Tak się naprawia betonową nawierzchnię autostrady. Przetestowali to na A1 w Łodzi
Autor: GDDKiA
Drogi wybudowane w technologii betonowej stanowią w Polsce nieco ponad 20 procent sieci ekspresówek i autostrad w Polsce. Choć to bardzo wytrzymała i odporna na uszkodzenia technologia, to nie unikniemy w przyszłości napraw i remontów takich nawierzchni. Jak się naprawia nawierzchnię betonową? Przetestowano to dwa dni temu na autostradzie A1 w Łódzkiem. Dziś kierowcy przejadą już po naprawionej betonowej jezdni.
Spis treści
- Jak się remontuje betonową nawierzchnię drogi?
- Beton do remontu drogi "dojrzewa" szybciej
- Remont betonowej nawierzchni autostrady
- Betonowe nawierzchnie autostrad i dróg ekspresowych w Polsce
- To wykonawca decyduje, jaką nawierzchnię zastosuje na budowanym odcinku
- Która nawierzchnia jest lepsza betonowa czy bitumiczna?
- Betonowa czy bitumiczna nawierzchnia musi spełniać kryteria jakościowe
- Zobacz zdjęcia z remontu betonowej nawierzchni A1 pod Łodzią
Jak się remontuje betonową nawierzchnię drogi?
Naprawy nawierzchni bitumicznej (pt. asfaltowej) zwykle kończą się i zaczynają jednego dnia, jeśli nie dotyczą jakiegoś większego odcinka. Nieco inaczej wyglądają naprawy betonowej nawierzchni jezdni. Taka naprawa popękanego fragmentu jezdni odbyła się dwa dni temu na autostradzie A1 w okolicy Tuszyna. Jak naprawia się betonową nawierzchnię i ile trwają wówczas przerwy w ruchu?
Beton do remontu drogi "dojrzewa" szybciej
Zwykle betom, używany do układania nawierzchni autostrad i dróg ekspresowych uzyskuje swoją wytrzymałość po 28 dniach. Jednak do napraw używa się specjalnego rodzaju betonu – szybkoschnącego. Beton szybkoschnący, jakim naprawiono popękany fragment autostrady A1 w okolicy Łodzi był gotowy do przyjęcia normalnego ruchu już po kilkudziesięciu godzinach.Naprawa miała miejsce na 299 km autostrady A1, na jezdni w kierunku Katowic i był to zabieg przeprowadzony w ramach gwarancji. Konieczna była wymiana fragmentu betonowej części nawierzchni A1, na której zauważono pęknięcie. W Łódzkiem autostrada A1 ma nawierzchnię betonową.
To pierwsza tak kompleksowa naprawa nawierzchni betonowej, z jaką mieliśmy dotąd do czynienia na A1 – przyznaje Maciej Zalewski, rzecznik GDDKiA w Łodzi.
Remont betonowej nawierzchni autostrady
Gdyby chodziło o nawierzchnię bitumiczną, asfaltową, wystarczyłoby sfrezowanie warstwy nawierzchni i ułożenie na niej nowej łaty. W przypadku nawierzchni betonowej sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Warto przyjrzeć się jak wygląda wówczas naprawa i ile trwa.
Najpierw wycina się w nawierzchni odpowiedniej wielkości płytę o grubości około 30 cm. Po usunięciu z niej pozostałości betonowego gruzu z uszkodzonych fragmentów nawierzchni, na oczyszczonym i odpowiednio przygotowanym podłożu, ułożona zostaje geowłóknina, a dla odpowiedniego funkcjonowania nawierzchni po naprawie, stosowane są kotwy i dyble. Specjalną wiertnicą wierci się otwory, w które wbijane są kotwy, uniemożliwiające np. późniejsze przemieszczenie się nowej, betonowej płyty. Wykonawca pozostawia też odpowiednie dylatacje.
Czytaj też: Autostrady A1, A2 i A4 w remoncie. Tu latem spotkacie drogowców
Po zabetonowaniu fragmentu nawierzchni pozostaje jeszcze kwestia dostosowania odpowiedniej szorstkości tej nawierzchni. Po około 48 godzinach nawierzchnia jest gotowa. Często nawet szybciej.
Betonowe nawierzchnie autostrad i dróg ekspresowych w Polsce
Jak wynika ze statystyk GDDKiA w 2023 roku w Polsce przybyło 75 kilometrów dróg ekspresowych i autostrad o nawierzchni betonowej.
Betonową nawierzchnię dostały w 2023 roku następujące odcinki:
- autostrada A18 - 37,74 km,
- droga ekspresowa S7 Lesznowola – Tarczyn Płn. - 14,8 km,
- droga ekspresowa S61 Ełk Południe – Wysokie - 22,95 km.
