Szlaki rowerowe oplotą dolinę Soły. Na Żywiecczyźnie powstanie system ścieżek rowerowych nad jeziorami Żywieckim i Międzybrodzkim
Autor: Dariusz Jędrzejewski
Wokół jezior Żywieckiego i Międzybrodzkiego powstanie sieć tras rowerowych
Nad jeziorami Żywieckim i Międzybrodzkim oraz na otaczających je terenach do 2026 r. powstanie wspaniała rowerowa kraina. Pozyskano na ten cel 150 mln z Unii Europejskiej. W sumie sieć dróg rowerowych i spacerowych w całym regionie Aglomeracji Beskidzkiej ma mieć 250 km długości.
Spis treści
- Na początku była inicjatywa lokalna
- System rowerowy nie powstanie od zera
- Drogi rowerowe dla mieszkańców i turystów
- Jak będą wytyczone ścieżki rowerowe i kiedy budowa?
To będzie największy tak duży projekt rowerowy w regionach górskich w Polsce, po trasach rowerowych nad Jeziorem Czorsztyńskim i w Kotlinie Nowotarskiej. Ma szansę go przebić pod względem popularności i funkcjonalności, gdyż został pomyślany nie tylko dla celów rekreacyjnych i turystycznych, ale także z myślą o mieszkańcach. Nowa sieć dróg rowerowych powstanie w latach 2024–2026.
Na początku była inicjatywa lokalna
Projekt „Rozwój zeroemisyjnej mobilności nad Jeziorem Żywieckim i Międzybrodzkim” był rozwijany od 2019 r. przez Związek Międzygminny ds. Ekologii w Żywcu, samorządy Żywca, Czernichowa i Łodygowic, Stowarzyszenie Aglomeracja Beskidzka przy zaangażowaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie i Lasów Państwowych. Opracowana została koncepcja zintegrowanego systemu dróg rowerowych wokół brzegów zaporowych jezior Kaskady Soły połączonych ze wsiami położonymi w otaczających akweny górach. Jej koszt ma wynieść 177 mln zł, z czego 150 mln zł udało się pozyskać z Unii Europejskiej.
System rowerowy nie powstanie od zera
Ścieżki rowerowe były już budowane we wcześniejszych latach przez władze samorządowe Żywca i Łodygowic przy wsparciu m.in. Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. W Żywcu nad Solą i wzdłuż wschodnich brzegów Jeziora Żywieckiego biegnie 12-kilometrowa ścieżka łącząca miasto z jego rekreacyjnym zapleczem nad wschodnimi brzegami Jeziora Żywieckiego. W Łodygowicach powstały fragmenty ścieżki łączące wieś z brzegami jeziora Żywieckiego z plażami i ośrodkami wypoczynkowymi w Zarzeczu na północnym brzegu. Zbudowane ścieżki w dolinie Soły w sierpniu połączą się, tworząc część trasy rowerowej nr 611 Velo Soła.
Drogi rowerowe dla mieszkańców i turystów
Dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej będzie można przystąpić do szybkiej realizacji projektu połączenia już istniejących odcinków i budowy kolejnych. W ten sposób powstaną drogi rowerowe, które połączą m.in. Szczyrk, Rybarzowice i Łodygowice z Żywcem i Czernichowem, spinając Beskid Śląski, Kotlinę Żywiecką i jeziora Żywieckie oraz Międzybrodzkie. To tylko część tego zintegrowanego rowerowego systemu. Jego sercem będzie pętla wokół Jeziora Żywieckiego. To od niej będą odchodzić łączniki do innych miejsc Żywiecczyzny.
Przy ścieżkach powstaną parkingi, gdzie osoby przyjeżdżające z innych regionów będą mogły pozostawić bezpiecznie samochód i przesiąść się na rower. Na trasach dla rowerzystów powstaną wiaty, miejsca do odpoczynku, ławki i inna infrastruktura.
Trasy zostaną zaplanowane tak, żeby były w jak największym stopniu użyteczne także dla mieszkańców przemieszczających się do sklepów, placówek oświatowych i innych miejsc. Będą wyposażone w drogowskazy i tablice informacje wskazujące atrakcyjne miejsca czy dojazdy do stacji kolejowych.
Jak będą wytyczone ścieżki rowerowe i kiedy budowa?
Osiami turystycznymi projektu będą dwie główne trasy rowerowe – nr 611 Velo Soła i nr 614 Velo Beskid. Pierwsza będzie łączyć Rajczę nad Sołą z Jeziorem Żywieckim i Jeziorem Międzybrodzkim, a dalej aż do Oświęcimia, gdzie połączy się z Wiślaną Trasą Rowerową. Druga będzie prowadzić z Przełęczy Salmopolskiej na granicy Wisły i Szczyrku przez Szczyrk, Buczkowice, Rybarzowice i Łodygowice do Jeziora Żywieckiego i dalej aż do granicy z województwem małopolskim. Spinać je będzie lokalna trasa nr 17, która prowadzić będzie zachodnimi brzegami Jeziora Żywieckiego, zamykając pętle wokół akwenu. Dodatkowa boczna odnoga o nazwie Velo Koszarawa połączy Żywiec z Jeleśnią i doliną rzeki Koszarawy w Beskidzie Żywieckim.
Drogi rowerowe połączą sztuczne jeziora Kaskady Soły, jak nazywany jest system zbiorników zaporowych przełomowej doliny Soły z trzema pasmami Beskidów – Śląskim, Żywieckim i Małym. Uzyskane pieniądze pozwalają na rozpoczęcie prac jeszcze w 2024 r.
Listen to "Murowane starcie" on Spreaker.- Przejdź do galerii: Dolny Młyn Wojciechów - zdjęcia
Autor: Jacek Kiljański