Stacja w Celestynowie odzyskała blask po remoncie. Pasażerowie korzystają z niej już od kilku dni

2024-12-24 11:05

Zabytkowy drewniany budynek stacji w Celestynowie odtworzono z uwzględnieniem charakterystycznych historycznych detali, ale wyposażono we współczesne instalacje i urządzenia. Będzie jak przed remontem obsługiwał pasażerów linii Kolei Mazowieckich na trasie Warszawa – Dęblin.

Spis treści

  1. Stacja Celestynów ma prawie 150 lat!
  2. Odtworzone elewacje i wnętrza
  3. Nowoczesne rozwiązania i brak barier dostępności

Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego w 2023 roku stacja w Celestynowie obsługiwała średnio 1750 pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej średnio 55 pociągów dziennie. Dzięki modernizacji zabytkowy dworzec nie tylko odzyskał swoje dawne piękno, ale został także dostosowany do potrzeb coraz większej liczby pasażerów. Inwestycja kosztował 10 mln. zł i zrealizowana została z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przebudowę na zlecenie PKP S.A. wykonała firma Heli Factor według projektu pracowni Meritum Projekt Marek Myrcik.

Most kratownicowy we Włocławku

Stacja Celestynów ma prawie 150 lat!

Stacja w Celestynowie pomiędzy Otwockiem a Pilawą została zbudowana na uruchomionej w 1877 r. linii Kolei Nadwiślańskiej, która połączyła Kowel z Mławą przez Lublin, Dęblin, Warszawę i Modlin. Była to linia strategiczna, łącząca rosyjskie twierdze od granicy z Prusami przez linię Wisły aż po Wołyń. Data budowy stacji w Celestynowie nie jest znana, ale podobne budynki wybudowano na innych stacjach tej linii, w Gołębiu i Klementowicach w roku 1878 i w Życzynie w 1883 r. Prawdopodobnie stała tu już w 1879 r.

Odtworzone elewacje i wnętrza

Zbudowany prawie w całości z drewna budynek przeszedł kompleksową renowację elewacji wraz z detalami architektonicznymi. Odtworzona na wzór historycznej została stolarka okienna i drzwiowa. Budynek ma całkowicie nowe poszycie dachowe wykonane według pierwowzoru i odnowione kominy o oryginalnym kształcie. W holu dworca, pełniącego funkcję poczekalni odtworzono oryginalne płytki posadzki tworzące geometryczny wzór, a także drewnianą boazerię ścian. Ciekawostką jest także zrekonstruowanie szyldów przy drzwiach. Z nowych elementów wystroju pojawiły się napisy z nazwą dworca oraz okrągłe zegary – jeden od strony ulicy, drugi od strony peronów.

Nowoczesne rozwiązania i brak barier dostępności

Dzięki zastosowaniu rozwiązań technicznych, takich jak pompa ciepła czy systemy inteligentnego zarządzania budynkiem obiekt stał się bardziej niskoemisyjny i energooszczędny. Z myślą o bezpieczeństwie podróżnych w budynku zainstalowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu. Wyeliminowane zostały również bariery architektoniczne oraz wprowadzono ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami. Podróżni mają tu dyspozycji dwa perony – jeden krawędziowy przy budynku stacji i wyspowy pomiędzy torami, do którego prowadzi przejście podziemne przystosowane dla niepełnosprawnych (powstało wcześniej w czasie poprzedniego remontu).

Zmieniło się bezpośrednie otoczenie dworca. Powstały nowe nawierzchnie i wiata rowerowa oraz wytyczono miejsce postojowe dla osób z niepełnosprawnościami, uporządkowana została także zieleń i zamontowane zostały nowe elementy małej architektury.

Murowane starcie
Technologie grzewcze – pellet czy gaz? MUROWANE STARCIE
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej