STRABAG na A1 – postępy budowy
Budowa odcinków "H" i "I" autostrady A1 trwa już rok. Cała trasa ma długość około 32 km. Koszt inwestycji to 962,5 mln pln netto.
Budowa 15-kilometrowego odcinka drogi „I” pomiędzy węzłem Woźniki a węzłem Pyrzowice (bez samych węzłów) trwa od 14 miesięcy. Kierowcy będą mogli pojechać nową drogą w listopadzie 2018. Równolegle trwa realizacja 17-kilometrowego odcinka „H” pomiędzy węzłem Zawodzie (bez węzła) i węzłem Woźniki (wraz z węzłem), która ruszyła w marcu 2016. Ten fragment inwestycji zostanie oddany do użytku w drugiej połowie 2019.
Dotychczas konsorcjum firm STRABAG wykonało znaczną część prac na odcinku „I”. Oczyszczono teren z drzew i roślinności, usunięto humus, zwykonano wykop oraz nasyp, a także wymieniono grunty, ustabilizowano podłoże spoiwami hydraulicznymi oraz wzmocniono je materacami kamiennymi. Wykonawca zakończył również przebudowę trzech Gazociągów Wysokiego Ciśnienia i zlikwidował większość kolizji trasy z istniejącym uzbrojeniem podziemnym. Ruszyła też budowa większości obiektów inżynierskich.
Na odcinku „H” autostrady A1 również usunięto drzewa, humus, powstał wykop oraz nasyp. Ustabilizowano i wzmocniono podłoże. Aktualnie ruszają prace przy budowie wodociągów i kanalizacji oraz czterech obiektów mostowych i pięciu przepustów. Trwa przebudowa linii teletechnicznych łącznej długości 32 km.
Autostrada A1 na odcinku Rząsawa–Pyrzowice o łącznej długości 56,9 km połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach, a także odciąży Częstochowę z ciężkiego ruchu tranzytowego.