Szczeciński Szybki Tramwaj gotowy. Strabag zakończył nową inwestycję
Generalnym wykonawcą nowej inwestycji w Szczecinie było konsorcjum firm Szybki Tramwaj i Strabag. Prace zostały zakończone w kwietniu 2015. Realizacja trwała 2 lata, a jej koszt wyniósł 165 mln zł.
Nowa inwestycja w Szczecinie zakończona. Szczeciński Szybki Tramwaj wybudował Strabag
W ramach kontraktu na budowę linii Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, generalny wykonawca – Strabag – zrealizował odcinek od Basenu Górniczego do pętli pośredniej Turkusowa. Spółka zbudowała 4 kilometry podwójnego torowiska wraz z infrastrukturą techniczną, która umożliwia zdalne sterowanie urządzeniami torowymi. Ponadto wykonane zostały: sieć trakcyjna o długości 8,2 km, wykop obudowany (789 m), estakady nad ulicą Hangarową (66 m), wiadukt i kładka technologiczna w ciągu ulicy Batalionów Chłopskich (17 m), a także kładka – przystanek Lotnisko (75 m). Wybudowany został również tunel dla pieszych pod torami tramwajowymi wraz z pochylniami dla osób niepełnosprawnych oraz tunel dla pieszych pod istniejącą linią tramwajową, pomiędzy stacją Szczecin Zdroje Oleszna a stacją Szczecin Dąbie.
Ponadto, firma Strabag finansowała wszystkie budowy. Po oddaniu inwestycji do użytku miasto zwróci środki. Projekt współfinansowany jest również przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013
W ramach nowej inwestycji przebudowane zostało: 2,5 km sieci kanalizacji deszczowej, kanalizacja sanitarna, sieć gazowa niskiego i średniego ciśnienia, sieć cieplna, wykonana z rur preizolowanych w technologii bezkanałowej, oraz sieć teletechniczna i teleinformatyczna. Strabag wykonał także sieć elektroenergetyczną oświetlenia ulicznego oraz zamontował urządzenia wodno-melioracyjne.
Do obowiązków wykonawcy należała również translokacja zabytkowej Willi Gruneberga, która początkowo mieściła się przy ulicy Batalionów Chłopskich 61. Z powodu kolizji z inwestycją, budynek musiał zostać przesunięty o 45 metrów. Strabag wykonał inwentaryzację laserową budynku oraz opracował projekt technologiczny przeniesienia willi. W tej kwestii firma współpracowała z należącym do Grupy Zentrale Technik z Wiednia. Sama operacja trwała 15 godzin. Ustawiono budynek na odpowiednich rzędnych i wykonano podlewkę betonową, która połączyła strop nad piwnicą ze ścianami fundamentowymi.
Do realizacji tego etapu Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju zużyto 20 463 m3 betonu, 1322 ton stali zbrojeniowej i 18 216 m3 tłucznia kolejowego. Ponadto, wykonano 30 000 m3 wykopu i 57 000 m3 nasypu, a także wymieniono 17 282 m3 gruntów.
Nazwa inwestycji: Szczeciński Szybki Tramwaj
Inwestor: Gmina Miasto Szczecin
Generalny wykonawca: konsorcjum firm Szybki Tramwaj Sp. z o. o. i STRABAG Sp. z o. o.
Początek realizacji: kwiecień 2013
Zakończenie budowy: kwiecień 2015
Koszt inwestycji: 165 mln zł brutto
Autor: STRABAG
Willa Gruneberga – zabytek, który został przesunięty w ramach budowy nowej inwestycji Szczeciński Szybki Tramwaj