Stworzą w Poznaniu park linearny jak High Line w Nowym Jorku. 10,2 ha zieleni przy dawnej linii kolejowej
Powstanie pierwszy w Poznaniu park linearny. Na Górczynie wzdłuż torów „kolei berlińskiej” powstanie otoczona zielenią droga pieszo-rowerowa, a dawne budynki kolejowe zyskają nowe funkcje. W planach jest też nowy tramwaj. Miasto porównuje inwestycję do słynnej High Line w Nowym Jorku.
Spis treści
- Pierwszy w Poznaniu park linearny jest w planach. Jaki będzie park na Górczynie?
- Nowy park jak High Line w Nowym Jorku?
- Nowa droga, rezerwa pod linię tramwajową i dodatkowe strefy zieleni
Pierwszy w Poznaniu park linearny jest w planach. Jaki będzie park na Górczynie?
Po licznych konsultacjach z mieszkańcami Rada Miasta Poznania uchwaliła miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla znacznej części Górczyna. Przewidziano w nim nowy park na Górczynie, czyli pierwszy w Poznaniu park linearny (a więc o wydłużonym kształcie). Będzie on miał imponującą powierzchnię 10,2 ha, co uczyni go jednym z największych parków w mieście.
- Dowiedz się też: Otwarto pierwszą stację tankowania wodoru w Polsce. Sprawdź, gdzie zatankujesz samochód na wodór
Dla porównania park na os. Chrobrego ma 11,4 ha, a park W. Czarnieckiego na Osiedlu Przyjaźni – 10,7 ha – podają urzędnicy.
Pierwszy park linearny w Poznaniu powstanie na trasie dawnej „kolei berlińskiej”. Wzdłuż torów powstanie droga pieszo-rowerowa otoczona drzewami i inną zielenią. Pozostałości infrastruktury kolejowej zostaną częściowo zachowane, by przypominać o historii tego obszaru. Z kolei istniejące budynki kolejowe będą mogły być zagospodarowane na obiekty sportu, kultury lub gastronomii. W efekcie ma powstać atrakcyjna przestrzeń miejska zachęcająca do odwiedzin i wypoczynku. Jak zapowiada miasto:
- część istniejących wierzb ustanowiono pomnikami przyrody,
- szerszą ochroną przed zabudową zostaną objęte m.in. trzcinowiska i obszary okresowego zalegania wody,
- w ramach parku mogą powstać też takie obiekty jak siłownie plenerowe, place zabaw i boiska.
Obecnie nie jest znany termin budowy parku. Warto pamiętać, że plan miejscowy określa tylko, co może powstać na danym terenie, a nie zobowiązuje do realizacji konkretnych inwestycji. Miasto zapewnia jednak, że poznański park linearny zbuduje.
- Sprawdź też: Ceny mieszkań Poznań – rynek pierwotny
Wykup terenu pod park na Górczynie i jego urządzenie to koszt z budżetu Miasta, który wyniesie wg ostrożnych szacunków ponad 36 mln zł – informuje UM Poznań.
Nowy park jak High Line w Nowym Jorku?
Co ciekawe, w oficjalnych komunikatach miasto porównuje planowany park linearny w Poznaniu do High Line w Nowym Jorku. Mowa o długim na 2,33 km, zawieszonym 10 m nad ziemią parku w samym sercu Manhattanu, stworzonym na przecinającej miasto estakadzie dawnej linii kolejowej. Estakada z lat 30. XX w. stałą się bezużyteczna w latach 80. w związku ze spadającym zapotrzebowaniem na kolejowy transport towarowy w tej części metropolii.
Popadającemu w ruinę i skazanemu na wyburzenie obiektowi udało się jednak dać drugie życie. Dwóm nowojorczykom – byli to Robert Hammond i Joshua David – udało się zainteresować media i wpływowe osoby swoim planem ocalenia estakady i przemienienia jej w teren wypoczynkowy. Miejski konkurs na projekt parku linearnego opracowali (w kolaboracji) Diller Scofidio + Renfro, James Corner Field Operations oraz Piet Oudolf. W 2009 r. otwarto park High Line, który z miejsca stał się atrakcją turystyczną, przyciągającą każdego roku miliony odwiedzających.
- Zobacz galerię: Tak będzie wyglądać Andersia Silver – najwyższy budynek w Poznaniu. Zobacz wizualizacje
Autor: Von der Heyden Group
Wizualizacje biurowca Andersia Silver w Poznaniu
Nowa droga, rezerwa pod linię tramwajową i dodatkowe strefy zieleni
Nowy, uchwalany od 2020 r. plan miejscowy dla części Górczyna nie skupia się oczywiście wyłącznie na parku linearnym. Mieszkańców z pewnością ucieszą inne uchwalone szczegóły takie jak:
- zwiększenie w trakcie prac nad planem powierzchni terenu przeznaczonego na zieleń z 9,5 ha do 11,8 ha (14,2% całego obszaru),
- zwężenie planowanego odcinka drogi od ul. Krzywej do ul. Drużynowej (ok. 300 m długości), dzięki czemu powstanie pas zieleni oddzielający zabudowę od nowej drogi,
- projekt przedłużenia ul. Opolskiej na północ oraz pozostawienia rezerwy terenowej pod przyszłą linię tramwajową z ul. Hetmańskiej do pętli górczyńskiej,
- zachowanie istniejących ogrodów działkowych,
- zwiększenie powierzchni biologicznie czynnej na części terenów zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej lub usługowej.
W ramach nowego MPZP przewidziano również tereny pod nową zabudowę mieszkaniową jedno- i wielorodzinną (głównie w południowo-wschodniej części obszaru). Wydzielono także teren zabudowy jednorodzinnej z usługami wzdłuż ul. Metalowej oraz wyznaczono nowy ciąg rowerowy.
- Przeczytaj też: Ceny mieszkań Poznań – rynek wtórny
Plan był szeroko omawiany z mieszkańcami – zapewniają urzędnicy. – Wiele z uwag i opinii mieszkańców udało się w planie uwzględnić, szczególnie tych dotyczących poszerzenia terenów zieleni publicznej i ochrony siedlisk cennych przyrodniczo.