W budowie są kolejne, m.in. droga ekspresowa S6 w okolicy Bobrownik na Pomorzu.
To wykonawca decyduje, jaką nawierzchnię zastosuje na budowanym odcinku
Obecne przepisy umożliwiają wykonawcom wybranie rodzaju nawierzchni jaką chce zastosować na budowanym przez siebie odcinku. W sumie w Polsce nawierzchnie betonowe istnieją na nieco ponad 1150 km dróg ekspresowych i autostrad. To nieco ponad 20 procent wszystkich takiego typu dróg.
Wybór rodzaju nawierzchni przez wykonawcę na naszych kontraktach realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych jest normą, chyba, że istnieją przesłanki do sztywnego wskazania rodzaju nawierzchni, mówimy tutaj m.in. o szkodach górniczych, domknięciu krótkiego odcinka ciągu komunikacyjnego, nawierzchni asfaltowej na obiektach inżynierskich czy nawierzchni betonowej w tunelu – informują przedstawiciele GDDKiA.
Zobacz WIDEO z naprawy betonowej A1 między węzłami Łódź Płn. i Brzeziny, autor: Maciej Zalewski
Która nawierzchnia jest lepsza betonowa czy bitumiczna?
Jak dowodzą specjaliści GDDKiA, nie ma jednoznacznej odpowiedzi, która technologia jest lepsza lub gorsza. Wiele zależy od konkretnego, rozpatrywanego przypadku, stopnia degradacji, natężenia ruchu. W okresie eksploatacji w nawierzchni betonowej należy wymieniać uszczelnienia dylatacji, naprawiać spękania płyt lub wymieniać je całe. Naprawa lub wymiana spękanych płyt jest kosztowna i czasochłonna. Pozyskany materiał z rozbiórki nie może być ponownie wykorzystany w nowej płycie nawierzchniowej.
W przypadku nawierzchni bitumicznych wymienia się warstwę ścieralną co około 12-15 lat. W zależności od stopnia degradacji częściowo wymienia się również warstwę leżącą niżej (wiążącą). Materiał z rozbiórki może być wykorzystywany ponownie.
W przypadku, gdy mamy do czynienia z istniejącą nawierzchnią betonową bądź asfaltową, możemy wykonać nawierzchnię betonową na nawierzchni bitumicznej (tzw. whitetopping, w Polsce np. zrobiliśmy tak na drodze S8 Polichno - Wolbórz) lub odwrotnie, odprężając nawierzchnię betonową (łamiąc i krusząc płyty) przykrywa się ją warstwami bitumicznymi – informuje GDDKiA.
Niemniej ze względu na fakt, że w Polsce dróg betonowych, które powstały 20-30 lat temu i które wymagałyby przebudowy, jest stosunkowo mało, największe doświadczenia GDDKiA ma w przebudowie dróg bitumicznych. Ich odbudowanie wykonywane jest również w technologii wykorzystującej asfalt jako lepiszcze łączące kruszywo, w głównej mierze na drogach krajowych klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), czyli niższej klasy niż drogi ekspresowe i autostrady.
Natomiast bieżące naprawy wykonuje się jednak w tej samej technologii, przeznaczając do tego specjalne materiały naprawcze, np. różne żywice czy betony szybkowiążące w przypadku nawierzchni betonowych.
Betonowa czy bitumiczna nawierzchnia musi spełniać kryteria jakościowe
Niezależnie od wybranej technologii droga musi spełniać stawiane przez GDDKiA kryteria i parametry jakościowe, funkcjonalne i eksploatacyjne. Jednym z elementów kontroli jakości przed odebraniem inwestycji jest pomiar równości nawierzchni, zarówno z betonu cementowego, jak i mas bitumicznych. Parametry wykonanej nawierzchni i jej jakość są kontrolowane za pomocą specjalistycznego sprzętu, w jaki wyposażone są laboratoria drogowe GDDKiA.
Zobacz zdjęcia z remontu betonowej nawierzchni A1 pod Łodzią
Autor: GDDKiA
Czytaj też:
- Karpatka czeka na start. Ten tunel to wyzwanie - flisz karpacki i metan w jednym
- Na drodze ekspresowej S7 Miechów - Szczepanowice układają już nawierzchnię
- Nad Bałtykiem stanie jeden z najpiękniejszych dworców kolejowych projektu biura Zaha Hadid Architects
- Byliśmy na budowie Mercure Szczyrk Resort! W górach stanęło wielkie orle gniazdo. Jest nowa data otwarcia hotelu WIDEO