboty budowlane będą się jednak wiązać z utrudnieniami w rejonie pętli autobusowej Metro Kabaty.
Spis treści
- Stacja metro Kabaty przejdzie rozbudowę układu torowego
- Jakie utrudnienia podczas przebudowy stacji metra Kabaty?
Stacja metro Kabaty przejdzie rozbudowę układu torowego
1. linia metra w Warszawie obsługuje pasażerów już od 1995 r., nic więc dziwnego, że w coraz większym stopniu wymaga modernizacji. W ostatnich latach m.in. unowocześniono system zasilania pociągów, a także dobudowano 3 nowe windy na stacji metra Pole Mokotowskie.
Teraz pora na zapowiadaną od kilku lat rozbudowę układu torowego za (czy też przed) stacją A1 Kabaty. Za projekt inwestycji odpowiada firma Archbox. Powstaną nowe rozjazdy między istniejącymi torami, co da większą swobodę w przestawianiu i obracaniu pociągów. Przykładowo dziś tor nr 1 za stacją jest ślepy i służy jedynie do postoju pociągów, zaś po przebudowie będzie mógł być wykorzystywany do wyjazdu składów na trasę. Tego typu zmian będzie więcej.
Jak podaje miasto, w wyniku inwestycji:
- pociągi będą mogły szybciej zawracać za stacją i znów wyjeżdżać na trasę, co powinno usprawnić kursowanie w godzinach szczytu,
- pociągi manewrujące przy peronie stacji Kabaty (np. po awarii) po przebudowie będą mogły manewrować już za stacją, nie blokując ruchu innych składów (koniec przymusowych postojów w tunelu),
- po uruchomieniu 3. linii metra nowy układ torowy stacji Kabaty pozwoli sprawniej wprowadzać pociągi linii M3 do ruchu (część z nich będzie nocować właśnie na Kabatach).
Według zapowiedzi roboty budowlane rozpoczną się na początku 2025 r. i potrwają 12 miesięcy. Co ciekawe, inwestycja długo musiała czekać na realizację – choć dokumentacja projektowa była gotowa już w połowie 2023 r., w budżecie ZTM-u brakowało pieniędzy na właściwe roboty budowlane. Udało się je pozyskać dopiero w 2024 r.
– Metro Warszawskie czeka na oferty w przetargu do 20 listopada 2024 r. Realizacja rozbudowy będzie finansowana ze środków własnych Spółki – podaje Metro Warszawskie.
Jakie utrudnienia podczas przebudowy stacji metra Kabaty?
Jak podaje Urząd Miasta, pasażerowie metra nie będą widzieli toczących się prac, gdyż mają się one odbywać w komorze torów odstawczych zlokalizowanej już za stacją, w kierunku Lasu Kabackiego. Nie podano póki co, czy roboty budowlane będą się wiązać z utrudnieniami pod ziemią, np. utrudnionym kursowaniem składów metra.
Z pewnością jednak należy spodziewać się utrudnień na powierzchni. Plac budowy zajmie głównie pas zieleni między al. Komisji Edukacji Narodowej i pętlą autobusową Metro Kabaty, ale częściowo wejdzie także na samą Al. KEN oraz zlokalizowaną przy nim zatokę autobusową. Szczegóły poznamy zapewne na początku 2025 r.
- Przejdź do galerii: Metro Plac Konstytucji i metro Muranów – zobacz wizualizacje i schematy nowych stacji M1 w Warszawie
Autor: Biuro Projektów Metroprojekt Sp. z o.o.
Na stacji pojawi się neon z jej nazwą. Na peron będzie można dostać się schodami lub windą. Będą też schody ruchome w górę dla pasażerów wysiadających.