Stacja metra M1 Pole Mokotowskie ma 3 nowe windy. Uławią życie m.in. osobom z niepełnosprawnościami
Autor: Szymon Starnawski
Nowe windy na stacji metra M1 Pole Mokotowskie w Warszawie
Stacja metra M1 Pole Mokotowskie wzbogaciła się o trzy nowe windy. Dzięki nim poprawi się komfort przesiadek między metrem a tramwajami na jednej z bardziej obleganych stacji metra warszawskiego. Modernizacja stacji nie przebiegła jednak bez przeszkód, a nawet jednego groźnego wypadku.
Spis treści
- Stacja metra M1 Pole Mokotowskie z nowymi windami. Już działają
- Inwestycja z problemami. Nieudane przetargi, alarmy, przewrócony dźwig
- Nowe windy to zmiana na plus, ale są i minusy
Stacja metra M1 Pole Mokotowskie z nowymi windami. Już działają
Na stacji metra M1 Pole Mokotowskie, tak jak na wszystkich stacjach najstarszego odcinka 1. linii metra, windy wybudowano pierwotnie jedynie po południowej stronie peronu. To skutek projektowania z czasów PRL-u, gdy standardy dotyczące dostępności były zupełnie inne niż dziś – jak na tamte czasy i tak podchodzono do tych kwestii bardzo postępowo. Brak wind po północnej stronie stacji to jednak duży problem m.in. dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z wózkami czy po prostu pasażerów z większym bagażem.
W związku z dużą liczbą obsługiwanych pasażerów kilka lat temu podjęto decyzję o budowie dodatkowych wind na stacji Pole Mokotowskie. W październiku 2022 r. miasto podpisało umowę z wykonawcą – Warszawskim Przedsiębiorstwem Mostowym Mosty Sp. z o.o. Budownictwo sp. k. Jak podaje UM Warszawa, teraz prace warte blisko 10 mln zł są już zakończone. Mimo wcześniejszych zapowiedzi otwarcia w grudniu 2023, uruchomienie nowych wind nastąpiło 3 stycznia 2024 r. Przy okazji budowy wind powstało nowe, kamienne oznakowanie dotykowe na posadzce dla osób niewidzących.
- Zobacz galerię zdjęć wykonanych tuż przed otwarciem: Nowe windy na stacji metra Pole Mokotowskie. Zobacz, jak zmieniła się stacja metra M1
Autor: Szymon Starnawski
Nowe windy na stacji metra M1 Pole Mokotowskie w Warszawie
– Winda po wschodniej stronie al. Niepodległości (przy budynkach Szkoły Głównej Handlowej) znajduje się między dwoma zejściami do metra. Można nią dostać się bezpośrednio do korytarza antresoli stacji. Winda po drugiej stronie ulicy (czyli po zachodniej stronie al. Niepodległości) nie mogła być umiejscowiona w podobny sposób, ponieważ pomiędzy dwoma zejściami do stacji jest wlot ulicy G. Bruna. Dlatego została wybudowana przy północnym zejściu (bliższym ulicy Stefana Batorego), a do korytarza antresoli prowadzi – zbudowany za ścianą schodów – dodatkowy korytarz – informuje UM Warszawa.
Warto dodać, że pierwotnie w planach była jeszcze czwarta winda, która miała prowadzić z antresoli stacji metra na przystanek tramwajowy w stronę Służewca. Ostatecznie jednak z przyczyn finansowych nie powstała. Może to jednak nastąpić w przyszłości, gdyż jest ona objęta zamówieniem opcjonalnym oraz ma gotowy projekt.
Inwestycja z problemami. Nieudane przetargi, alarmy, przewrócony dźwig
Co ciekawe, ta drobna w gruncie rzeczy inwestycja od początku borykała się z problemami. W 2020 r. trzykrotnie trzeba było powtarzać przetarg na zaprojektowanie nowych wind, zanim w końcu się udało. Jeszcze gorzej było w 2022 r. z przetargiem na budowę, który rozstrzygnięto dopiero za czwartym razem – po okrojeniu projektu (trzy windy zamiast wcześniej planowanych czterech) oraz przyznaniu dodatkowych środków przez Radę Miasta.
Problemy z budową wind do metra Pole Mokotowskie nie skończyły się z chwilą rozpoczęcia budowy. W lipcu 2023 r. pracujący dźwig przewrócił się na dwa zaparkowane samochody. Na szczęście w wypadku nikt nie ucierpiał. W trakcie prac dochodziło też do uruchamiania się alarmów pożarowych, a sama inwestycja złapała opóźnienie (budowa miała dobiec końca 12 października 2023).
- Zobacz galerię: Tak różne są wejścia do metra w Warszawie. Co stacja, to inna wiata. Która najładniejsza?
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator
Wejścia do stacji metra w Warszawie
Nowe windy to zmiana na plus, ale są i minusy
Choć nowe windy bez wątpienia ucieszą przesiadkowiczów i znacząco poprawią dostępność stacji dla osób z niepełnosprawnościami, nie obyło się bez pewnych minusów. Największym jest fakt, że nad schodami na peron od strony północnej jest teraz mniej miejsca, gdyż powstał nad nimi łącznik prowadzący do windy. Oczywiście nie utrudnia on wejścia, gdyż łącznik jest odpowiednio wysoko, ale powstało wrażenie ciasnoty. Podobne odczucia budzi bardzo wąski korytarz wiodący do jednej z wind. Inne rozwiązania nie wchodziły jednak w grę z uwagi na ograniczoną ilość miejsca i konstrukcję samej stacji.
– Pierwsza linia metra jest systematycznie modernizowana i dotychczas wybudowano dodatkowe windy na stacjach: Imielin (dwie), Stokłosy (dwie), Ursynów (dwie), Racławicka (jedna) i Służew (jedna) – informował jesienią 2022 r. ZTM.