Stacja w Olsztynie z nowymi peronami. Kończą też nowy dworzec

2024-06-07 14:18
Przebudowa stacji Olsztyn Główny
Autor: PKP PLK

Nowe perony na stacji Olsztyn Główny od 9 czerwca będą dostępne dla pasażerów. Stacja jest modernizowana i będzie miała już komplet czterech peronów i nowych torów. Nowością będzie dodatkowa krawędź peronowa na wydłużeniu peronu 1, skąd będą odjeżdżać pociągi w kierunku Szczytna. To inwestycja za 423 mln zł. W Olsztynie budują też nowy dworzec kolejowy.

Spis treści

  1. Nowe perony w Olsztynie
  2. Nowe przejście podziemne w Olsztynie udostępnią w wakacje
  3. Zobacz galerię zdjęć z modernizacji stacji Olsztyn Główny
  4. Przebudowa stacji Olsztyn Główny - koszt, zakres prac
  5. Budowa nowego dworca kolejowego w Olsztynie

Nowe perony w Olsztynie

Jak informują PKP PLK, na stacji Olsztyn Główny kończą się prace przy budowie dwóch ostatnich peronów. Montowane są ławki, gabloty informacyjne i wyświetlacze. Wykonawca zamontował wiaty, które wcześniej zostały odrestaurowane. Wykonawcą przebudowy stacji Olsztyn Główny jest firma Torpol.

Zgodnie z zapowiedziami, od 9 czerwca, czyli od korekty rozkładu jazdy, podróżni skorzystają z peronów 1, 2. Tym samym Olsztyn Główny będzie miał już komplet czterech nowych platform. Dla podróżnych będzie to większa wygoda w poruszaniu się po stacji, gdyż ruch rozłoży się równomiernie na wszystkie perony. Do tej pory stosowano rozwiązanie tymczasowe. Aby utrzymać wciąż dużą liczbę połączeń, często z jednego toru odjeżdżały dwa pociągi w dwóch różnych kierunkach.

Z nowych peronów odjeżdżać będą pociągi regionalne w kierunku m.in. Działdowa, Iławy czy Korsz. Nowością dla podróżnych będzie zupełnie nowa krawędź peronowa o długości 150 metrów, która powstała na przedłużeniu peronu nr 1. Z tej części stacji podróżni będą mieli zapewnione połączenia w kierunku Szczytna. 

Mercure Szczyrk Resort, powstaje gigantyczny hotel w górach

Nowe przejście podziemne w Olsztynie udostępnią w wakacje

Wcześniej, od 27 maja, udostępniliśmy w przejściu podziemnym tymczasową drogę dojścia. Skróciło ono czas przejścia od strony miasta – od. ul. Partyzantów i tymczasowego dworca – do pociągów. Obiekt zapewni od 9 czerwca wygodny dostęp również do peronu 2. Wykonawca kontynuuje roboty i montuje ostatnie elementy schodów ruchomych i wind. Urządzenia po odbiorach technicznych zostaną udostępnione podróżnym wraz z nową częścią podziemnego przejścia – w kierunku Zatorza do ul. Marii Zientary-Malewskiej. Planujemy, że przejście podziemne zostanie udostępnione po zakończeniu wszystkich procedur – w okresie wakacyjnym na przełomie lipca i sierpnia. Obiekt pod stacją będzie miał łącznie 140 metrów długości, czyli o 100 metrów więcej od poprzedniego.

Zobacz galerię zdjęć z modernizacji stacji Olsztyn Główny

Przebudowa stacji Olsztyn Główny - koszt, zakres prac

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w Olsztynie obejmowała wymianę 28 km torów i 116 rozjazdów wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym i siecią trakcyjną. Modernizację przeszła nie tylko część pasażerska, ale również towarowa część stacji. Tory przystosowano do ruchu cięższych i dłuższych pociągów do 750 metrów. Zwiększyła się także liczba zelektryfikowanych torów do obsługi pociągów towarowych, które zamiast lokomotyw spalinowych będą mogły być prowadzone lokomotywami elektrycznymi.

W ramach inwestycji w Olsztynie powstała nowa nastawnia z nowoczesnymi komputerowymi urządzeniami. Dyżurni ruchu będą z niej nadzorować przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych na stacji. Obiekt jest w trakcie odbiorów. Po zakończeniu procedur sterowanie ruchem będzie przeniesione do nowego budynku z obecnej niebieskiej nastawni OLA (widocznej z wiaduktu przy ul. Limanowskiego), w której zarządzano ruchem na stacji Olsztyn Główny od 1986 roku. W nowym obiekcie, poza dyżurnymi ruchu, stacjonować będą również służby techniczne PLK, które będą mogły szybko reagować na usterki na stacji.

Inwestycja o wartości około 423 mln zł realizowana jest przy współudziale środków unijnych z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dofinansowanie prac wyniosło 126,8 mln zł.

Budowa nowego dworca kolejowego w Olsztynie

Warto też wspomnieć, że trwa budowa dworca głównego w Olsztynie. To jedna z największych inwestycji w tym regionie i jedna z największych w PKP S.A. Wykonawcą tej inwestycji jest również firma Torpol.

Główną ideą przebudowy stacji i budowy nowego budynku dworca kolejowego w Olsztynie jest zintegrowanie różnych środków transportu oraz dostosowanie budynku dworca zarówno co do jego skali, funkcji, jak również zagospodarowania terenu wokół do potrzeb współczesnego pasażera.Projekt zakłada budowę obiektu składającego się z dwóch kondygnacji naziemnych oraz jednej podziemnej o powierzchni wynoszącej łącznie ok. 5,5 tys. m2 wraz z zagospodarowaniem ponad 12 tys. m2 terenu przyległego do budynku. Główną funkcją i elementem całej stacji ma być przejście podziemne stanowiące rdzeń funkcjonalny, które zaczynać się będzie placem naziemnym połączonym z węzłem komunikacyjnym pl. Konstytucji, łącząc budynek dworca i przechodzić dalej w kierunku peronów oraz dzielnicy Zatorze.

Wartość podpisanej umowy wynosi 57,7 mln zł netto. Nowy dworzec ma zostać otwarty latem 2024 roku.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej