Stary dworzec w Gałkówku jest jak nowy. Zabytkowy budynek jest funkcjonalny, energooszczędny i w pełni dostępny dla niepełnosprawnych

2024-11-06 11:40

Niewielki ceglany, pochodzący z początków XX w. zabytkowy obiekt kolejowy w letniskowej wsi pod Łodzią został poddany kompleksowej modernizacji wraz z otoczeniem. Odzyskał historyczny wygląd i detale a jest przy tym na wskroś nowoczesny.

Spis treści

  1. Dworzec zabytkowy i nowoczesny
  2. Udogodnienia dla niepełnosprawnych
  3. Nowy parking i wiata rowerowa
  4. Ekologiczne rozwiązania i bezpieczeństwo
  5. Koszty remontu i wykonawcy
Budowa S1 obejścia Węgierskiej Górki.

Stacja kolejowa w Gałkówku na trasie między Koluszkami a Łodzią Widzew była już modernizowana w 2008 r. Wówczas zyskała między innymi nowy układ peronów oraz windy przy wyremontowanej kładce nad torami. Remontowany był wówczas również sam niewielki budynek stacji. Obecny remont przywrócił historyczny wygląd budynku oraz uzupełnił go o nowoczesne wnętrza i energooszczędne instalacja a także wzbogacił o dodatkową infrastrukturę.

Dworzec zabytkowy i nowoczesny

W ramach inwestycji wyczyszczona została elewacja, a na wzór historycznych odtworzone zostały okna i inne detale architektoniczne. Uporządkowane zostało również otoczenie, w którym pojawiły się nowe nasadzenia roślinności, niewielki parking oraz zadaszona wiata rowerowa. Dobudowane zostały także udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.

Zasadniczą część stanowią ogrzewana i klimatyzowana poczekalnia wyposażona w ławki, gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów oraz ogólnodostępne toalety i internet.

Udogodnienia dla niepełnosprawnych

Dzięki takim rozwiązaniom, jak budowa rampy (pochylni), ułatwiającej dostęp z budynku do peronu, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a i mapy dotykowe dworca, kontrastowa kolorystyka czy specjalnie przystosowane toalety zmodernizowany dworzec stał się w pełni dostępny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym podróżnych z niepełnosprawnościami.

Nowy parking i wiata rowerowa

Zmieniło się też najbliższe otoczenie dworca: powstał niewielki parking dla samochodów, zbudowana została zadaszona wiata rowerowa wraz ze stacją naprawy jednośladów, ułożono nowe chodniki i uporządkowano zieleń.

Ekologiczne rozwiązania i bezpieczeństwo

W czasie remontu wprowadzono ekologiczne rozwiązania i materiały oraz zwrócono uwagę na poprawę bezpieczeństwa pasażerów. W ramach modernizacji wykonano energooszczędne oświetlenie LED, zamontowano system inteligentnego zarządzania budynkiem, który pozwala optymalizować zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz sterować pracą urządzeń i instalacji. Zamontowany został także nowoczesny system monitoringu, sygnalizacji włamania i napadu, kontroli dostępu oraz defibrylator AED.

Koszty remontu i wykonawcy

Przebudowa dworca Gałkówek kosztowała ponad 3 mln złotych brutto. Opracowanie dokumentacji projektowej zostało dofinansowane ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, natomiast prace budowlane zostały zrealizowane ze środków własnych spółki. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a zadanie wykonane zostało w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Wykonawcą robót budowlanych jest MERX sp. z o.o., a dokumentację projektową opracowała pracownia FBT Sp. z o.o.

Taras naziemny - masywny czy lekki. MUROWANE STARCIE
Piotr Laskowski oraz Radosław Murat zapraszają na "Murowane Starcie". W tym odcinku, prowadzący zetrą się o wybór technologii tarasów naziemnych. Co i w jakich sytuacjach wybrać, taras masywny czy lekki? Zapraszamy do odsłuchu
Murowane starcie

Dworzec w Raciborzu po modernizacji

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej